علت افزایش 15 درصدی نرخ غذای دانشگاه علوم پزشکی اهواز

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در خصوص علت افزایش 15 درصدی نرخ غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید، گفت: افزایش قیمت براساس ارزیابی قیمت تمام‌شده است و قرار نیست به ازای آن کیفیت را هم بالا ببریم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر ساسان موگهی گفت: در سال 94 قیمت هر پرس غذایی که دانشجو پرداخت می‌کرد، 950 تومان بود؛ امسال مطابق ابلاغ وزارتخانه به دانشگاه، قیمت هر پرس غذا با افزایش 15 درصدی به 1100 تومان رسیده است.

او درباره علت این افزایش 15 درصدی با وجود تک‌رقمی شدن نرخ تورم، گفت: موضوع تورم جدا از محاسبه این نرخ است و قیمت هر وعده غذا برای دانشجویان با توجه به ارزیابی قیمت تمام‌شده اعلام می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: نرخ غذای دانشجویی مطابق آیین‌نامه وزارتخانه اعمال می‌شود؛ بر اساس این آیین‌نامه 10 درصد از قیمت تمام‌شده غذا توسط دانشجو و 90 درصد دیگر به‌صورت یارانه‌ای از سوی دانشگاه پرداخت می‌شود.

او گفت: قیمت تمام‌شده توسط وزارت بهداشت کارشناسی و اعلام می‌شود که امسال این نرخ برای یک وعده غذایی ناهار یا شام، به‌طور میانگین 11 هزار تومان اعلام شده است که 10 درصد آن معادل یک هزار و 100 تومان، از دانشجو دریافت می‌شود.

موگهی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده فقط شامل قیمت غذا نمی‌شود، گفت: حقوق و دستمزد کارکنان، نگهداری ساختمان آشپزخانه و سلف سرویس‌ها یا به اصطلاح هزینه "استهلاک" و همچنین استهلاک وسایل نیز در محاسبه قیمت تمام‌شده در نظر گرفته می‌شود.

او افزود: قیمت تمام‌شده تابعی از شرایط بازار مانند تغییرات قیمت مواد غذایی و حتی بهای قبوض آب و برق است؛ بنابراین قرار نیست به ازای دریافت 10 درصد قیمت تمام‌شده از دانشجو یا افزایش سالانه، کیفیت را هم بالا ببریم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: ما باید به حقوق و دستمزد کارکنان آشپزخانه‌ها و سلف سرویس‌های دانشگاه نیز توجه کنیم که آیا امسال همان حقوقی را دریافت می‌کنند که سال گذشته به آن‌ها پرداخت می‌شد.

موگهی با اشاره به این‌که در خصوص انتقاد یا اعتراض دانشجویان نسبت به کیفیت غذاها، سامانه‌ای راه‌اندازی شده که دانشجو پس از صرف هر وعده غذایی در همان زمان می‌تواند در نظرسنجی این سامانه شرکت کند، گفت: دانشجو می‌تواند با مراجعه به این سامانه اگر مشکلی در کمیت و کیفیت غذا وجود دارد، آن را گزارش کند که این مسائل بررسی و رسیدگی می‌شوند.

او افزود: به‌جز افرادی که بر روند پخت نظارت دارند، کارشناس بهداشت نیز در تمام مراحل طبخ غذا حضور داشته و کیفیت غذاها را کنترل می‌کند؛ به‌طور قطع در راستای بهبود کیفیت اقداماتی از قبیل تعمیر یا جایگزینی وسایل پخت‌وپز اعم از تغییر کباب‌پز و مشعل‌های فرسوده انجام می‌شود که می‌تواند بر کیفیت غذا تأثیرگذار باشد.

موگهی گفت: مشکل غذا بیشتر در خصوص کیفیت غذای توزیع‌شده در خوابگاه‌ها است که البته اکنون این مشکل کمتر شده است؛ پیش از این به‌دلیل نبود کانتر گرم غذا تا زمان مصرف توسط دانشجو سرد شده و کیفیت خود را از دست می‌داد.

او افزود: برای رفع این مشکل برخی خوابگاه‌ها به کانتر گرم برای غذای گرم و کانتر سرد برای نوشیدنی‌ها و غیره مجهز شدند. این اقدامات از سال گذشته آغاز شده است و امسال هم ادامه پیدا می‌کند و امیدواریم در همه خوابگاه‌ها توسعه یابد.

20103

کد خبر: 678075

وب گردی

وب گردی