پلیس امنیت ری را تأمین کند/ ری مرکز معضلات تهران

فرماندار شهرستان ری با اشاره به شرایط ویژه این شهرستان بر لزوم ایجاد فرماندهی انتظامی مستقل ری تاکید کرد و افزود: نمی توان شهرستان ری را در قالب یک سر کلانتری اداره کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا هدایت الله جمالی پور گفت: شهرستان ری با توجه به استقرار پنج زندان و آسیب‌های اجتماعی مانند متکدیان، قاچاق و اعتیاد، شهرستانی امنیتی محسوب می شود؛ لذا نمی‌تواند با یک سرکلانتری اداره شود. در امر حمل و نقل نیز به لحاظ نیروی راهور مشکلات بسیاری داریم و این موضوع بارها در ارسال نامه هایی به نیروی انتظامی اعلام شده و امیدواریم سردار اشتری فرماندهی انتظامی کشور توجه و عنایت ویژه‌ای به این مشکل که خواست مردم شهر ری نیز هست داشته باشند.

او تاکید کرد: مشکلات امنیتی در سطح شهرستان ری به حدی است که معاون امنیتی وزارت کشور هم بر این موضوع و تشکیل فرماندهی انتظامی برای شهر ری تاکید کرده اند. وظیفه ما طرح موضوع، تذکر و پیگیری بوده است که این کار را انجام داده‌ایم.

جمالی پور در ادامه درباره روند مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح این شهرستان گفت: استان تهران به دلیل موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن مراکز سیاسی و مراکز اقتصادی به عنوان پایتخت سیاسی و پایتخت اقتصادی کشور محسوب می‌شود. این ظرفیت باعث شده تهران و شهرستان‌های پیرامون همیشه محل توجه مردم برای زندگی و سرمایه‌گذاری باشد. این رویه و این نگاه ویژه، موقعیت سرزمینی و منابع ملی تهران را تهدید می‌کند. بر همین اساس شرایط محیطی، منابع آبی و کشاورزی همیشه در معرض معضلات مختلفی هستند.

فرماندار شهرستان ری ادامه داد: هنگامی که یک ظرفیت اقتصادی ایجاد می‌شود زمین اولین موضوعی است که مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چرا که زمین به عنوان یک موقعیت اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا در این فرآیند سرمایه‌گذاران، صنعتگران و فرصت‌طلبان نگاه بهره‌مندی از زمین را در ذهن خود می‌پرورانند. به این ترتیب با توجه به نگاهی که برای بهره‌مندی از زمین گاهی برای فرصت‌طلبان ایجاد می‌شود دولت‌ها محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند. بر همین اساس برای گسترش صنعتی تهران و یا ایجاد واحدهای صنعتی جدید محدودیتی اعمال شده تا فرصت‌طلبان و سودجویانی که به دنبال سوء استفاده هستند و در قالب دور زدن قانون درصدد بهره‌مندی نامناسب از زمین هستند محدود شوند؛ لذا مسیر ساخت و سازهای غیرمجاز بسته شده تا از سوء استفاده‌ها جلوگیری شود.

او افزود: اراضی ملی و منابع طبیعی باید مورد صیانت قرار بگیرد و این در دولت تدبیر و امید به عنوان یک اولویت کاری مدیران تعیین شده است.

فرماندار شهرستان ری با تاکید بر پیشگیری از هرگونه تخلف در اراضی ملی و منابع طبیعی، گفت: طی سه سال گذشته از هرگونه بهره‌برداری نادرست در سطح شهرستان ری جلوگیری شده است.

جمالی‌پور ادامه داد: در سطح شهرستان ری در ستاد ساخت و سازهای غیرمجاز که در فرمانداری تشکیل شده است به طور مداوم پایش بر روی اراضی ملی و منابع طبیعی انجام می‌شود و با یک همدلی و همزبانی میان قوه قضاییه و مجموعه دولت برخورد با فرصت‌طلبی در حوزه منابع ملی به طور کامل انجام می‌شود.

