احسانیان: مالیات بودجه مشکل اساسی پژوهش است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از چالش بزرگ در حوزه پژوهش که مربوط به مالیات بودجه های پژوهشی است سخن گفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا دکترمهدی احسانیان از دیگر مشکلات حوزه پژوهش به کمبود بودجه‌های پژوهشی اشاره کرد و افزود: عمدتا هنگام مشکلات مالی، اولین حوزه‌ای که بودجه‌اش اصطلاحا ناخنک می‌خورد، حوزه پژوهش است و در صورت اعتماد صنعت به دانشگاه و پژوهش انگیزه برای انجام پروژه‌های پژوهشی افزایش می‌یابد.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر، بودجه پژوهشی این دانشگاه در سال 95 را چیزی بین 15 تا 20 درصد بودجه کل دانشگاه عنوان و اظهار کرد: بودجه کل دانشگاه چیزی حدود 100 میلیارد تومان است که مبلغی حدود 20 میلیارد تومان از آن به پژوهش اختصاص می‌یابد.

احسانیان با بیان اینکه بودجه پژوهشی به بخش‌های مختلفی از جمله زیرساخت‌های پژوهشی مثل شبکه اینترنت و اینترانت، تجهیزات آزمایشگاهی، توسعه پژوهش مانند حمایت از پروژه‌های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، هزینه‌های جاری و ... اختصاص می‌یابد، خاطرنشان کرد: همچنین به تازگی بخشی از بودجه پژوهشی صرف هدفمند کردن پروژه‌های پژوهشی در جهت رفع نیازهای اساسی کشور می‌شود.

وی در مورد هدفمند کردن پروژه‌های پژوهشی با اشاره به اینکه اگر در دانشگاه محصولی تولید شود، به عنوان نمونه آزمایشگاهی است، تصریح کرد: نمونه‌های آزمایشگاهی با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد برای رقابت با محصولات خارجی موجود در کشور، در فرایند تجاری‌سازی قرار می‌گیرند.

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینکه طبق قوانین جدید اعضای هیات علمی می‌توانند با کمک دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام به ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد کنند، خاطرنشان کرد: پس از اینکه پروژه‌ای وارد مراکز رشد شد، دو سال مهلت دارد تا به مرحله تجاری‌سازی برسد و در این دو سال مراکز رشد با اقداماتی همچون معرفی این پروژه‌ها به افراد سرمایه‌گذار زمینه تجاری‌سازی پروژه‌ را فراهم ‌می‌کنند.

احسانیان در پایان با بیان اینکه در گذشته توسط اقدامات خودجوش برخی اعضای هیات علمی حدود 30 درصد از پروژه‌های پژوهشی دانشگاه با استفاده از نتایج پژوهشی به تجاری سازی رسیده‌اند، به افزایش تجاری شدن پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه با فعالیت نهادهایی همچون شرکت‌های رشد دهنده که روی ایده‌های دانشجویان سرمایه‌گذاری می‌کنند، ابراز امیدواری کرد.

703

کد خبر: 677699

وب گردی

وب گردی