گفتگو با شهردار زن منطقه ۱۳/  زنان عامل اصلی انتقال فرهنگ، سواد و سلامت نسل های آینده هستند

توجه به داشتن پوشش مناسب و رعایت حجاب به صورت ذاتی در همه ما وجود دارد و میل به مستوری و پوشیده بودن در بیشترزنان کشور ما و حتی همه دنیا هست هر چند میزان پوشیدگی و نحوه پوشیدن لباش ممکن است در کشورهای مختلف فرق داشته باشد.

زهره حاجیان: آیا می دانید علاوه بر کشور ما در 70 کشور جهان ویژه برنامه‌های مختلفی در مورد حجاب برگزار می شود؟پیش از اینکه نرگس معدنی پور به عنوان شهردار منطقه 13 در تهران انتخاب شود، گفتگویی با او در مورد حجاب و عفاف داشتیم آن روز او مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران بود و با توجه به اهداف و ماموریت های این اداره سعی می کرد به صورت ویژه به مسئله حجاب بپردازد و از طرح ها و برنامه های پیشنهادی و نوآورانه در زمینه موضع حجاب و عفاف استقبال و حمایت کند.

چه اقداماتی درچند سال اخیر در زمینه ترویج فرهنگ عفاف وحجاب صورت گرفته است؟

موضوع ترویج فرهنگ حجاب و عفاف حدود نیم دهه است که در دستور کار مدیریت شهری پایتخت قرار گرفته و اقدامات متعددی نیز در این زمینه اجرا شده است.خوشبختانه جنس کار شهرداری تهران در حوزه حجاب و عفاف ترویجی است و ما هم سعی کرده ایم در خلال ارائه خدمات به شهروندان اقدامات ترویجی خود را در راستای اهداف فرهنگی واجتماعی وتقویت فرهنگ حجاب وعفاف به عنوان ارزش های اسلامی و اخلاقی اجرایی کنیم. همچنین یک سری ازبرنامه هایی که درخصوص عفاف وحجاب در شهرداری تهران انجام شده، برنامه های زیرساختی است که ایجاد و توسعه مجموعه های شهر بانوو ایجاد فضاهایی که زنان بتوانند در آن محیط های امن و سالم حضور پیدا کنند، ازاین قبیل اقدامات است.

از کارهایی که تا به حال انجام داده اید راضی هستید؟آیا موفقیتی که مد نظرتان بوده به دست آمده است؟

به نظر من راهکار موفق شدن در مسیر فرهنگ سازی در حوزه حجاب و عفاف، سبک زندگی و تحول فرهنگی تمرکز بر فعالیت های پردامنه و اثربخش دارد.ضمن اینکه دستگاه های مختلف با هم افزایی و ایفای صحیح و دلسوزانه نقش خود و بهره گیری از ظرفیت های موجود است که می توانند دراین مسیرموفق شوند.خوشبختانه ما دراین مسیر توانسته ایم تا حد بسیاری به اهداف وچشم اندازهایمان دسترسی پیدا کنیم اما همچنان باید برنامه ریزی ها مدون تر پیگیری وبرنامه ریزی شود.به هرحال ترویج فرهنگ حجاب وعفاف همواره مدنظر مدیران شهری پایتخت بوده وهست.همچنین لزوم فرهنگ سازی در این زمینه موجب تدوین لایحه حجاب و عفاف شده است.

ترویج این فرهنگ چه تاثیری بر جامعه و زندگی افراد دارد؟

همه می دانیم که ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه تاثیر بسزایی در تحکیم بنیان خانواده و ایجاد امنیت و سلامت جامعه دارد به همین سبب کوشش اصلی برای تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است که خود موجب ارتقای فرهنگ عمومی و تحکیم بنیان خانواده خواهد شد .خوشبختانه این مهم در تمامی برنامه های اداره کل امور بانوان دیده شده است.

در باره تدوین لایحه حجاب و عفاف توضیح می دهید؟

لایحه حجاب وعفاف سال گذشته از سوی شهرداری تهران تهیه وتدوین شد.در دستورکارشورای اسلامی شهرتهران قرار گرفت و درکمیسیون فرهنگی این شورا بررسی شد.خوشبختانه لایحه تصویب شد و ما با این لایحه درحوزه حجاب وعفاف توانستیم اقدامات و برنامه های یکپارچه، قانونی و هدفمند را اجرایی کنیم.

این لایحه و یا سند راهبردی حجاب وعفاف چه موضوعاتی را دربر دارد؟

مدل مفهومی برنامه های عمل ترویج فرهنگ عفاف و حجاب شامل آموزش و توانمندسازی، ترویج و جریان سازی فرهنگی، یادگیری و شبکه سازی اجتماعی و همچنین توسعه فضاها و زیرساخت های فرهنگی است که برنامه عمل ما را در این زمینه مشخص کرده است. به طور مثال برپایی کارگاه های آموزشی حوزه حجاب و عفاف با عنوان خانواده متعالی ،برگزاری برنامه های متعدد وکوشش برای تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب ، برگزاری اردوهای آموزشی و تفریحی، اجرای نشست های عفاف و حجاب همراه با پرسش و پاسخ توسط اساتید مجرب در این اردوها و صدها برنامه دیگر که همگی یک هدف نهایی را دنبال می کنند و آن ارتقای فرهنگ عمومی عفاف و حجاب و تحکیم بنیان خانواده است.