او افزود: در سه سال گذشته چندین پرونده کلان میلیاردی با مالکین حقیقی تخریب شده است. متاسفانه فرصت‌طلبان با استفاده از ابزار قانونی ماده 100 و 99 سعی می‌کنند ساخت و ساز غیرمجاز خود را تثبیت کنند ولی خوشبختانه امروز دستور کار کمیسیون‌های ماده 100 و 99 به جد برخورد با این موارد قرار داده شده است. در حال حاضر نزدیک به 250 پرونده در دادگاه از طریق جهاد کشاورزی برای تغییر کاربری‌ها مطرح است و به محض صدور رأی توسط دستگاه قضایی، اجرای احکام صادره در دستور کار قرار می‌گیرد.

فرماندار ری با تاکید بر اینکه تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها قبل از سال 92 انجام شده است، گفت: از سال 92 به بعد هیچ تعرض سازمان یافته‌ای به اراضی ملی نداشته‌ایم و این قول را به مردم و دولت می‌دهیم که با جدیت با هرگونه تعرض به منابع ملی و سرمایه ملی برخورد خواهیم کرد. در حال حاضر نیز شهرستان ری در مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز در رتبه نخست استان تهران قرار گرفته است.

جمالی پور درباره روند پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر در این شهرستان نیز گفت: از روزی که مسئولیت فرمانداری ری را بر عهده گرفتم دغدغه اصلی من مسکن مهر و شهرستان ری بود که مردم نسبت به نحوه ساخت و ساز آن معترض بودند. پروژه‌های نیمه تمامی که فرآیند بدی در احداث آنها برقرار شده بود. امروز با هماهنگی و تدبیر انجام شده و همه مشکلات مسکن مهر شهرستان حل شده است. پیمانکاران قبلی از فرآیند سه جانبه عزل شدند و قراردادهای دوجانبه با جدیت و نظارت فرمانداری ری بسته شد. در حال حاضر 4300 واحد مسکن مهر در شهرستان ری وجود دارد که 2300 واحد در حسن‌آباد تحویل داده شده، 346 واحد در گل حصار تا پیش از دهه فجر تحویل داده خواهد شد و 612 واحد نیز در کهریزک تا اواخر شهریور ماه سال جاری تحویل متقاضیان خواهد شد.

شهرستان ری مظلوم واقع شده است

عوارض آلاینده‌ها و موضوعات زیست محیطی به مردم ری تعلق نمی‌گیرد

ائ در تشریح برخی معضلات محیط زیستی شهرستان از جمله آبیاری مزارع با فاضلاب، گفت: شهرستان ری مظلوم واقع شده و ظلم جدی که امروز به ری روا داده شده معضلات زیست محیطی است که تهران برای ری ایجاد کرده است. عوارض آلاینده‌ها و موضوعات زیست محیطی از مردم تهران دریافت می‌شود اما در هنگام تخصیص این عوارض هیچ سهمی به مردم ری تعلق نمی‌گیرد.

او ادامه داد: در زمان‌هایی که صحبت کیفیت هوای تهران می‌شود ری به عنوان آلوده‌ترین نقطه اعلام می شود. در حقیقت منطقه 20 به عنوان قلب شهر ری از عوارض خودروهایی که این آلاینده‌ها را ایجاد می‌کنند، هیچ سهمی را دریافت نمی‌کند.

فرماندار ری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نبود فرمانداری انتظامی مجزا در شهرستان ری اشاره کرد و افزود: در ری به دلیل ظلمی که به این شهرستان شده این شهرستان تنها در قالب یک سرکلانتری و زیرمجموعه تهران بزرگ دیده شده که حتی مرکز شماره‌گذاری خودروها نیز در ری وجود ندارد. آب‌های آلوده ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی تهران به سمت ری سرازیر می‌شود؛ اما عوارض آن را شهرداری تهران می‌گیرد و سهمی به ری داده نمی‌شود.

