رئیس اورژانس :فقط 30 درصد درخواست ها از اورژانس منجر به انتقال مصدوم به بیمارستان می شود/با کمبود نیرو مواجهیم

رئیس اورژانس کشور گفت : یکی از اقداماتی که توسط اورژانس کشور صورت گرفته است استفاده ازدستگاه ها و تکنولوژی های جدید در آمبولانس ها است تا بتوانیم در این زمینه از شرایط Telemedicine (پزشکی از راه دور) استفاده کنیم و تکنسین های اورژانس بتوانند به صورت هم زمان از نظر پزشکان نیز استفاده کنند همچنین در زمینه ساخت و تجهیز پایگاه ها اقداماتی در حال انجام است زیرا برخی از پایگاه ها نیاز به بازسازی دارند و برخی از تجهیزات باید تعویض شوند، تمامی این موارد در دستور کار ما قرار گرفته است.

نیوشا یعقوبی: فوریت های پزشکی 2190 پایگاه در کل کشور دارد که حدود 30 درصد از این تعداد شهری و بقیه جاده ای است. در حال حاضر 3500 دستگاه آمبولانس و 14 هزار نفر نیرو دارد که به عنوان سرمایه های اصلی فوریت های پزشکی محصوب می شوند.

پیر حسین کولیوند با اشاره به عملکرد اورژانس در طی 6 ماه گذشته به ایسکانیوز گفت: نیروهای اورژانس تمامی ماموریت های جاده ای را پوشش می دهند و در محل حادثه حاضر می شوند. متوسط زمان رسیدن به محل حادثه در جاده ها به 14 دقیقه و در شهر های کوچک به 8 دقیقه رسیده است .این زمان در کلان شهرهایی مانند تهران به 14.5 دقیقه رسیده است زیرا در برخی موارد ترافیک بسیار سنگین است و دسترسی پرسنل اورژانس به محل مورد نظر بسیار دشوار است. به همین منظور باید یک برنامه ریزی دقیق صورت گیرد و اقدامات جدیدی انجام شود تا بتوان زودتر به محلی که نیازمند خدمات اورژانس است برسیم.

فقط 30 درصد درخواست ها از اورژانس منجر به انتقال مصدومین به بیمارستان شده است

کولیوند با اشاره به موتور آمبولانس های اورژانس در کلان شهر ها گفت: نکاتی که برای کلان شهر های بزرگ در نظر گرفته شد استفاده از موتور آمبولانس و تجربیات افرادی که در مرکز فوریت های پزشکی مشغول به کار هستند بودف زیرا این افراد می توانند با استفاده از موتور سیکلت خود را با سرعت بیشتری به محل حادثه برسانند و اقدامات اولیه را انجام دهند.

او افزود: معمولا تجربه ثابت کرده است 30 درصد در خواست هایی که از اورژانس شده است منجر به اعزام مصدومان به بیمارستان شده است در نتیجه موتور می تواند خیلی از خدمات اورژانسی را بهتر انجام دهد و به در جهت کاهش هزینه ها به اقتصاد مقاومتی نیز کمک کند.

او در پاسخ به سوالی درباره چگونگی ارائه خدمات موتور های اورژانس گفت: نیروهای اورژانس تمامی خدمات اولیه را ارائه می دهند البته این افراد به دستگاه های مختلف و مجهز دسترسی دارند و کارشناسی های لازم جهت تجهیزات مورد نیاز آن ها صورت گرفته است فقط به دلیل اینکه نمی توانند مریض را منتقل کنند درمان در محل حادثه صورت می گیرد والا کمک های اولیه که درتوسط آمبولانس ها انجام می شود توسط این افراد نیز صورت می گیرد.

اضافه شدن 200 دستگاه موتور سیکلت آمبولانس طی 2 ماه آینده

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اقدامات اورژانس در تهران گفت: طی دو ماه آینده در شهر تهران حدود 200 دستگاه موتور سیکلت آمبولانس اضافه خواهد شد. در هفته آینده حدود 30 دستگاه آمبولانس در معابر عمومی و محل های پر ترافیک و پر حادثه که بیشترین در خواست ها از این مناطق صورت گرفته است مستقر می کنیم که از پایگاه خارج شوند و به صورت سیار فعالیت کنند تا به محض درخواست کمک سریع تر بتوانند خود را به محل حادثه برسانند.

7 پایگاه به تعداد اورژانس های هوایی افزوده می شود

او درباره توسعه ناوگان هوایی کشور گفت: بحثی که نیازمند است به صورت جدی تری به آن ورود کنیم موضوع توسعه ناوگان هوایی اورژانس است . باید بر تعداد این پایگاه ها و بالگرد های مورد استفاده افزوده شود در همین زمینه طی 2 هفته گذشته شخصا برای جلب موافقت های لازم به دستگاه های مرتبط تلاش کرده ام و موفقیت مطلوبی در این زمینه حاصل شده است.

او ادامه داد: حدود 7 پایگاه به تعداد پایگاه های اورژانس هوایی افزوده خواهد شد که می تواند برای انتقال مصدومان مخصوصا افرادی که در حوادث ترافیکی دچار حادثه می شوند کمک شایان توجهی کند همچنین قرار است در داخل بالگرد ها از پزشک نیز استفاده شود.

