کاهش ذخیره آب سد زاینده رود به 200 میلیون مترمکعب

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: با کاهش میزان بارندگی طی سال 94 در مناطق مختلف اصفهان، ذخیره کنونی آب سد زاینده رود به 200 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، این در حالی است که شهریور ماه پارسال این میزان به 400 میلیون متر مکعب رسید.
وی اضافه کرد: این حجم نشان دهنده مرز بحران در تامین آب شرب است، بنابراین مردم همچنان باید مصرف بهینه آب را در اولویت های خود قرار دهند.
گنجایش نهایی سد زاینده رود در سال های پربارش یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان رهاسازی آب به منظور کشت پاییزه کشاورزان را منوط به بارش های فصل پاییز دانست و گفت: بنابر پیش بینی هواشناسی بارش های پاییز امسال با تاخیر آغاز می شود و این موضوع شرایط کنونی را حادتر می کند.
به گفته بصیرپور، میزان بارش های سال 94 در مناطق مختلف اصفهان و شرق استان نسبت به یک سال قبل آن از 20 تا 80 درصد نسبت به متوسط بارش سالانه کمتر بوده است، بنابراین تامین آب امسال را با شرایط سختی روبه رو شد.
سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان حدود 28 هزار هکتار است که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.
آب رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان پارسال در 2 مرحله در روزهای 15 آبان و اول اسفند رها شد.
سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون متر مکعب است.
زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال وبختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از هم آمیزی در محل دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران درسال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پایین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.

702/601

کد خبر: 678373

وب گردی

وب گردی