رییس سازمان حج: احدی نمی‎تواند جلوی مناسک حج مسلمانان را بگیرد/ شهید مفقود در فاجعه منا نداریم

رئیس سازمان حج و زیارت از دولت عربستان به عنوان شجره خبیثه ملعونه یاد کرد و گفت: ایران در جریان فاجعه منا با اقتدار مقام معظم رهبری مقابل عربستان ایستادگی کرد و توانست پیکر شمار زیادی از مهاجران الی‎الله را به کشور منتقل کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، سعید اوحدی صبح امروز در دیدار با خانواده یکی از شهدای حادثه منا در شهرستان گنبدکاووس به وقایع این فاجعه دردناک اشاره و اظهار کرد: در جریان حادثه منا که سال گذشته در سفر حج تمتع رخ داد شهید مفقود وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در آن زمان دولت عربستان مدعی شد که 79 شهید اشتباه به سایر کشورها انتقال داده است که البته اسمی از آن کشورها را نیز اعلام نکرد پس از وقوع فاجعه منا دولت ایران حدود 12 نیروی تفحص را مامور کرد که ضمن بازدید از سردخانه‌ها و بیمارستان‌های عربستان از بین 7 هزار شهر نسبت به شناسایی حجاج ایرانی اقدام کنند.

به گفته اوحدی؛ پس از فاجعه منا پیکر 220 شهید با تریلی بدون سردخانه انتقال داده شد که مشخص نشد پیکر این شهدا کجا انتقال داده شده است بعد از این جریان نیز عربستان برگه‎ای را به زبان عربی به گروه تفحص ایرانی ارائه کرد که پس از ترجمه آن متوجه شدیم خودشان از طرف خانواده‌های شهدا برای دفن پیکر شهدا در آن کشور اعلام رضایت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 62 شهید در عربستان سعودی دفن شدند، افزود: 17 شهید در کشور عربستان شناسائی شد که متعلق به شهرهای مختلف ایران بودند و کارهای دریافت مجوز و انتقال پیکر شهدا را انجام دادیم که آماده انتقال به ایران بودند اما در کمال تعجب مسؤولان وزارت بهداشت عربستان اعلام کردند کارگرها اشتباهی نسبت به دفن و خاکسپاری پیکر 17 شهید اقدام کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ایران در مقایسه با سایر کشورها بیشترین آمار را در تحویل پیکر شهدای واقعه منا داشته است، اظهار کرد: مکان دفن 79 شهید ایرانی فاجعه منا مشخص نبود که با تلاش‎های انجام شده 39 جسد به کشور بازگردانده شد و 40 پیکر در عربستان دفن شدند و از این تعداد 37 خانواده رضایت دادند و تنها سه خانواده رضایت ندادند که اجساد آنها بلاتکلیف است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که از کشور عربستان به عنوان شجره خبیثه ملعونه یاد کردند، افزود: عربستان مانند وهابیت اعتقادی به ائمه اطهار (ع) ندارند و مشرک هستند، این کشور توانایی مدیریت خانه امن الهی را نیز ندارد.

وی همچنین در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری فصل‎الخطاب است و امیدوار هستیم فرمایشات ایشان دهان‎های بسته را باز کند.

وی با بیان اینکه مطالبه خانواده‌های شهدا و مقام معظم رهبری در فاجعه منا باید محقق شود، تصریح کرد: در داخل کشور تمامی دستگاه‌های اجرایی با محوریت دستگاه دیپلماسی تلاش کنند تا از ظرفیت‌های بین‌المللی و داخلی بهره بگیرند تا این مطالبات محقق شده و بر زمین نماند.

رئیس سازمان حج و زیارت پیگیری احقاق حقوق خون شهدای فاجعه منا را یک ضرورت جدی برشمرد و افزود: این اقدامات بارقه امیدی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

اوحدی با اشاره به مظلومیت شهدای منا بیان کرد: نهیب و فرمایشات مقام معظم رهبری درهای سردخانه‌های عربستان را باز کرد و امیدواریم که با فرمایشات معظم ‌‎له در دیداری که با خانواده‎های شهدای منا داشتند دهان کشورهایی که به خاطر پول بسته شده باز شود.

وی از کشورهای اسلامی خواست تا در برابر جنایات آل‌سعود سکوت نکنند و تاکید کرد: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و تشکیل مجموعه‎ای از نخبگان و خبرگان از مطالبات مقام معظم رهبری در پیگیری خون به ناحق ریخته شهدای منا و بررسی جنایات آل‎سعود بوده است.

اوحدی با تاکید بر اینکه خانه خدا مختص به یک کشور یا یک شخص نیست، ابراز کرد: سرزمین وحی که خانه امن الهی در آن قرار دارد متعلق به جهان اسلام است و احدی یا کشوری نمی‎تواند جلوی مناسک حج مسلمانان را بگیرد.

204

کد خبر: 677147

وب گردی

وب گردی