نگاه ویژه به دانش‌بنیان در «دات‌آی‌آر» شبکه دو/ دانشجویان برتر با «چکامه» به شبکه آموزش می‎آیند

برنامه «دات آی آر» نیز با نگاه ویژه به اقتصاد دانش بنیان دو روز در هفته از شبکه دو سیما در حال پخش است. همچنین برنامه مشاعره دانشجویی «چکامه» با هدف فرهنگسازی و پیوند دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی با ادبیات کهن فارسی و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان روی آنتن شبکه آموزش سیما می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «در قضیه علم و فناوری واقعا احتیاج داریم برای پیشرفت کشور، مسئله علم و فناوری تبدیل به مسئله مطرح کشور شود» این جملات بخشی از بیانات مقام معظم رهبری است. پس می‌توان نتیجه گرفت که فرهنگسازی و ترویج علم و دانش در کشور از هر طریقی باید انجام شود تا شاهد گفتمان سازی و پیشرفت در عرصه اقتصاد دانش بنیان باشیم پخش برنامه‌های تلویزیونی و آشنایی عموم مردم با مسائل علمی هر چند به صورت ناخودآگاه نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. برنامه های موفقی از جمله «نسیم دانش»، «دات آی آر»، «مجله فناوری» و... و اکنون مشاعره دانشجویی «چکامه» در همین راستا توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی طراحی و برنامه ریزی و برای تولید و پخش از شبکه های تلویزیونی حمایت شده اند.

«دات آی آر» و نگاهی ویژه به اقتصاد دانش‌بنیان

یکی از برنامه‌های فرهنگساز و ترویجی این حوزه، «دات آی آر» است. پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اعلام اینکه این برنامه سه شنبه ها و چهارشنبه ها از شبکه دو سیما پخش خود را از ماه جاری آغاز کرده است، توضیح داد: پیرو تفاهم نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیما مبنی بر برنامه سازی مشترک با رویکرد علمی و فناوری در صدا وسیما، چند برنامه تلویزیونی با همین عناوین طراحی و تولید شد و برنامه دات آی آر نیز با همین هدف و با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برای شبکه دو ساخته شده است.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: با توجه به اینکه رویکرد شبکه دو رویکردی خانواده محور و اجتماعی است، تلاش شده که یک برنامه علمی و فناورانه با محوریت موضوعات اجتماعی و در معرفی جوانان کارآفرین که در استارتاپ ها فعالیت می کنند تولید شود که برنامه‌ای با عنوان " دات آی آر " با مضمونی کاملا عمومی و همگانی برای معرفی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان تولید شد.

به گفته پرویز کرمی، «دات آی آر» یک برنامه علمی، اجتماعی است که با معرفی استعدادهای برتر ضمن تکیه بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی، اهرمی برای تشویق جامعه به قدم زدن در محیط علم و فناوری و چگونگی تولید ثروت از علم و تبدیل ایده به محصول به شمار می رود و در بطن خود آموزش واجد چگونگی به بار نشستن ایده ها است. این برنامه سه شنبه ها و چهارشنبه ها از شبکه دو سیما در حال پخش است.

وی هدف از تولید این برنامه را به تصویر کشیدن اقتصاد دانش بنیان و ترویج استفاده از ایده های برتر برای کسب موفقیت در فضای کارآفرینی عنوان کرد و گفت: در این راستا کسانی که با وجود محدودیت های گوناگون، راه های نوینی برای کسب درآمد و خلق ایده های کارآمد یافته‌اند به این برنامه دعوت می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: این برنامه کارآفرینی، خوداتکایی و خودباوری و حمایت از اشتغالزایی در مقابل استخدام های دولتی را در راس کار خود قرار داده است و به معرفی افراد حقیقی و حقوقی موفق و کارآفرین در حوزه اقتصاد دانش بنیان و و استارتاپ ها و تبدیل علم به ثروت به عموم جامعه می پردازد و داستان تجربه های مثبت یا منفی ایشان را به تصویر می کشد.