او در ادامه از معدوم سازی 900 هکتار از اراضی که با آب های غیرمتعارف در سطح شهر ری آبیاری می‌شدند خبر داد و افزود: امروز در شهر ری هیچ مرتعی وجود ندارد که در آن کاشت سیفی‌جات، سبزی و یا برنج انجام شود و از فاضلاب برای آبیاری استفاده کنند. در حقیقت این محصولات برای عرضه به بازار به هیچ عنوان با فاضلاب آبیاری نمی شوند.

او افزود: در سفر ریاست جمهوری به شهرستان ری احداث دو تصفیه خانه به تصویب رسید که قطعا می تواند در حل مشکل آب های آلوده در سطح شهرستان برای همیشه گام موثری باشد امری که اگر شهرداری تهران نیز کمک کند قطعا در تسریع حل مشکلات بسیار موثر خواهد بود.

جمالی پور در ادامه تشریح معضلات محیط زیستی شهرستان ری به وجود واحدهای استحصال چربی اشاره کرد و افزود: واحدهای استحصال چربی که دارای پروانه کسب نبوده و از استاندارد لازم برخوردار نمی باشند به علت آسیب جدی که به محیط زیست وارد می کنند سریعا و بدون ملاحظه باید تخریب شوند. در سه سال گذشته با این واحدها برخورد لازم انجام شده است. بی تردید تامین سلامت مردم یکی از وظایف مهم حاکمیت است و در این زمینه همه می بایست حساسیت ویژه ای داشته باشیم و عدم توجه به تولیدات سنتی و غیر استاندارد روغن، می تواند سلامت و امنیت جامعه و نیز محیط زیست را به خطر اندازد بر همین اساس و در راستای تامین سلامت مردم و حفظ محیط زیست ساماندهی واحدهای چربی سوز در دستور کار قرار گرفت.

او درباره تعامل و همکاری شهرداری منطقه 15 و 20 تهران با مجموعه فرمانداری شهرستان ری نیز گفت: انتقادها به معنی زیر سوال بردن خدمات شهرداری تهران در عرصه های مختلف نیست شهرداری مناطق 15 و 20 تهران تعامل سازنده ای با فرمانداری داشته اند. متاسفانه امروز در ری قانون تقسیمات کشوری مغفول مانده است و توجه لازم به آن نمی شود قانونی که به عنوان اصل و اساس محسوب می شود.

ری مرکز معضلات شهر تهران است

در احاطه معضلات تهران قرار گرفته‌ایم

شهرستان ری هیچ سهمی از عوارض‌ها دریافت نمی‌کند

فرماندار ری با اشاره به معضلاتی که شهر تهران برای ری ایجا کرده است، افزود: 8500 تن زباله شهروندان تهرانی روزانه در کهریزک و ری دفن می‌شود و شیرابه تولیدی این زباله‌ها به زمین‌های مردم کهریزک نفوذ می‌کند و کشاورزی این منطقه را نابود می‌کند. مردگان تهران در ری دفن می‌شوند ولی پول آن را شهرداری تهران دریافت می‌کند. این عوارض در حساب‌های شهرداری هزینه می شود و به شهرستان ری هیچ سهمی تعلق نمی‌گیرد.

او تاکید کرد: از شورای شهر تهران انتظار داشتیم به جای اجرای شو و حرف‌های غیرمعقول و شعارهای غیرمنطقی وارد فرآیندها بررسی شوند و حق مردمی که به اعضای این شورا رأی دادند را تعیین و به درستی تخصیص دهند.

ری بالای هزار میلیارد تومان عوارض تولید می‌کند که تمامی آنها به شهرداری تهران داده می‌شود

او ادامه داد: متاسفانه دروغ بزرگی تحت عنوان اینکه ری درآمدی ندارد گفته شده و تصور می شود اگر شهرداری تهران حمایت نکند ری به زمین می‌خورد. این در حالی است که ری بالای هزار میلیارد تومان عوارض تولید می‌کند که تمامی آنها به شهرداری تهران داده می‌شود. معتقدیم باید سطح سرمایه‌گذاری و کمک شهرداری تهران به مردم ری بیش از این باشد و در طرح‌های آب و فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه‌ها که تولیدکننده پسابها، مردم تهران هستند مشارکت بیشتری داشته باشند. متاسفانه امروز فقط تولید و هدایت مشکلات به سمت ری مشاهده می شود.

