بورس انرژی بدون محدودیت میزبان سرمایه گذاران خارجی است

هیچ محدودیتی برای فعالیت خریداران خارجی در بورس انرژی وجود ندارد. خریداران خارجی با اخذ کد سهامداری از شرکت سپرده گذاری مرکزی می توانند در مزایده کالاهای بورس انرژی رقابت و اقدام به خرید کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل بورس انرژی درباره اقدامات بورس انرژی در جذب سرمایه گذار خارجی گفت: شرکت سپرده گذاری تا کنون برای تعدادی از خریداران خارجی کد سهامداری صادر کرده و هیچ محدودیتی برای حضور سهامداران خارجی در این بورس کالایی وجود ندارد.

سید علی حسینی با بیان اینکه رینگ بین الملل بورس انرژی بیش از 50 درصد حجم و ارزش معاملات این بورس را از آن خود کرده است، افزود: به طور مشخص هر هفته عرضه های صادراتی در رینگ بین الملل بورس انرژی با هدف صادرات انجام می پذیرد. در این مزایده ها شاید خریداران خارجی به طور مستقیم برای خرید اقدام نکنند ولی می توانند با واسطه از طریق صادرکنندگان ایرانی به کالاهای عرضه شده در این بورس دسترسی پیدا کنند.

وی درباره مزیت حضور سرمایه گذار خارجی در بورس های کالایی از جمله بورس انرژی خاطرنشان کرد: در بورس های کالایی، کالاها در دو رینگ مجزا عرضه می شوند. البته قیمت های پایه در رینگ داخلی در مقایسه با قیمت های پایه در رینگ صادراتی ارزان تر است.

مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: مبنای قیمت ها در رینگ صادراتی بر اساس ارزش های روز جهانی تعیین می شود در حالیکه بعضاً قیمت های پایه در رینگ داخلی جنبه حمایتی از مصرف کننده داخلی دارد به همین خاطر رینگ داخلی و صادراتی از یکدیگر مجزا هستند.

این مقام مسوول اظهار داشت: توسعه رینگ بین المللی از چند جهت به نفع عرضه کننده است. از طرفی تولید کننده می تواند به قیمت بالاتری کالاهای خود را عرضه کند، همچنین یک بازار مستمر و قابل اعتماد برای عرضه کننده و خریدار ایجاد می شود. علاوه بر این موارد برند سازی برای کالاهای ایرانی شکل می گیرد و بدین ترتیب زمینه آشنایی بیشتر خارجی ها با محصولات داخلی فراهم می شود و این تعامل زمینه کسب سود بیشتر را برای تولید کنندگان داخلی به همراه دارد.

وی تصریح کرد: عرضه کنندگان داخلی که محصولات خود را در بورس انرژی عرضه می کنند به دنبال توسعه عرضه های بین المللی و بازارهای صادراتی خود از طریق بورس هستند چون درآمدهای مستمر را از طریق صادرات و فروش بین الملل یک مزیت می دانند.

مدیرعامل بورس انرژی درباره تأثیر حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران به "سنا" گفت: بازار سرمایه ایران اعم از بازار کالا و اوراق بهادار با مشارکت سرمایه گذار خارجی ارزش بیشتری پیدا می کند و هم اوراق بهادار هم کالا با قیمت مناسبتری عرضه و فروخته شود. هر چقدر تقاضا برای اوراق یا کالایی افزایش پیدا کند در قیمت آن نیز اثر گذار خواهد بود، ضمن اینکه کماکان قیمت اوراق و کالاها در ایران با توجه به مزیت هایی که در بحث انرژی و نیروی کار وجود دارد قیمت های مناسبی است.

حسینی با بیان اینکه ورود سرمایه گذار خارجی به ایران یک بازی برد - برد برای طرفین است، گفت: هم سرمایه گذار خارجی به بازار دارایی و کالایی با قیمت مناسب دست پیدا می کنند، هم عرضه کننده داخلی و ناشران اوراق بهادار از قیمت های بالاتری برای عرضه های خود استفاده می برند.

602/401

کد خبر: 678856

وب گردی

وب گردی