نگرانی مردم از تبدیل کیوسک‌های بانک شهر به ساختمان/سخنگوی شورای شهر: دغدغه‌ها به حق است

شهرنت‌های بانک شهر در گوشه و کنار شهر به چشم می خورند و مردم نگران هستند که این دکه‌های فلزی روزی به بتون و آجر تبدیل شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، میدان فردوسی درست مقابل برج بانک شهر و پشت ایستگاه مترو فردوسی دکه ای برای ارائه خدمات الکترونیک بانک شهر علم شده است.

مدتها است که شهرداری تهران قطعاتی از زمین شهر را به بانک شهر واگذار کرده تا دکه های بانکداری الکترونیک را در این نقاط احداث کنند.

این بخشش ها انتقادهای فراوانی را در پی داشت تا جاییکه تعدادی از این دکه ها به علت جانمایی بد، تغییر مکان دادند و به گوشه کنار معابر نقل مکان کردند.

نگرانی مردم نه سد معبر این دکه ها است و نه عدم برگزاری مناقصه در واگذاری دکه ها، آنها می ترسند که دکه های فلزی اندکی بعد به بهانه ارتقای امنیت به دکه های آجری و سیمانی یک طبقه و بعدها چند طبقه تبدیل شوند و مدتی نگذرد که بانک نسبت به زمین آن ادعای مالکیت کند.

محمد از دانشجویان دانشگاه تهران که مسیر هر روزه اش از محل کار تا دانشگاه را پیاده می رود می گوید: وقتی این دکه را برای اولین بار در میدان فردوسی دیدم تعجب کردم. اولش فکر می کردم که موقتی است و قرار است به داخل بانک یا جای دیگری منتقل شود اما چند روز بعد دیدم که درهای آن باز شد و مردم به داخل آن رفت و آمد می کنند.

او ادامه می دهد: نمونه های دیگری هم در برخی میادین و پارک ها دیدم و تعجبم بیشتر شد چون دیدم که شهرداری فضای سبزی که برای استفاده شهروندان ایجاد شده را به دکه تبدیل کرده تا این بانک خدماتش را گسترش دهد.

او که دانشجوی حقوق است می گوید: خیابان های شهر و پارک ها و فضای سبز متعلق به عموم مردم است و از لحاظ حقوقی نمی توان آنها را واگذار کرد. این امر در آینده مشکلات زیادی بوجود می آورد.

*نگرانی مردم به حق است

رضا تقی پور، سخنگوی شورای شهر تهران در این مورد گفت: ما از این نوع مقولات زیاد داریم. بخصوص با توسعه دولت الکترونیک ما نقاط دسترسی نیاز داریم که باید آن را ایجاد کنیم.

او افزود: وقتی می گوییم مردم تجمع نکنند و برای کارهای مختلف به بانک مراجعه نکنند تا ترافیک و آلودگی هوا کاهش یابد و در وقت صرفه جویی شود، لازمه آن این است که ما نقاط دسترسی برای آنها ایجاد کنیم.

این عضو شورای شهر تهران افزود: از طرفی هم این دغدغه و نگرانی مردم درست است. متأسفانه بر اساس سابقه تاریخی که در ذهن مردم است، معمولا به یک اسمی کاری را شروع می کنند و بعد تغییر شکل و ماهیت می دهند و تبدیل به یک معضل می شوند که نظام باید برای آن فکری کند.

*کیوسک ها در صورت نظارت قانونی کارکرد مثبتی دارد

وی یادآور شد: به عقیقه من وقتی می گوییم کیوسک، باید برای آن قوانین سفت و سختی داشته باشیم که بشود آن را حفظ کرد. که اگر نتوانیم آن را حفظ کنیم دچار مشکلاتی می شویم.

تقی پور گفت : سوال من از مخالفان احداث کیوسک ها این است که چه کار کنیم؟ برویم برای اینها ساختمان تهیه کنیم؟ اینکه اصلا خلاف برنامه است و اتلاف منابع است. چرا که کاری که با یک کیوسک جمع و جور انجام می شود، نیازی به ساختمان ندارد.

وی تأکید کرد: تکثیر این کیوسک ها خوب است اما قوانین باید آنقدر سفت و سخت باشد که به اسم کیوسک شروع نشود و به کار دیگری ختم شود.

سخنگوی شورای شهر تهران به موضوع کیوسک های تلفن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در گذشته در موضوع کیوسک تلفن ما این موضوع را تجربه کردیم و از معدود مواردی بود که به سازه تبدیل نشد و خیلی راحت هم از شهر جمع آوری شد.

*انحصار بانک شهر جای اشکال دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک های دیگر نیز می توانند نسبت به احداث کیوسک اقدام کنند، گفت: این یکی از موضوعات مهم است. اکنون انحصار این امر توسط بانک شهر دارای اشکال است.

