رئیس کمیسیون قضایی مجلس:  با توجه به دیپلماسی صحیح بر کشور ایران جایگاه بسیار خوبی دارد

رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: نتایج برجام آرام آرام در حال ظهور است و کشورهایی که پول های ملت ایران را بلوکه کرده اند در بازپرداخت آنها ناتوان بوده و تقاضای تقسیط این پول ها را می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، الهیار ملکشاهی یکشنبه شب در نشست با وکلای استان لرستان افزود: این کشورها تاکنون به بهانه ناتوانی سیستم بانکی کشورمان از پرداخت پول های بلوکه شده سرباز می زدند اما اکنون مشخص شده که به دلیل ناتوانی مالی نمی توانند پول ها را بازگردانند.
وی ادامه داد: امروز با توجه به سیاست دیپلماسی صحیحی که بر کشور حکم شده جایگاه ایران در بین کشورهای دنیا جایگاه بسیار خوبی است.
نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران مدافع گفت وگو و حقوق کشورهاست.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه به عضویت 50 حقوقدان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس در جهت حمایت از وکلا مصمم بوده و به طور قطع کمیسیون قضایی نیز در مسیر بررسی لایحه جامعه وکالت به گونه ای عمل خواهد کرد که حقوق وکلا تضیع نشود.
ملکشاهی با تاکید بر اینکه باید استقلال وکلا حفظ شود، اضافه کرد: در مجلس دوره قبل قانون آیین دادرسی کیفری مصوب شد اما به دلیل اینکه قوه قضائیه توان اجرای آن را نداشت با یک سال تاخیر به اجرا درآمد.
وی اظهار کرد: یکی از قوانینی که هنوز اجرایی نشده قانون حمایت از افراد بی گناهی است که مدت طولانی را در بازداشت بوده و قوه قضائیه نیز به این نتیجه رسیده که باید آزاد شوند.
به گفته وی در این ارتباط صندوقی پیش بینی و امسال نیز ردیف اعتباری به آن اختصاص داده شده تا حق این افراد ضایع نشود.
رئیس کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از قوانینی که به سختی در مجلس مصوب شد حضور وکیل از بدو تشکیل پرونده های کیفری بوده است.
ملکشاهی همچنین اضافه کرد: قانون آیین دادرسی کشور قانونی است که جمهوری اسلامی ایران در مجامع حقوق بشری آن را مطرح می کند چون در آن حقوق متهمان رعایت شده اما این قانون نیز نقایصی دارد که درصدد رفع آنها هستیم.
رئیس کانون وکلای لرستان نیز در این نشست بر ضرورت حفظ استقلال وکلا در صورت تصویب لایحه جامع وکالت در مجلس تاکید کرد و گفت: حفظ استقلال جزء لاینفک فعالیت وکیل است و اگر وکیل از استقلال برخوردار نباشد حقوق شهروندی آسیب دیده در نتیجه قانون پایدار نخواهد بود.
محمدعلی رضایی افزود: باید شرایطی فراهم شود که به عنوان یک حقوق اجتماعی علت رد صلاحیت کاندیداهای شرکت در انتخابات هیات مدیره کانون وکلا توسط قوه قضائیه اعلام و از طرفی حق تجدید نظر خواهی برای افراد رد صلاحیت شده ایجاد شود.

205/201

کد خبر: 678873

وب گردی

وب گردی