رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان انتخاب شد و نشد/ رد ادعای غایبان

در حالی که مسئولان شورای فرهنگی اجتماعی زنان بر صحت انتخابات تعیین رئیس جدید شورا تاکید دارند، برخی اعضای شورا که در جلسه رای گیری حضور نداشتند، سلامت برگزاری این انتخابات را زیر سوال بردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، بعدازظهر شنبه (۲۷ شهریورماه) در شرایطی که قرار بود کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان به منظور حضور در مراسم رونمایی فیلم مستند «راه بی بازگشت» با موضوع بحران جمعیت در خبرگزاری مهرحاضر شود، در آخرین دقایق به دلیل دستور جلسه این شورا و برگزاری انتخابات، از تصمیم خود صرف‌نظر کرد.

در حالی که پس از برگزاری انتخابات تا ساعات ابتدایی صبح یکشنبه (دیروز) در بی خبری کامل از نتیجه انتخابات شورای فرهنگی اجتماعی زنان گذشت، اما صبح یکشنبه ۲۸ شهریور نخستین اخبار در این زمینه منتشر شد.

برگزاری انتخابات با ۱۴ عضو حاضر از میان ۳۰ عضو بالقوه

براساس اخبار دریافتی خبرنگار مهر از نتیجه انتخابات شورای فرهنگی اجتماعی زنان، زهرا آیت اللهی با کسب ۱۳ رای از ۱۴ رای موجود، به عنوان رئیس جدید این شورا برگزیده شده بود و زهرا راستی با کسب ۱۲ رای نتوانسته بود رای لازم برای ریاست این شورا را کسب کند. این در حالی است که شورای فرهنگی اجتماعی زنان بر اساس آخرین تغییرات آیین نامه ای حدود ۳۰ عضو به شرح زیر دارد:

- دو نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا نمایندگان شورای عالی ؛

- دو نفر صاحب نظر به انتخاب و معرفی شورای عالی انقلاب فرهنگی ؛

- دو نفر نماینده رییس جمهور ؛

- دو نفر از بانوان نماینده مجلس با معرفی رییس مجلس شورای اسلامی ؛

- دو نفر نماینده صاحب نظر با معرفی رییس قوه قضائیه ؛

- دو نفر از بانوان از حوزه علمیه قم به پیشنهاد جامعه مرکز مدیریت حوزه علمیه قم؛

- یک نفر صاحب نظر در مسایل فرهنگی و اجتماعی زنان با معرفی وزیر یا رییس هر یک از دستگاه ها و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ ، علوم ، تحقیقات و فناوری ، آموزش و پرورش ، کار و امور اجتماعی ، امور خارجه ، کشور و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، اطلاعات ، صدا و سیما ، تربیت بدنی ، فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیروی مقاومت بسیج ، تبلیغات اسلامی ، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها.

۲ رای به صندوق نامزد غایب ریخت

همچنین خبرها تایید می کرد که با اصرار یکی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان و بر خلاف آیین نامه‌ها، شخص سومی نیز به عنوان نامزد کسب ریاست شورا وارد مرحله رای گیری شده و این فرد کسی جز اشرف بروجردی عضو جدید شورای فرهنگی اجتماعی زنان نبوده است.

هرچند به گفته برخی اعضای شورا، اشرف بروجردی هنوز مراحل عضویت را طی نکرده و تاکنون در جلسات شورا حضور نیافته است، اما با اصرار یکی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان به مرحله رای گیری می رسد.

یکی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با تایید این مطالب گفت: اگرچه نامزد شدن فردی که تاکنون در جلسات حضور نداشته و مراحل عضویت را طی نکرده و حتی در جلسه رای گیری غایب بوده، خلاف آیین نامه است، اما به دلیل جلوگیری از تنش احتمالی اجازه شرکت در رقابت انتخاب به وی داده شد که ایشان تنها موفق به کسب ۲ رای شد که قابل پیش بینی بود.

تفسیر متفاوت شورای عالی انقلاب فرهنگی از نتیجه انتخابات

دقایقی از انتشار خبر انتخاب زهرا آیت اللهی به ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان نگذشته بود که پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در اطلاعیه ای، انتخاب رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان را رد و اعلام کرد: زهرا آیت اللهی و زهرا راستی از سوی شورای فرهنگی اجتماعی زنان به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده اند. اتفاقی که با واکنش تند اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان مواجه شد زیرا این اعضا معتقد بودند براساس آیین نامه شورای زنان، تنها یک نفر از میان دو نامزد که بیشترین آرا را کسب کرده باشد برای طی مراحل اداری و معرفی از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شورا معرفی می شود؛ روالی که در چند دوره پیشین هم منجر به انتخاب کبری خزعلی شده بود.