تقی پور ادامه داد: ابتدا باید موضوع مالکیت این کیوسک ها مشخص شود و کار دقیق حقوقی روی آن انجام شود. بنظرم قوانین باید طوری باشند که شهرداری مالکیت کیوسک ها را واگذار نکند و حداکثر به عنوان اجاره در اختیار بگذارد.

وی گفت: طبق قانون فروختن معابر شهری ممنوع است و حتما شورا جلوی آن را خواهد گرفت.

*9 درصد بانک شهر متعلق به شهرداری تهران است

رحمت الله حافظی دیگر عضو شورای شهر تهران در این ارتباط گفت: 9 درصد سهام بانک شهر متعلق به شهرداری تهران است و شهرداری نیز به واسطه مراودات خود هر وقت دچار کمبود مالی شود در قالب تسهیلات از بانک شهر کمک می‌گیرد و از طرف دیگر به بانک شهر رانت می‌دهد تا در هر کوچه و معبری کیوسک شهرنت مستقر کند.

وی افزود: شهرداری بر اساس مراوده‌هایی که داشته هر زمان که با کمبود مشکلی مواجه بوده در قالب تسهیلات کمک‌هایی از این بانک می‌گرفته و در این زمینه رانت‌های ویژه‌ای نیز به این بانک داده شده، از جمله ایجاد شهرنت‌ها در کوچه و معابر و فضای سبز. اگر این کیوسک‌ها بخشی از مبلمان شهری است، نباید در پیاده‌روها و چمن‌ها باشد و معابر عمومی را اشغال کند. اگر هم برای کمک به شهروندان است که باید تمامی بانک ها از این امتیاز استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است که بانک شهر بعد ها مدعی مالکیت بر زمین شهرنت ها شود گفت: این موضوع نیز دور از انتظار نیست.

*کیوسک بانک شهر همانند « ورودی» مترو می تواند در پیاده رو باشد

معاون برنامه ریزی و امور شورا شهرداری تهران با بیان این که بانک شهر کیوسکی در پیاده روهای تهران ندارد و عکس های منتشر شده در این خصوص از زاویه ای تهیه شده که کیوسک ها را در پیاده رو نشان دهد، خاطرنشان کرد: شهر نت ها و کیوسک ها بر اساس ضوابط شهرسازی جانمایی شده و همانگونه که ورودی ایستگاه های مترو در پیاده رو است این کیوسک ها نیز می تواند در پیاده رو باشد.

ناصر امانی معاون برنامه ریزی و امور شورا شهرداری تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی جمع آوری نکردن کیوسک های بانک شهر که در پیاده روها تعبیه شده است، عنوان کرد: این موضوع مغایرت قانونی ندارد. همانگونه که ایستگاه مترو برای استفاده همه تعبیه شده و بر خلاف قانون نیست، این کیوسک ها نیز برای استفاده همه شهروندان است.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در ماه های گذشته بانک شهر به این انتقاد پاسخ داده است، اظهار کرد: بر اساس این پاسخ تعبیه کیوسک های خودپرداز بانک شهر و نیز شهر نت ها بر اساس ضوابط شهرسازی بوده است.

امانی با اشاره به این که پس از انتقاد اعضای شورا به وجود کیوسک های بانک شهر در پیاده رو این موضوع توسط معاونت شهرسازی و نیز مناطق پیگیری شد، خاطرنشان کرد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته نیز دیگر کیوسکی از بانک شهر در پیاده روها نیست اما ممکن است به صورت موردی، مواردی نیز در پیاده رو باشد که باید بررسی شود.

*بانک شهر قراردادی برای شهرنت ندارد

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه «شهرنت» ها حاصل توافق معاونت خدمات شهری شهرداری و بانک شهر هستند؛ توضیح داد: نه شهرداران مناطق و نه معاونت شهرسازی اطلاعی از این تصمیم نداشته اند و طی مکاتبه ای که بین معاونت خدمات شهری و بانک شهر انجام شده؛ این بانک به احداث کیوسک ها در سطح شهر اقدام کرده است.

وی اضافه کرد: اعضای شورا با خدماتی که در این کیوسک ها ارائه می شود موافق هستند. این کاری مدرن و پیشرو است و بهتر است دیگر بانک ها نیز خود را به این خدمات مجهز کنند اما ارائه آن باید با مجوز شورا و به صورت قانونی باشد.

شاکری تصریح کرد: مگر ما اجازه می دهیم یک متر از فضای شهر بدون اجازه اشغال شود؟ چرا بانک شهر این فضاها را بدون ضابطه و بدون مجوز شورا اشغال کرده است؟

وی با اشاره به مکاتباتی که با شهرداری انجام شده درباره توضیح شهرداری گفت: ما با شهرداری مکاتبه کرده ایم و آنها جوابی داده اند که از نظر ما قانع کننده نیست.

