تامین مالی ۱۲۰۰میلیارد تومانی بازرگانی دولتی از بورس کالای ایران

روز چهارشنبه ۲۴ شهریور نخستین عرضه اوراق سلف موازی استاندارد گندم به منظور تامین مالی شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت مطالبات گندمکاران از دولت، در بورس کالا انجام شد که با توجه به سود مناسب و جذاب این اوراق، یک میلیون و ۴۴۰هزار تن اوراق گندم (معادل ۱۴میلیون و ۴۰۰ هزار قرارداد) به ارزش نزدیک به ۱۲هزار میلیارد ریال به فروش رسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، با توجه به حجم گسترده عرضه این اوراق، انتشار اوراق سلف موازی گندم تا روز یکشنبه ۲۸ شهریورماه ادامه دارد و عموم مردم می توانند برای پذیره نویسی این اوراق به کارگزاری های دارای مجوز فعالیت سلف موازی در بورس کالای ایران مراجعه کنند.

لازم به ذکر است، اوراق سلف موازی گندم با نام و معاف از مالیات بوده و با سررسید ۶ ماهه و با نرخ بازده حداقل سالانه ۲۰ درصد منتشر می شود. نرخ بازخرید بازارگردان نیز روز شمار معادل ۱۹ درصد در سررسید سالانه تعیین شده است.

متعهد پذیره نویسی، صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی است که علاوه بر این عهده دار بازارگردانی طی مدت عرضه تا سررسید نیز خواهد بود.

ناشر این اوراق شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و ضامن اصل و بازده اوراق در سررسید دولت جمهوری اسلامی ایران، خزانه داری کل و بانک کشاورزی هستند.

عرضه گندم غیر یارانه ای در تالار فیزیکی

در راستای انتشار این اوراق طبق تعهدات شرکت بازرگانی دولتی ایران، کلیه گندم غیر مشمول فروش یارانه ای در اختیار این شرکت، به صورت منظم و مستمر تا زمان سررسید صرفا از طریق بورس کالای ایران و براساس قیمت های جاری بازار به فروش می رسد و هیچ گونه عرضه و معامله گندم غیر مشمول فروش یارانه ای، خارج از بورس انجام نخواهد شد. به این ترتیب با عرضه گندم غیر یارانه ای در بورس کالای ایران و براساس ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، خریداران آزاد گندم و شرکت بازرگانی دولتی با ورود به بورس کالا از برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آن‏ها معاف می شوند.

در همین راستا، علاوه بر عرضه اوراق سلف گندم، روز چهارشنبه بالغ بر ۱۰هزار تن گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان در تالار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه و به فروش رسید.

602/401

کد خبر: 677752

وب گردی

وب گردی