براساس ماده ۳ آیین نامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان در خصوص ترکیب اعضا، رئیس شورا از میان دو نفر از اعضای شورا و با کسب اکثریت اعضا، انتخاب و پس از تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب نهایی به شورای عالی معرفی و برای مدت ۳ سال منصوب و حکم وی از طرف رییس شورای عالی صادر می شود.

اظهار بی‌اطلاعی غایبان از برگزاری انتخابات

در حالی که هنوز پاسخی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتقاد اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان داده نشده بود، اخبار دیگری از برخی غایبان جلسه رای گیری منتشر شد و مصاحبه های مختلف افراد غایب در جلسه حاشیه ساز شد. اشرف بروجردی در گفتگو با یکی از خبرگزاریها این انتخابات را به دلیل نبود همه اعضا مخدوش دانست و گفت: من و تعداد زیادی از اعضا و نمایندگان قوه مجریه و مقننه و مشاورین وزرا در این جلسه دعوت نشدیم و از دیدگاه ما این انتخابات مخدوش است.

وی همچنین از پیگیری موضوع از مرجع ریاست جمهوری خبر داد و افزود: من از تعداد حاضرین در جلسه اطلاعی ندارم اما از آنجا که افراد دعوت نشده به این جلسه از سوی دو قوه مجریه و مقننه بوده؛ مخدوش بودن انتخابات محرز شده است. این انتخابات سالم نبوده و توسط عده‌ای از افراد برای تصمیم گیری جمعی تعدادی از افراد در این شورا صورت گرفته است.

همچنین نماینده مجلس شورای اسلامی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان هم از برگزاری جلسه رای گیری اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: متاسفانه از برگزاری جلسه انتخابات شورای فرهنگی اجتماعی زنان بی اطلاع بودم و هیچ‌گونه اطلاع رسانی و دعوت به منظور شرکت در این جلسه از سوی مسئولان صورت نگرفت برهمین اساس تا به حال به هیچ کدام از جلسات دعوت نشده‌ و تا به حال معارفه‌ای هم صورت نگرفته است.

سکینه الماسی نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی افزود: ما نمایندگان مردم هستیم و حق رای ما که در واقع رای مردم است باید در این شورا جدی گرفته شود؛ از طرف دیگر افراد دیگری هم در این شورا حضور دارند که صلاحیت کاندیدا شدن را داشته‌اند و نباید این حق از آنان گرفته شود که متاسفانه این رفتار نشان می‌دهد که عده‌ای خاص برای همه تصمیم گیری کرده‌اند.

شورا برای کسی تودیع و معارفه ندارد/ رد ادعای غایبان

این ادعا در حالی مطرح شد که براساس اسناد موجود در روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان، دعوتنامه برای حضور در جلسه انتخاباتی شورای فرهنگی اجتماعی زنان برای تمامی اعضا حتی کسانی که تاکنون در جلسات حاضر نشده بودند ارسال شده است. مسئولان فعلی شورای فرهنگی اجتماعی زنان معتقدند به جز ۳ نفر از اعضا (اشرف بروجردی، ناهید خداکرمی و پروین داداندیش) که هنوز مراحل عضویت آنها و استعلامات لازم طی نشده است، مابقی دعوتنامه را دریافت کرده اند که هر یک به دلیلی از حضور در این جلسه سرباز زده اند. البته در یک مورد به دلیل خرابی فکس مقصد، دعوتنامه دریافت نشده که شخص مورد نظر (فریده اولادقباد) از طریق دیگر نماینده مجلس در شورای فرهنگی اجتماعی زنان از این جلسه با خبر شده و در پایان رای گیری در جلسه حاضر شده است. همچنین در مورد عدم ارسال دعوتنامه برای وحیده نگین نماینده وزارت رفاه در شورای فرهنگی اجتماعی زنان، چنین عنوان شده است که چون ایشان تنها ۲ روز قبل از جلسه انتخاب رئیس، به عضویت شورا در آمده اند امکان ارسال دعوتنامه وجود نداشته است.

به گفته یکی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان، برگزاری جلسات این شورا به صورت روتین و ۲ هفته یکبار در روزهای شنبه به صورت ثابت است و بنابراین ارسال دعوتنامه برای حضور اعضا در این جلسه بی معنی است و دعوتنامه در ابتدای عضویت افراد ارسال می‌شود که تا پایان مدت عضویت آنها معتبر است و شورای فرهنگی اجتماعی زنان برای هیچ کدام از اعضا تودیع یا معارفه ندارد.

حال باید منتظر ماند با وجود همه تشکیکات و تردیدات وارد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین برخی نمایندگان غایب در جلسه رای گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخاب رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان به کجا می رسد و حکم ریاست این شورا از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام چه کسی زده خواهد شد.

703

کد خبر: 678951

وب گردی

وب گردی