رشد 44 برابری حضور روحانیون درمدارس طی 4 سال

حضور روحانیون در مدارس به بالاترین حد خود در یک دهه اخیر رسید. بحث‌ها درباره مشارکت و حضور روحانیون در مدارس از سال 1385 کلید خورد. جایی که محمود فرشیدی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد، اخبار احتمال حضور روحانیون در مدارس را تأیید کرد اما عمر وزارتش به نشستن پشت میز امضای تفاهمنامه مشترک نرسید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وقایع اتفاقیه، پس از او علی علی‌احمدی، دومین وزیر آموزش‌و‌پرورش در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد، پای میز مذاکره نشست و نخستین تفاهمنامه همکاری میان آموزش‌و‌پرورش و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم را امضا کرد. حالا با گذشت 10سال از این حضور محسوس، آمار رسمی و ارائه‌شده از سوی دبیر ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش‌و‌پرورش، نشان می‌دهد روحانیون در بیش از دو هزار و200 مدرسه در سراسر کشور، حضور مستمر و همیشگی دارند. این آمار، زمانی معنادار می‌شود که به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش‌و‌پرورش، تعداد مدارسی که روحانیون در آن حضور مستمر و همیشگی داشتند در سال تحصیلی 1391-1390 کمتر از 50 مدرسه بود و حالا در پایان سال تحصیلی 95-94، حضور مستمر و همیشگی روحانیون در مدارس به دو هزار و200 مدرسه رسیده است؛ آماری که حکایت از آن دارد که حضور روحانیون در چهار سال تحصیلی اخیر در مدارس 44 برابر شده است. در همین رابطه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش‌و‌پرورش می‌گوید: در سال تحصیلی 91-90 در کمتر از 50 مدرسه، روحانی به‌طور مستمر و همیشگی وجود داشت اما در سال تحصیلی 95-94، به بالغ بر دو هزار و200 مدرسه رسیده‌ است. وی تأکید کرد: امروز در بسیاری از مراکز حوزوی شاهد هستیم که در حال تربیت نیروها با گرایش و تخصص تبلیغ دانش‌آموزی هستند و در بحث فضای مجازی نیز حوزه‌های علمیه ورود خوبی داشته‌اند و رقابت حوزه‌ها در بحث فضای مجازی در بسیاری از موارد جلوتر از دستگاه‌های دیگر است. او در ادامه، هدف اصلی سند تحول بنیادین را تربیت اسلامی معرفی کرد و اشاره او به این هدف از آنجایی حائزاهمیت است که می‌توان تربیت اسلامی را یکی از اصلی‌ترین اهداف ورود حوزه‌های علمیه به مدارس خواند. دبیر ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش‌و‌پرورش ادامه می‌دهد: با درایت و دوراندیشی دو دستگاه حوزه علمیه و آموزش و پرورش، برنامه‌هایی تعریف شده و امسال برای اولین‌بار به مرحله تثبیت قانونی برنامه‌ها رسیدیم؛ اگرچه در سال‌های قبل نیز برنامه‌هایی اجرا شد اما در سال تحصیلی جدید برای نخستین‌بار است که برنامه‌های پیشنهادی ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش‌و‌پرورش در قالب 156 برنامه از سوی وزیر آموزش‌و‌پرورش اعلام و مطرح می‌شود. وی عنوان کرد: از مجموع 156 برنامه، سه برنامه مربوط به همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش‌و‌پرورش است که 13 فعالیت دارد که بخشی در حوزه ستاد و بخشی نیز در صف، استان‌ها، شهرستان‌ها، نواحی و کف مدارس پیگیری می‌شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی، مهم‌ترین برنامه‌ها را اعزام مبلغ به مدارس و ارائه مشاوره مذهبی به دانش‌آموزان برشمرد و گفت: توانمند‌سازی روحانیون شاغل در آموزش‌و‌پرورش از جمله برنامه‌های دیگر است. دبیر ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه تعداد قابل‌توجهی همکار فرهنگی در آموزش‌و‌پرورش داریم که حوزوی هستند اما در استخدام آموزش‌و‌پرورش نبوده و مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید، در پنج استان، دوره‌های آموزشی را برای این افراد اجرا می‌کنیم.
