اسفنانی: توهین به مقامات رسمی جرم است/افراد جامعه باید در حیطه کارشناسی خود حرف بزنند

یک نماینده مردم مجلس نهم در باره جرم توهین به رییس جمهور گفت :اگر  ریاست جمهوری و دادستان کل کشور تشخیص دهند که جرم قابل گذشت نیست و جرم عمومی هست می توانند پیگیری کنند و درخواست مجازات مرتکب را از دادگاه بخواهند.

محمد علی اسفنانی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به توهین‌ ها علیه رییس جمهور گفت:بر طبق قانون مجازات اسلامی توهین به مقامات رسمی اعم از رهبری، روسای قوای سه گانه، نمایندگان مجلس و وزرا جرم محسوب می شود و مجازات هم برای آن مشخص شده است.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در بحث توهین به مقامات دو نگاه وجود دارد، گفت: توهینی که به رییس جمهور می شود براساس ماده قانون 308 که صرفا اگر از الحان و کلماتی استفاده شود که وهن آور و توهین آمیز است ، مجازات و مقرراتی دارد و صرف توهین کردن تحقق جرم و بزه به وقوع پیوسته و این فرد قابل مجازات خواهد بود. اما گاهی توهین به سبک و سیاق دیگری است مبنی بر اینکه در توهین از الفاظی استفاده شده که جرم دیگری را مانند افترا به شخص از آن استنباط می شود، مانند اینکه بردن مال دیگران را به کسی نسبت دهند که آن بحث مجرمانه است.در قانون توهین و افترا قابل تعقیب است و اگر ریاست جمهوری و دادستان کل کشور تشخیص دهند که جرم قابل گذشت نیست و جرم عمومی هست می توانند پیگیری کنند و درخواست مجازات مرتکب را از دادگاه بخواهند.

شکایت از یک روحانی به دادگاه ویژه روحانیت

اسفنانی با اشاره به مواردی در گذشته و نحوه برخود با آن گفت: در برخی از مقاطع پیگیری هایی صورت گرفته و افرادی در قالب توهین و درج مطالب وهن آور و نشر اکاذیب در روزنامه ها و مجلات و سخنرانی ها مورد تعقیب قانون واقع و محکوم هم شده اند. اگر آنچه که آقای نوبخت پیرامون شکایت از توهین کنندگان به رییس جمهور گفته پیگیری شود قطعا قابل تعقب است و همچنین اعلام کردند در دادگاه ویژه روحانیت هم علیه یکی از روحانیون که مرتکب توهین به حجت الاسلام روحانی کرده شکایت کیفری داشته اند .

فضای عمومی جامعه را نباید به سمت دودستگی و ایجاد فاصله بین افراد بکشانند

او درباره اینکه با توجه به فضای انتخاباتی پیش رو از لحاظ عرفی و حقوقی چه باید کرد که کمتر شاهد افترا و تخریب و توهین در جامعه باشیم، بیان کرد:صرف نظر از اینکه کدام دولت حاکم است و کدام رییس جمهور بر سر کار است اساسا کسانی که در صدد پیشرفت کشور هستند فضای عمومی جامعه را نباید به سمت دودستگی و تفرقه و ایجاد فاصله بین افراد بکشانند.

آنچه که شاهد هستیم از چارچوبه نقد عبور کرده و به سمت تخریب می رود

این حقوقدان با بیان اینکه نقد همیشه منفعت آور است و عیب و کاستی‌ها بیان می شود اما گاهی نقد دولت هم در برخی از شرایط خاص مضراتش بیشتر از منافع آن است، افزود: نقد منصفانه و بر مبنای عقلانیت و کارشناسی می تواند سازنده باشد، اما آنچه را که شاهد هستیم از چارچوبه نقد عبور کرده و به سمت تخریب می رود و در واقع سیاه نمایی با بیان مطالبی که هیچ ضرورتی ندارد را مشاهده می کنیم؛ ثانیا عنوان نقد به صورت کلی از سوی افراد سودمند و قابل هضم درجامعه نیست.

اسفنانی در ادامه بیان کرد: وقتی یک قرارداد خاص و کاملا فنی یا معاهده و عهدنامه‌ای توسط مسئولان دولتی منعقد می شود و افراد بیایند به صورت کلی و سربسته و بدون اینکه جزئیات مطرح شود را نقد کنند ممکن است برداشت هایی از آن شود که منطقی و قابل قبول نیست ؛ مثلا از آنجایی که افراد عادی نمی توانند آن را تحلیل کنند به مطالب افرادی که جایگاهی در جامعه و یا تریبونی در اختیار دارند اکتفا می کنند و به استناد آن فرد باور می کنند که این واقعه اتفاق افتاده است بنابراین اینکه مطالب غیر کارشناسی در جامعه مطرح شود که قدرت تحلیل آن برای شنونده و خواننده ممکن نباشد آسیب زا است.

نواقص و قصورها را منصفانه بیان کنیم

او افزود: جامعه باید به دنبال این باشد که اگر دولتمردان که منتخب مردم اند، ایراداتی هم به آن‌ها وارد است نواقص و قصورها را منصفانه بیان کنیم و بعد راه حل ارائه کنیم. متاسفانه یکی از ایرادات جدی که در سیستم نقد عملکرد جامعه ما وجود دارد این است که معمولا فقط به انتقاد می پردازند به ندرت دیده می شود که تحلیل های سیاسی و حقوقی که در جامعه انجام می شود در کنار نقد‌ها یک پیشنهاد هم آماده باشد .

اسفنانی با بیان اینکه جامعه پس از سال ها تمرین دموکراسی به حدی از بلوغ فکری و فرهنگی رسیده است که بدون اطلاعات و غیر منصفانه قضاوت نکند، گفت:بنا نیست که همه انتقاد و نقد کنند که متاسفانه‌جامعه ما به سمت و سویی پیش میرود که تعداد نقاد ها در جامعه هزاران برابر ظرفیت موجود است یعنی قالب جمعیت منتقدند تا پیشنهاد دهنده و کسی که مسیر دست را پیشنهاد میدهد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس نهم تاکید کرد: جامعه ما باید بپذیرد که به سمت و سویی برود که اولا هر کسی در حیطه کارشناسی خود حرف بزند و اگر مختصر اطلاعات عمومی دارد به مسئله خارج از تخصص خود ورود نکند و اگر به این درجه فهم و شعور اجتماعی برسیم من فکر می کنم یک مقداری اوضاع رو به بهبودی می رود و نگاهها یاصلاح گرایانه و در جهت رفع ایراد خواهد بود و نه صرفا بیان ایراد و سیاه نمایی که بسیار شایع شده است .

203/201

کد خبر: 678338

وب گردی

وب گردی