هشدار انجمن بیهوشی برای توزیع برخی داروهای مخدر در داروخانه های منتخب

رئیس انجمن بیهوشی ومراقبت های ویژه ایران درباره خطرات صدورمجوز توزیع داروهای مخدردر داروخانه های دولتی،آموزشی و بیمارستانی، بدون توجه به وجود زیرساخت های نظارتی برای پیشگیری از سوء مصرف داروها، هشدارداد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا علیرضا سلیمی به نامه اخیر مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو سازمان غذا و دارو به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در تاریخ 21 مرداد ماه امسال اشاره کرد مبنی براینکه در این نامه اعلام شده است ، توزیع برخی از انواع داروهای مخدر از جمله قرص اکسی کدون، قرص بوپونورفین، نالوکسن و شیاف مورفین از این پس در داروخانه های منتخب خصوصی، دولتی، آموزشی و بیمارستانی توسط شرکت های پخش سراسری مجاز، بلامانع است.
سلیمی در این خصوص گفت : البته این کار در راستای رسیدن به اهدافی همچون تکریم و تسهیل دسترسی بیماران و نیز امکان تجویز آسان پزشکان متخصص انجام شده است.
اوگفت: هر چند قابل ستایش است که مسئولان سازمان غذاودارو به فکر تکریم بیماران و تسهیل کار متخصصین باشند، ولی با توجه به تجربه ای که در سال های اخیر در مورد داروی ترامادول در کشور داشته ایم، این امر نیاز به یک پیش زمینه ی مستمر بسیار قدرتمند در زمینه نظارت و کنترل دارد؛ حال آنکه به نظر نمی رسد این زیر ساخت اکنون مهیا باشد.
متخصص بیهوشی ومراقبت های ویژه به عنوان مثال گفت: ما در زمان حاضر، تخلفات وسیعی را در برخی داروخانه ها در زمینه لوازم آرایشی - بهداشتی، داروهای نیرو زا و مکمل های بدنسازی شاهدیم؛ اگر اخبار واطلاعات گذشته را مرور کنیم می بینیم که در گذشته ای نه چندان دور به شکل بسیار جدی با داروی ترامادول و استفاده غیر منطقی از آن و در واقع سوء مصرف آن مشکل داشته ایم به صورتی که الگوهای مصرف اعتیاد تغییر کرد.
به گزارش انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران ، سلیمی ادامه داد: پیشنهاد انجمن این است که این کار به صورت آزمایشی و با تعدادی محدود از داروخانه های منتخب دولتی یا دانشگاهی شروع شود وهمراه با افزایش و استمرار بحث نظارت به تعداد داروخانه ها افزوده شود؛ همچنین بهتر است، این اقدام در ابتدای امر با یک نوع داروی مخدر شروع شود و به تدریج به تعداد آن افزوده شود.
سلیمی گفت: در زمان حاضر نظارت در کل داروخانه ها به ویژه داروخانه های خصوصی و بیمارستانی درمجموع ضعیف است و در صورت اقدام بدون کارشناسی و تأمین نکردن زیر ساخت های نظارتی آن، عواقب جبران ناپذیری در انتظار کشورخواهد بود.
او گفت: بحث تکریم بیماران و تسهیل کار پزشکان متخصص، کار شایسته ای است و باید به این سمت حرکت کرد؛ ولی بدون کارشناسی و برنامه ریزی و تأمین زیر ساخت های نظارتی، تبعات و مضرات توزیع داروهای مورد نظر در داروخانه های منتخب برای جامعه بسیار بیشتر از مزایای آن است.
سلیمی درباره موارد مصرف این داروها نیز گفت: این داروها تسکین دهنده دردهای مزمن سرطانی و دردهای پس از عمل های جراحی و یا سایر دردهای مزمن است.
سلیمی همچنین ازاعلام آمادگی انجمن بیهوشی ومراقبت های ویژه ایران برای همکاری و انجام اقدامات کارشناسی بیشتر در این خصوص خبرداد.
105105

کد خبر: 677353

وب گردی

وب گردی