آخرین پست/سرباز وظیفه پس از تیراندازی به ٣ هم‌خدمتی، به زندگی خود هم پایان داد

کانون اصلاح و تربیت یاسوج جمعه‌شب به صحنه تیراندازی جنون‌آمیز یکی از سربازان مستقر در این مرکز تبدیل شد. بوی خون و باروت و صدای ناله‌های سربازانی که درخون خود دست و پا می‌زدند، صحنه‌های دلخراشی را در آسایشگاه کانون اصلاح تربیت یاسوج رقم زد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند شامگاه جمعه سربازان آسایشگاه کانون اصلاح و تربیت شهر مادوان در ١٠کیلومتری یاسوج، شاهد صحنه هولناکی بودند. حامد آهون، حسین یزدان‌پناه و افشین کمالی با گلوله هم‌خدمتی‌شان جان باختند. این حادثه هولناک توسط یکی دیگر از سربازان این مرکز وقتی رقم خورد که او پس از پایان شیفت نگهبانی با اسلحه وارد آسایشگاه شد و در اقدامی جنون‌آمیز شروع به تیراندازی کرد. او سه سرباز هم‌خدمتی‌اش را به رگبار بست و پس از کشتن آنها و زخمی کردن دونفر دیگر با شلیک گلوله به سرش به زندگی خود پایان داد. دقایقی پس از وقوع این حادثه جلوی در اصلی کانون اصلاح و تربیت جمعیت زیادی جمع شدند، اهالی منطقه مادوان با شنیدن صدای تیراندازی خودشان را به محل حادثه رسانده بودند و نگران حال سربازان و زندانی‌های حاضر در این مرکز بودند. همین ازدحام جمعیت کار را برای مأموران انتظامی، امنیتی و امدادی سخت کرده بود.
٤ کشته و ٢ مجروح در اثر تیراندازی سرباز وظیفه
ساعاتی پس از این حادثه فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد ضمن تأیید کشته‌شدن ٤ سرباز در کانون اصلاح و تربیت مادوان یاسوج، درباره این حادثه گفت: «شب گذشته یکی از سربازان کانون اصلاح و تربیت یاسوج در اقدامی جنون‌آمیز با اسلحه گرم در آسایشگاه سه سرباز هم‌خدمتی خود را به گلوله بست.» او درباره مشخصات عامل این حادثه هولناک هم گفت: «ضارب سربازی به نام«آ.پ» متولد شهرستان گچساران است که برای گذراندن دوره سربازی خود در کانون اصلاح و تربیت یاسوج خدمت می‌کرد.» معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد به مشخصات سه سرباز جان‌باخته درحادثه جمعه‌شب کانون اصلاح و تربیت یاسوج هم اشاره کرد: «بر اثر این تیراندازی سه سرباز به نام‌های حامد آهون، حسین یزدان‌پناه و افشین کمالی ساکن شهرستان بویراحمد کشته و دو سرباز دیگر نیز مصدوم شدند.» او اضافه کرد: «سرباز مهاجم درپایان هم با شلیک گلوله به سر خود به زندگی‌اش پایان داد.» به گفته محمدی علت این حادثه هنوز مشخص نیست ولی دستگاه‌های مرتبط درحال بررسی جزییات برای مشخص‌شدن علت این حادثه دلخراش هستند و اقدامات لازم دراین‌باره تا مشخص‌شدن نتیجه ادامه دارد. این صحبت ها در حالی از سوی فتاح محمدی مطرح می شود که شنیده ها حاکی از آن است که سرباز ضارب به دلیل خصومت شخصی به سوی هم خدمتی هایش آتش گشوده است.
همچنین سرهنگ مهدی انصاری، فرمانده انتظامی استان کهگیلویه وبویراحمد نیز درخصوص تیراندازی و کشته‌شدن سه سرباز وظیفه مرکز اصلاح و تربیت یاسوج به ایسنا گفت: «کانون اصلاح و تربیت زیر نظر سازمان زندان‌های قوه‌قضائیه است و ربطی به نیروی انتظامی ندارد.»
بررسی علل حادثه خونین یاسوج از سوی دادستان نظامی
علی‌عباس فلاحتی مطلق مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کهگیلویه ‌وبویراحمد با بیان این‌که تحقیقات درباره علت حادثه ازسوی کارآگاهان جنایی، دستگاه قضائی و دادستان نظامی استان همچنان ادامه دارد، درباره شرایط مرکز اصلاح و تربیت یاسوج پس از وقوع این حادثه گفت: «جمعه‌شب پس از وقوع این حادثه شورای تأمین شهرستان بویراحمد تشکیل جلسه داد و تمهیدات و تدابیر لازم برای برقراری امینت و آرامش بیشتر در شهرستان و زندان یاسوج اتخاذ شد.» مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کهگیلویه وبویراحمد ضمن خودداری از توضیح بیشتر درخصوص اتفاقات خونین جمعه‌شب مرکز اصلاح و تربیت یاسوج، با مبهم و نامشخص خواندن علل این حادثه اظهارنظر قطعی را به بعد بررسی و تحقیقات کارشناسی موکول کرد. او همچنین با قدردانی از متانت خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه خونین گفت: «برخی از افراد، معتمدان و خانواده‌های سه سرباز مقتول نیز با حضور در شورای تأمین شهرستان بویراحمد برای تسریع در روند پیگیری این حادثه قول مساعد دادند.»
حادثه‌ای مشابه در زندان کرج
این حادثه درحالی است که مشابه همین اتفاق چند ‌سال پیش در ندامتگاه کرج تکرار شد. در آن حادثه نگهبان جوان ندامتگاه کرج با تیراندازی به سوی زندانیانی که مشغول هواخوری در این ندامتگاه بودند، یکی از آنها را به قتل رساند و ٥نفر را مجروح کرد. در آن حادثه هم ضارب که اتفاقا نگهبان برجک بود، پس از تیراندازی مرگبار، با شلیک یک گلوله به زندگی خود پایان داد.
عصر پنجشنبه دوم آذر ١٣٧٨ نگهبان جوانی که بالای برجک نگهبانی مشغول انجام وظیفه بود، هنگامی که زندانیان برای هواخوری وارد محوطه ندامتگاه شده بودند، با اسلحه کلاشینکف خود آنها را به رگبار بست که درجریان این تیراندازی، ٥ زندانی مجروح و یکی از آنها به قتل رسید.

او پس از این جنایت با شلیک گلوله‌ای به سرش، ‌خودکشی کرد و در دم جان سپرد. هرچند علت و انگیزه اصلی ضارب از این حادثه هیچ‌وقت مشخص نشد اما براساس گفته‌های سهراب سلیمانی، مدیرکل وقت زندان‌های استان تهران این سرباز حدود دو‌سال پیش از این حادثه از خدمت وظیفه فرار کرده بود و با انتشار اطلاعیه سازمان نظام وظیفه، مبنی بر عفو سربازان فراری برای ادامه خدمت به این سازمان مراجعه کرده بود و پس از تقسیم‌بندی محل خدمت او در ندامتگاه کرج تعیین می‌شود و او به‌عنوان نگهبان برجک در این زندان مشغول خدمت می‌شود.

105105

کد خبر: 678511

وب گردی

وب گردی