در آینده چه برنامه هایی دارید؟

برنامه های متنوعی در قالب های مختلف در سطح محلات شهر تهران به منظور سالم سازی جامعه و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و با هدف ارتقای سطح بینش دینی دختران و بانوان شهروند در زمینه عفاف و حجاب برگزارخواهد شد.برگزاری کارگاه ها و نشست ها با موضوع عفاف و حجاب در سطح محلات شهر تهران و همچنین هر سال در روز ملی عفاف و حجاب همایش هایی در سطح مناطق بیست و دوگانه برگزار می شود که شامل سخنرانی، نمایشگاه، غرفه های مشاوره و برگزاری مسابقه خواهد بود و هدف ازبرگزاری این مراسم در مناسبت های مختلف بیان مبانی حجاب در قرآن و معارف اهل بیت (س)، عفاف و حجاب و تاثیر آن در تحکیم بنیان خانواده شامل همسرداری و فرزندپروری، پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه، محیط کارومهمانی، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی شامل ترویج مد و البسه اسلامی، ایرانی با توجه به رویکرد تولید ملی وحمایت از کار و سرمایه ایرانی و همچنین زیبایی های عفاف و حجاب است.

این کارگاه ها و یا نشست ها مخاطبان سنی خاصی دارد ؟

بله گروه های هدف ما کاملا مشخص شده هستند و کارگاه های آموزشی ما برای مخاطبان مختلف بصورت مجزا تشکیل می شود. مثلا مخاطبان شامل دختران و بانوان 15 الی 25 سال، دختران و بانوان 25 الی 35 سال، دختران گروه سنی 9 تا 15 سال که به دلیل رشد روانی و جسمانی، این گروه نیاز به آموزش های خاص دارند . همچنین مادران و مربیان مهد کودک ها که به دلیل اهمیت تعمیق عفاف و حجاب از سنین پایین مورد اموزش قرار می گیرند.

چه موضوعاتی عموما در کارگاه های آموزشی عفاف و حجاب، عنوان می شود؟

این کارگاه های آموزشی تحت عنوان نگاهی به مبانی حجاب در قرآن و معارف اهل بیت (ع) ، نقش حجاب در حفظ حریم خانواده، توجه به تغییرات فرهنگی با تاکید بر آسیب شناسی رسانه ها، اعتلای گرایش های فرهنگی و سبک زندگی بانوان با تاکید بر معرفی ارزش ها، مزیت ها و زیبایی های عفاف و حجاب در تمام محلات شهر تهران مورد توجه قرار دارد.

آیا نگاه ویژه برای بهینه سازی اوقات فراغت بانوان دارید؟

بله خوشبختانه این موضوع مورد توجه بوده است و نمایشگاه هایی که در این هفته برپا می شود با برنامه های مختلف همراه است .به طور مثال درغرفه ها و نمایشگاه های عفاف وحجاب برگزاری مسابقات مختلفی نیز با موضوع عفاف و حجاب و برنامه های هنری برای جذب بیشتر افراد در فرهنگ غنی عفاف و حجاب اجرا خواهد شد.

استقبال بانوان و مشارکتشان چگونه است؟

شهرداری تلاش کرده است و خوشبختانه تا حد بسیاری هم توانسته است برنامه ی جامع آموزشی برای مشارکت بانوان را در برنامه ریزی کند.خوشبختانه دستاوردهای بسیار قابل تاملی که تسری به سایر نهادها و سازمان ها نیز بوده است به دست امده است.به هر حال تلاش ما این است که بسترهای آموزش و ترویجی را گسترش دهیم.ما باور داریم که بانوان با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و با توانمندی هایی که دارند می توانند تاثیرگذاری بسیار شگرفی برمسائل و مشکلات جامعه داشته باشند و به همین سبب در این زمینه بیش از پیش هزینه خواهیم کرد. از نگاهی دیگرمعرفی، ترویج و احیاء فرهنگ حجاب و عفاف تکیه بر فرهنگ و سیره مکتب تابناک اهل بیت(ع)،تبیین نقش، جایگاه و منزلت بانوان با توجه به آموزه های دینی،گسترش فرهنگ خودباوری و فراهم سازی زمینه های شکوفایی استعداد و توانایی های بانوان و به خصوص دختران به عنوان آینده سازان این مرزو بوم و مادران فردا،اصلاح نگرش های عمومی جامعه، خانواده و رسانه ها نسبت به بانوان از جمله موضوعاتی است که بر ان تمرکز و توجه داریم.در واقع از آنجایی که می توان زنان را عامل اصلی انتقال فرهنگ، سواد و سلامت نسل های آینده و مسئولیت پذیری در خصوص شهر دانست باید بسترهای لازم را ایجاد کرد.ما در این زمینه حدود یک دهه است که تلاش می کنیم حضور و مشارکت دختران و بانوان ما را به این باور سوق داده است که توانسته ایم تاثیر گذار باشیم.

105105

کد خبر: 679146

وب گردی

وب گردی