کولیوند در ادامه گفت : اقدام دیگری که توسط اورژانس کشور صورت گرفته است استفاده ازدستگاه ها و تکنولوژی های جدید در آمبولانس ها است تا بتوانیم در این زمینه از شرایط Telemedicine (پزشکی از راه دور) استفاده کنیم و تکنسین های اورژانس بتوانند به صورت هم زمان از نظر پزشکان نیز استفاده کنند همچنین در زمینه ساخت و تجهیز پایگاه ها اقداماتی در حال انجام است برخی از پایگاه ها نیاز به بازسازی دارند و برخی از تجهیزات باید تعویض شوند تمامی این موارد در دستور کار ما قرار گرفته است.

برخی از پایگاه های اورژانس نیاز به بازسازی دارد

او با اشاره به بازسازی برخی پایگاه های فوریت های پزشکی گفت: خیلی از پایگاه های اورژانس ما به صورت کانکس است و مستهلک شده و نیاز به بازسازی دارد و در برخی از نقاط کشور باید پایگاه هایی احداث شود. تلاش می کنیم تا به جاده های روستایی نیز خدمات رسانی کنیم .

کولیوند افزود: در همین زمینه با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت هماهنگی هایی صورت گرفته است تا بتوانیم پایگاه ها و شبکه های بهداشتی که 16 ساعته یا 24 ساعته هستند را تبدیل به پایگاه های فوریت پزشکی کرده و پرسنل اورژانس را در این مناطق مستقر کنیم. می دانید که در حوادث ترافیکی مصدومیت ها و تلفاتی که به وجود می آید در جاده روستایی اتفاق می افتد به همین منظور گسیل خدمات به این مناطق باید انجام شود .

به صورت جدی با کمبود نیرو مواجه هستیم

رئیس اورژانس درباره تاسیس یک دانشگاه با محوریت فوریت های پزشکی گفت: خود فوریت های پزشکی اگر یک دانشگاه داشته باشد تا بتواند کاردان و کارشناس فوریت های پزشکی را تربیت کند و ما در این زمینه پیگیری های لازم را انجام داده ایم تا خودمان بتوانیم این آموزش ها را انجام دهیم زیرا معتقدیم تکنسین های فوریت های پزشکی علاوه بر دانش آکادمیک نیاز به تجارب عملیاتی دارند. اگر خود مرکز بتواند دانشگاه داشته باشد می تواند نیروهای خوب و بهتری را تربیت کند.

او ادامه داد: در نظر داریم تا شرایطی را ایجاد کنیم که نیروهای جوان ،تازه نفس و با استعداد در این زمینه استفاده کنیم این شرایط با استخدام حداقل 3800 نفر محقق خواهد شد. ما به صورت جدی با کمبود نیرو مواجه هستیم. واقعیت این است که بحث فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی و بیمارستانی جزو تکالیف اصلی حاکمیت است و از اهمیت زیادی برخوردار است.

کولیوند افزود: ممکن است در بسیاری از موارد افراد برای عمل کیسه صفرا، عمل قلب یا جراحی های دیگر بتواند 20 روز تا یک ماه صبر کند اما در فوریت های پزشکی نمی توان صبر کرد زیرا فرصتی نیست و لحظه ها برای انسان ها حیاتی است، این نکته جزو مواردی است که باید به آن اهمیت داده شود و حاکمیت به آن بها دهد. در بحث طرح تحول سلامت بحث فوریت های پزشکی رونق بیشتری خواهد گرفت.

باید برای بالا بردن روحیه پرسنل اورژانس تدابیری اندیشیده شود

کولیوند درباره روحیه پرسنل اورژانس گفت: همکارانی که در صحنه تصادف یا حوادث حضور پیدا می کنند به دلیل دلخراش بودن این حوادث دچار آسیب می شوند این افراد نیازمند حمایت های روانی و روانشناختی هستند که امیدواریم با هماهنگی های صورت گرفته با نظام روانشناسی و مشاوره کشور انجام شده است بتوانیم از خدمات این سازمان استفاده کنیم تا این افراد دچار مشکلات بعد از حوادث نشوند.

او ادامه داد: این افراد هنگام رویارویی با حوادث با صحنه هایی مواجه می شوند که غیر قابل تحمل است اضافه بر روحیه ای که باید داشته باشند باید بتوانند خدمت رسانی مناسبی انجام دهند و تحت تاثیر این حوادث قرار نگیرند لذا برای بالا بردن روحیه این افراد باید تدابیری اندیشیده شود.

رئیس اورژانس در پایان تاکید کرد: من معتقدم پرسنل اورژانس جزو مشاغل سخت و پرکار محسوب می شود اما با این حال این افراد با تمامی مشکل های پیش و رو خوش درخشیدند و توانسته اند آرامش را برای مردم به ارمغان بیاورند یعنی زمانی که فردی با 115 تماس می گیرد و طلب کمک می کند لحظه لحظه دل او پر می زدند تا یکی از آمبولانس ها یا موتور آمبولانس ها به محل حادثه برسد. به محض دیدن پرسنل فوریت های پزشکی خیال او راحت می شود و احساس آرامش می کند.

20106

کد خبر: 678793

وب گردی

وب گردی