جو مسموم رودرویی جناح‌ها و پیوستن به  FATF

مهدی مطهری نیا*

FATF به دنبال ایجاد فضای مناسب در جهت سالم سازی مبادلات پولی و ارزی در حوزه بین المللی است. کشورهای بسیاری با عضویت در این پیمان نامه بر آن بوده اند که در چارچوب مقررات بین المللی زمینه ساز ایجاد فضای مناسب در دستیابی به تضمین های اقتصادی جهت حضور در بازارهای مالی و بین المللی باشند و از این رو زمینه ساز و زمینه پرور ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت های اقتصاد ملی خود شوند.
در جهان امروز داد و ستدهای وسیع اقتصادی و از طرف دیگر آزادی عمل کنشگران، بازیگران، سازمان ها و نهادهای غیردولتی و غیررسمی در حوزه نظام بین الملل و در روابط میان ملت ها منجر به فضای غیراقتصادی و غیرکنترل شده و یک فضای اقتصادی از طریق پولشویی رقم خورده است. برای اینکه این زمینه برای ایجاد سالم سازی فضا توسط کشورهای مختلف دنبال شود FATF به آن می پردازد.
جمهوری اسلامی ایران با توجه به اصول و ارزش های برخواسته از انقلاب اسلامی هدفش این است که قدرت های دیگر راه نفوذ در کشور را نداشته باشند و همواره حساسیت های خاصی در ارتباط با حضور ایران در پیمان های بین المللی مطرح بوده است؛ حتی حضور ایران و سازمان ملل متحد در اوایل انقلاب با همه این چالش ها روبرو بوده است.

عده ای به واسطه فقدان آشنایی با ساختار، کردار، نتایج و پیامدهای حضور ایران در چنین سازمان ها و تعاریف بین المللی در مسیر جو حاکم بر حوزه سیاست در ایران در اکثر مواقع در برابر این تحرکات مقاومت می کنند و بعد از آن که اراده حکومتی در مسیر حل و فصل آن قرار می گیرد آرام آرام خود را از مسیر مقاومت کنار کشیده و با آن همراه می شود .

اکنون FATF در فضای سیاست زدگی ناشی از تحولات حدود 15 سال گذشته در ایران، که اوج آن را در مسایل سال 88 دیدیم و بعد از آن در حدود 7 سال اخیر ملاحظه می کنیم، بیش از آنکه متاثر از ادبیات و عقلانیت سیاسی باشد از جو مسموم رودرویی جناح های سیاسی با یکدیگر تاثیر پذیرفته است. لذا مقوله ای که در دولت و مجلس قبل مورد توجه قرار گرفت و با تمام توان تلاش شده است که این مقوله حل شود اکنون به یک مقوله سیاسی تبدیل شده است و در لیست انتظار قرار گرفت . این به واقع هزینه های ملی را افزایش و منجر به هزینه کردن از نهادها، سازمان ها و حتی نهاد و شخصیت رهبری در جامعه ملی می شود.


این موضوع که همگان اعم از کنشگران و بازیگران رسمی و غیررسمی در تریبون های مختلف نسبت به نفوذ بیگانگان در جامعه ملی حساسیت نشان دهند امر بسیار مثبتی است اما در مسیر این حساسیت باید مواضع دقیق و براساس داده های صحیح باشد.
من به عنوان تحلیلگر سیاسی تنها می توانم به تحلیل فضای سیاسی بپردازم اما متخصص نظام پولی و بانکی و مسایل اقتصاد بین الملل باید در باب FATF صحبت کند و زمینه های متفاوت آن را مورد بررسی و سپس با نظر کارشناسی نسبت به این فضا این موضوع مورد سنجش و قضاوت نهایی قرار بگیرد.

*استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل

202/201

کد خبر: 678501

وب گردی

وب گردی