وی درباره «میزان همکاری‌های حوزه‌های علمیه در تدوین محتوای درسی»، بیان کرد: اگر قصد مقایسه وضعیت موجود با 10، 20 یا 30سال قبل را داشته باشیم و به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مراجعه کنیم، هرچه از این دهه‌ها جلوتر آمده‌ایم و گام‌هایی برداشته شده است اما هیچگاه به نقطه مطلوب نرسیدیم. وی درباره دلایل نبود فعالیت مناسب در پیرایش و همسان‌سازی تعلیم و تربیت با آموزه‌های اسلامی، عنوان کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بر حفظ فاصله بین تعلیم و تربیت دینی، تعمد وجود داشت تا این فاصله زیادتر شود؛ اگر می‌بینید آموزش‌و‌پرورش قبل از انقلاب، بچه‌های مؤمن تحویل جامعه داد، این کار سیستم و نظام نبود؛ بلکه کار افراد، فطرت و اصالت پاک مردم و علاقه به اهل‌بیت(ع) بوده است. دبیر ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش‌و‌پرورش اظهار کرد: از سال 85 که سنگ بنای همکاری‌های حوزه و آموزش‌و‌پرورش گذاشته شد، حوزه‌های علمیه ورود خوبی داشتند و بعد از سفر رهبر معظم انقلاب در سال 89 به قم، ایشان رسالت‌های حوزه در آموزش‌و‌پرورش را یادآوری کردند و شاهد جهش در این خصوص هستیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی با تأکید بر اینکه‌ کارهای علمی، فرهنگی و تربیتی، زمانبر است، گفت: امروز مشاهده می‌کنیم که حوزه‌های علمیه در تدوین کتاب‌های درسی در رشته‌های مرتبط و نیز نقد کتاب‌های درسی، همکاری خوبی با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دارند.
تنوع فعالیت‌های روحانیون در مدارس
بااین‌حال، حضور روحانیون در مدارس تنها مربوط به حضور آنان به‌عنوان مبلغان مذهبی نمی‌شود. هم‌اکنون روحانیون در بخش‌های زیادی از مدارس حضور فعال دارند. گروهی از آنان در تدوین کتاب‌های درسی فعالیت می‌کنند. گروهی دیگر، تشکیل‌دهندگان 10 هزار مدرسه قرآنی در کشور هستند و گروهی دیگر نیز مستقیما با تأسیس مدارس امین که با همکاری آموزش‌و‌پرورش و زیر نظر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌و‌پرورش فعالیت‌ می‌کنند در نظام آموزش عمومی کشور نقش دارند. برخی دیگر از روحانیون نیز در قالب ائمه جماعات فعالیت می‌کنند. تا جایی‌که در خرداد امسال اعلام شد، حقوق 21 هزار نفر از ائمه جماعات در کشور، عقب افتاده است. پس از آن، وزارت آموزش‌و‌پرورش با ارسال جوابیه‌ای اعلام کرد: در پی درج مطلب در روزنامه «وقایع‌اتفاقیه» با عنوان «حقوق 21هزار ائمه جماعت در مدارس، عقب افتاده است»، مورخ 17/3/95، جوابیه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی این وزارتخانه به شرح زیر است: در سال 1394 با وجود محدودیت‌های مالی و تنگناهای اعتباری مجموعا مبلغ 91میلیارد و 750میلیون (91,750,000,000) ریال برای پرداخت حق‌القدم ائمه جماعات مدارس تأمین و به ادارات کل آموزش‌و‌پرورش استان‌ها ابلاغ اعتبار شده است.

20103

کد خبر: 677585

وب گردی

وب گردی