ابطحی: همکاری دانشگاه  و وزارت بهداشت باعث توسعه رشته های پزشکی  ‌می‌شود

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از امکان استفاده واحدهای دانشگاه از فضای بالینی دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا سیدعلی ابطحی، درباره تفاهم‌نامه اخیر این دانشگاه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «براساس پیشنهاد معاونت آموزشی وزارت بهداشت و تایید دکتر میرزاده این تفا‌هم‌نامه صبح روز یکشنبه 21 شهریور با حضور وزیر بهداشت، دکتر میرزاده و سایر مسئولان مربوطه منعقد شد.»

ابطحی گفت: «مبنای این تفاهم‌نامه بر توسعه روابط و تعاملات بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. دانشگاه آزاد اسلامی در نیمه دوم سال تحصیلی 93-92، از سوی وزارت بهداشت نامه‌ای دریافت کرد که در آن تقریبا اکثریت قریب به اتفاق واحدها، به علت مشکلات ساختاری دچار مشکل شناخته شده بودند، اما 6 ماه بعد از دریافت این نامه با فعالیت‌های زیادی که بر روی نیروی علمی، امکانات و فضای فیزیکی واحدها در سراسر کشور انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که باید تحول جدیدی را برای واحدها ایجاد کنیم. در نتیجه در طول سه سال گذشته امکانات بسیار خوبی فراهم شد و واحدهای علوم پزشکی در مکان‌های بسیار خوبی دایر شد. اما متاسفانه متناسب با روز و پیشرفت‌های علوم پزشکی روز و الزاماتی که وزارت بهداشت برای رشته‌ها دارد، نبودیم.»

او افزود: «به همین خاطر از سال 93 برنامه‌ریزی‌ جدیدی را انجام دادیم و اقداماتی صورت گرفت. اولین اقدام این بود که اعضای هیات علمی را ترمیم کنیم و ساختارهای کالبدی EDO، EDC و مرکز مراجعه بالینی و آموزش‌های بالینی را ترمیم کنیم. شروع این اقدامات با همکاری بسیار خوب روسای واحدها و استمرار کمک‌های دکتر میرزاده باعث شد که ما در یک وضعیت جدیدی قرار بگیریم و شایستگی این را داشته باشیم که همه واحدهای ما علاوه بر اینکه به کار خود ادامه دهند، وارد رشته‌های تکمیلی جدید شوند. بسیاری از واحدهای ما در حال حاضر در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشجو می‌گیرند، در مقطع دکتری پرستاری دارند و وارد تخصص‌های دستیاری شده‌اند.»

وزارت بهداشت به دانشگاه آزاد اسلامی امکانات می‌دهد

معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی این توفیقات را نتیجه تلاش ریاست و روسای واحدهای دانشگاه دانست و گفت: «این توفیقات هم تلاش روسای واحدها بوده است و هم در راس آن تسهیلات و موافقاتی بوده است که ریاست دانشگاه در اختیار حوزه علوم پزشکی و واحدها گذاشته است، به همین خاطر توسعه بزرگ و تغییراتی در حوزه علوم پزشکی شکل گرفته است که به دنبال این تغییرات و تغییر باورهای وزارت‌خانه به دانشگاه و ارتباطات بسیار خوب دانشگاه با وزارت‌خانه، تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه بیشتر منعقد شد.»

او درباره مفاد تفاهم‌نامه گفت: «این تفاهم‌نامه این امکان را برای ما فراهم می‌کند که ما با دانشگاه‌‌های علوم پزشکی و مناطق آمایشی در سطح کشور بتوانیم برای توسعه بیشتر رشته‌های علوم پزشکی و استمرار اعتلای آموزش از همه امکانات استفاده کنیم. با این تفاهم‌نامه مشکلات بالینی ما هم برطرف می‌شود، یعنی کمبود فضای بالینی و کمبود هیات علمی ما در آموزش برطرف می‌شود به علاوه اینکه در حوزه پژوهشی هم می‌توانیم از امکانات نیروی انسانی دانشگاه‌ها هم استفاده کنیم. به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه باعث شود تا در کشور رشد سریع‌تری را در رشته‌های پزشکی داشته باشیم و هم توسعه کمی و هم توسعه کیفی را برای ما تسهیل می‌کند.»

ابطحی خبر داد وزارت بهداشت، امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز آمایشی را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌دهد.

او افزود: «در حال حاضر رشته پزشکی را در کرمان ایجاد کرده‌ایم و همه چیز فراهم شده است اما وقتی می‌خواهیم به سوی رشته بالینی برویم، فضای آموزشی بالینی نداریم، فضای بالینی مستلزم دو چیز است، یکی اینکه بیمارستان بسازیم و دیگر اینکه باید هیات علمی مناسب را استخدام کنیم.»

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در دو سه ترم آینده در کرمان و سایر واحدهای مشابه به فضای بالینی نیاز داریم. ما نیاز داریم از فضای بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور استفاده کنیم. در حال حاضر از فضای آموزشی بالینی بیمارستان‌های تامین اجتماعی با تفاهم‌نامه‌ای که داریم استفاده می‌کنیم اما این کافی نیست و مستلزم این است که ما بتوانیم در بالین از فضاهای دانشگاه‌های علوم پزشکی هم استفاده کنیم. این تفاهم‌نامه می‌تواند این امکان را فراهم کند تا ما با دانشگاه‌ها بیشتر از گذشته نزدیک‌تر شویم و با تفاهم و تعامل بیشتر در توسعه کمی و کیفی واحدهای علوم‌پزشکی پیش برویم.»

او تاکید کرد وزارت بهداشت، توانایی‌ها و موفقیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را باور دارد. ابطحی گفت: «وزارت بهداشت خود تغییرات را دیده و احساس کرده است که در طول سه سال گذشته با مدیریت دکتر میرزاده چه تغییرات بزرگی در حوزه علوم پزشکی داشته‌ایم و در حال حاضر هر هفته، دو سه گروه در سراسر کشور از واحدهای ما بازدید و ارزشیابی می‌کند. از سال 92 تا الان 148 ارزشیابی از واحدها از سوی وزارت بهداشت انجام شده است و این باعث شده است تا اطلاعات آنها تغییر پیدا کند و خود وزارت بهداشت اعلام کرده است که دانشگاه آزاد اسلامی در طول 2 سال گذشته موفق شده است 50 مرکز Edc، 50 مرکز مهارت بالینی ایجاد و 500 هیات علمی استخدام کند.»

ابطحی در پایان گفت: «این موفقیت‌ها جای تشکر دارد از ریاست دانشگاه، روسای واحدها و مسئولان کشور که همگرایی و هم‌فکری با حوزه پزشکی را فراهم کردند تا ما رشد کنیم. این رشد به آسانی به دست نیامده است بلکه با تلاش‌های بسیار زیاد واحدها میسور شده است، این جواب مثبتی به برنامه‌های ما بوده است و نتیجه دوستی و صمیمیتی است که حوزه علوم پزشکی با واحدها دارد. تا سال آینده همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد از نظر کالبدی و نیروی انسانی و هیات علمی همه الزامات وزارت بهداشت را برخوردار می‌شوند.»

703

کد خبر: 677619

وب گردی

وب گردی