مشاعره دانشجویی چکامه

وی همچنین درباره برنامه تلویزیونی «چکامه» توضیح داد: روند تولید این برنامه با حمایت بنیاد ملی نخبگان و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی از دو سال پیش آغاز شد، پخش این برنامه در سال گذشته نشان داد پخش برنامه‌های فرهنگی هم‌ راستا با همه فعالیت‌های دیگر می‌تواند چشمگیر و مثمر ثمر باشد امسال نیز مشاعره دانشجویی با عنوان «چکامه» همچون سال گذشته با حضور دانشجویان دانشگاه‌های شکل گرفته و با اجرای اسماعیل آذر از این هفته به مدت ده روز از ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته استعدادهای برتر دانشگاه صنعتی شریف و سپس دانشگاه تهران و اکنون سری جدید مشاعره دانشجویی «چکامه» با حضور دانشجویان برتر استان اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان تولید و ضبط شده و در حال پخش است که از این طریق برنامه های ما فقط در تهران نباشد و بتوانیم به دیگر شهرها نیز بپردازیم.

پیوند دانشجویان فنی، مهندسی و پزشکی با ادبیات

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه پخش این برنامه با هدف پیوند دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی با ادبیات کهن فارسی برنامه‌ریزی شده است اظهار کرد: در اجرای این برنامه نگاه بر این بود تا فضای یکنواخت در دانشگاه‌ها به گونه ای عوض شود و در واقع ادبیات و مشاعره می‌تواند به نوعی ترمیم کننده این فضا باشد.

پرویز کرمی همچنین عنوان کرد: در واقع برنامه زمینه ساز این مسئله می‌شود تا دانشجویان فنی ، مهندسی و پزشکی با فرهنگ و ادبیات کشور که در شعر نمود پیدا می کند، بیشتر مانوس شوند و ترویج زبان فارسی برای گروهی که به‌طور مستقیم به زبان و ادبیات فارسی نمی پردازند، فراهم شود. علاوه بر این با پخش آن دانشجویان دیگر نیز ترغیب به فعالیت در این زمینه می‌شوند.

پیوند عمیق با هویت ملی

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ادامه داد: در همین راستا، دانشجویان برتر رشته‌های مختلف در این برنامه حضور یافته در جریان مسابقه شرکت و با ذوق شاعرانه شعر می‌سرایند و به رقابت با سایر دانشجویان می پردازند. این برنامه نشان می‌دهد که دانشجویان فنی و مهندسی آن هم در بالاترین مرتبه علمی کشور نه تنها از شعر و ادبیات که از عناصر مهم هویت ملی است دور نیستند بلکه با آن پیوندی عمیق دارند. بیان احساسات آن هم با شعر هنری است که به گونه‌ای باعث راحتی انسان‌ می‌شود.

به گفته پرویز کرمی، برنامه مشاعره دانشجویی «چکامه» تنها به شعرخوانی اختصاص ندارد بلکه در این برنامه دانشجویان برتر درباره دستاوردهای علمی و اختراعات خود نیز توضیحاتی را ارائه می‌دهند و همچنین سوالاتی نیز در حوزه فرهنگسازی مطرح و به آنان پاسخ داده می شود تا از این طریق شاهد فرهنگسازی و ترویج علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در جامعه باشیم.

براساس این گزارش، برنامه تلویزیونی «دات آی آر» با حمایت ستاد توسعه فرهنگ، علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در گروه امور اجتماعی شبکه دو سیما تهیه شده است و سه شنبه ها و چهارشنبه ها پس از پخش خبر 20:30 از این شبکه روی آنتن خواهد رفت.

همچنین، برنامه مشاعره دانشجویی «چکامه» با حمایت بنیاد ملی نخبگان این هفته به مدت ده روز ساعت 22 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

20101

کد خبر: 678743

وب گردی

وب گردی