فرماندار ری گفت: ما امروز در احاطه معضلات تهران قرار گرفته‌ایم و هر چه توان برای حل معضلات زیست محیطی ری بگذاریم قطعا مشکلات ادامه خواهند داشت. بر این اساس باید سازمان محیط زیست و تشکل‌های مردمی کمک کنند تا این مشکلات مرتفع شود. انتظار داریم شورای شهر تهران به جای شعار و ضایع کردن حقوق مردم ری، وارد صحنه شوند و سهم مردم ری را به آنها پرداخت کنند. یک انتظار جدی دیگر مردم و مسئولان شهر ری تغییر نام شورا به شورای شهر تهران، ری و تجریش است که ریاست شورا با اصرار از این تغییر نام طفره می‌رود در حالی که رییس شورای شهر بیشترین رأی خود را از مردم ری گرفته است ولی خود در مقابل حقوق مردم ری ایستاده است.

او ادامه داد: ری اعتبار ایران محسوب می‌شود . البته برخی از اعضای شورای شهر حمایت و کمک جدی کردند؛ اما متاسفانه قدرت و ثروت در کنار هم قرار گرفته و این اجازه را نمی‌دهد که این نامگذاری به عنوان یک مصوبه قانونی به درستی اجرایی شود. دولت تدبیر و امید تاکید بسیاری بر اجرای قانون دارد و خط قرمز دولت یازدهم اجرای قانون محسوب می‌شود.

او تاکید کرد: ابلاغیه وزیر کشور و استاندار تهران برای اجرای قانون و افزوده شدن نام ری و تجریش به نام شورای شهر باید مورد توجه شورای شهر قرار گیرد. در این صورت است که شورای آتی یک شورای منطقی و در جهت حل معضلات مردم خواهد بود. سه سال از عمر شورا گذشت و علیرغم خواست من و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی برای گذاشتن جلسه‌ای مشترک مشاهده نشد که شورا عزمی برای حل مشکلات مردم ری داشته باشد.

در بخش اتباع بیگانه غیرمجاز با چالش جدی روبرو هستیم

فرماندار ری با اشاره به حضور اتباع بیگانه غیرمجاز به عنوان یک چالش پیش روی دولت و فرمانداری تاکید کرد و افزود: متاسفانه آمار مشخصی از تعداد اتباع بیگانه در شهرستان ری وجود ندارد اما بیشتر آنها غیرمجاز هستند. در حقیقت برابر آمارها حدود 70 هزار تبعه افغان به صورت مجاز در شهر ری ساکن هستند و حداقل حدود دو برابر این رقم به صورت غیرمجاز در سطح شهرستان سکونت دارند لذا دولت و به ویژه فرمانداری ری درخصوص ساماندهی آنها ورود پیدا کرده است.

او در پاسخ به این سوال که برخی از روستاها در ری کلا اتباع بیگانه در آن حضور دارند؟ گفت: در برخی روستاها جمعیت اتباع بر هموطنانمان غلبه پیدا کرده است اما روستایی وجود ندارد که همه جمعیت آن از اتباع بیگانه باشند.

جمالی پور درخصوص حضور متکدیان در سطح شهرستان ری نیز گفت: خوشبختانه به دلیل بافت مذهبی ری شهروندان در این شهرستان به متکدیان کمک نمی کنند از همین رو تعداد متکدیان بسیار کم است اما همین تعداد کم هم مورد توجه است و در طرح های مختلف این تعداد جمع آوری خواهند شد.

105105

کد خبر: 677991

وب گردی

وب گردی