شاکری افزود: به گفته شهرداری بانک شهر 40 نقطه از شهر را برای احداث کیوسک ها به شهرداری پیشنهاد داده و شهرداری با نقاطی که از نظر آنها مشکلی نداشته موافقت کرده است. اما از نظر شورا این پاسخ به هیچ وجه قانع کننده نیست. چرا که باید این نقاط در سطح شهر مکان یابی می شدند و دستورالعملی برای احداث این کیوسک ها تدوین می شد تا نه تنها بانک شهر به عنوان بانک پیشرو بلکه بقیه بانک ها هم از این فرصت بهره مند شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بانک شهر قراردادی برای احداث این کیوسک ها با شهرداری ندارد؛ اظهار داشت: چه ضابطه ای برای تعیین این نقاط در سطح شهر وجود داشته است؟ شهرداری تاکید داشته کیوسک را در فضاهای مرده شهر احداث کرده اند اما حتی اگر اینطور هم باشد باید ضابطه مند باشد تا شائبه اینکه شهرداری دست بانک شهر را باز گذاشته تا در هر نقطه ای در سطح شهر هر فضایی را که می خواهند اشغال کنند پیش نیاید.

وی عنوان کرد: ما به زودی پاسخ نامه شهرداری را به صورت کتبی ارسال می کنیم و بعد از تدوین ضوابط شرایط را به همه بانک ها اعلام کنیم تا هر بانکی می خواهد شهرنت داشته باشد اعلام آمادگی کند.

*بانک شهر: 14 کیوسک در معابر مستقر هستند

با این وجود محمدرضا جاوید مدیر پروژه پیشخوان‌های بانک شهر در جریان بازدید شبانه خبرنگاران از شهرنت‌ها؛ با اشاره به اینکه در حال حاضر 31 شهر نت در پایتخت فعال است که تنها 14 کیوسک آن در معابر و سطح شهر مستقر شده است، گفت: مابقی کیوسک‌های شهر نت در مکان‌هایی همچون بوستان‌ها، میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه شهروند و... نصب شده است.

وی با بیان اینکه پس از ایرادات اعضای شورای شهر نسبت به ایجاد سد معبر توسط این کیوسک‌ها ، اقدام به بازبینی جانمایی این کیوسک‌ها کردیم، گفت: کیوسک شعبه پاسداران حذف و کیوسک میدان شوش و برج میلاد نیز جانمایی‌اش جابه‌جا شد تا مشکل سد معبر و احتمال سد معبر رفع شود.

جاوید با بیان اینکه پس از اعلام درخواست بانک شهر برای نصب این کیوسک‌ها، کمیته‌ای از سوی شهرداری تهران و بانک شهر برای جانمایی نصب این کیوسک‌ها ایجاد شد، گفت: شرکت ساماندهی مشاغل به عنوان نماینده شهرداری در این کمیته معرفی شده است و پس از اعلام نقاط پیشنهادی برای نصب این کیوسک‌ها از سوی بانک شهر، شرکت ساماندهی مشاغل نسبت به بررسی این نقاط اقدام خواهد کرد، چراکه بحث سد معبر برای ما مهم است و رضایت سکنه و صاحبان مشاغل اطراف نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به برخی اخبار منتشره مبنی بر مجوز نداشتن این کیوسک‌ها گفت: مگر می‌شود چنین کیوسک‌هایی با این ابعاد بدون مجوز و یکدفعه در سطح شهر نصب شوند، باید بگویم که ما درخواست خود را به شهرداری و معاونت خدمات شهری اعلام کرده و آنها نیز با نصب این کیوسک‌ها به شرط عدم سد معبر موافقت کردند.

مدیر پروژه پیشخوان‌های بانک شهر در پاسخ به این انتقاد که بانک شهر با استفاده از رانت شهرداری این کیوسک‌ها را ایجاد کرده گفت: اواخر سال 93 بحث ایجاد شهر نت‌ها در بانک شهر مطرح شد و همان زمان از سایر بانک‌ها درخواست کردیم تا در پروژه ایجاد شهر نت‌ها با بانک شهر همکاری کنند، اما نه تنها این بانک‌ها حاضر به همکاری نشدند بلکه متاسفانه به بانک شهر توصیه کردند به دلیل ریسک بالای این پروژه از انجام آن منصرف شود، چراکه برای یک موسسه اقتصادی همچون بانک، مهم‌ترین اقدام سرمایه‌گذاری بدون ریسک است و هیچ بانکی حاضر به همکاری نشد.

703

کد خبر: 678911

وب گردی

وب گردی