بدنسازان استروئیدی در معرض دیابت قرار دارند

سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک در بدنسازان– داروی مصنوعی که هورمون جنسی مردانه را نظیر تستوسترون تقلید می‌کند- ممکن است منجر به مقاومت به انسولین شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری موسسه سلامت ملی آمریکا، محققان بیمارستان دانشگاهی هرلو دانمارک در این پژوهش تأثیرات استروئیدهای آنابولیک را بر چربی شکمی و حساسیت به انسولین در 100 مرد جوان‌تر و پیرتر از 50 سال که همگی بدنسازی قدرتی کار می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند.

این مردان به سه دسته تقسیم شدند: مصرف‌کنندگان کنونی، مصرف‌کنندگان پیشین و هرگز مصرف نکرده‌ها.

تمامی افراد این پژوهش تحت تست تحمل گلوکز قرار گرفتند. تست تحمل گلوکز پاسخ بدن شما نسبت به قند(گلوکز) را می سنجد. این تست برای غربالگری دیابت نوع دو استفاده می‌شود. قند خون و سطوح انسولین افراد هر 30 دقیقه و به مدت دو ساعت این آزمایش اندازه‌گیری شد.

چربی شکمی افراد نیز با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری موسوم به "DEXA" اندازه گرفته شد.

هرچند این رابطه نمی‌تواند موید وجود علت و معلول باشد اما محققان دریافتند افرادی که قبلاً و اکنون از مصرف‌کنندگان استروئید بودند، حساسیت کمتری به انسولین در مقایسه با افرادی که هرگز این مواد را استفاده نکرده بودند، از خود نشان دادند.

علاوه بر این، ورزشکارانی که به طور مرتب استروئید مصرف می‌کردند میزان پایین‌تری از درصد کلی چربی بدنی از خود نشان دادند، اما این مردان میزان چربی احشایی بالایی از خود نشان دادند؛ چربی احشایی یا چربی "عمقی" اطراف اندام‌های درونی شکم را می‌پوشاند.

پژوهشگران چنین نتیجه گرفتند که پیشینه سوء مصرف استروئید آنابولیک خطر کاهش حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد.

نتایج این پژوهش در مجله "General Dentistry" منتشر شده است.

20103

کد خبر: 678333

وب گردی

وب گردی