'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاکستان که همراه هیات عالی دیپلماتیک دولت خود، برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، همان گونه که قبلا نیز از سوی اسلام آباد اعلام شده بود، قرار است تمرکز اصلی این سفر را بر تقویت مواضع اسلام آباد در برابر دهلی نو با دستمایه قرار دادن تحولات جاری در کشمیر معطوف کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، دولت پاکستان در ادامه تلاش های دیپلماتیک خود برای یارگیری از میان کشورهای جهان در صحنه دعوای کشمیر با هند، کمتر از یک ماه قبل از سفر نواز شریف به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در ابتکاری، جمعی از نمایندگان پارلمان را به عنوان 'نمایندگان ویژه' عازم کشورهای مختلف جهان کرد.
در شرایطی که ناآرامی ها و درگیری های خونین در منطقه کشمیر هند ادامه دارد، پاکستان همچنان می کوشد تا با نهایت استفاده از ابزار دیپلماسی و بهره برداری از تحولات جاری در کشمیر، توجه و حمایت جامعه جهانی را از مواضع ضدهندی دولت اسلام آباد جلب کند.
ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل، شورای حقوق بشر، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و رایزنی های دوجانبه با مقام های عالی کشورهای مختلف درخصوص مسئله کشمیر و تلاش برای جلب حمایت آنان از مواضع پاکستان در قبال مسئله کشمیر، دعوت از سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد با هدف همراه کردن دولت متبوع آنان با پاکستان در خصوص موضوع کشمیر، تنها بخشی از اقدامات دیپلماتیک پاکستان در یکی دو ماه اخیر بود.
نواز شریف روز گذشته نخستین ملاقات خود در حاشیه این نشست را با 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا انجام داد و ضمن شکایت از هند به دلیل آنچه پاکستان نقض حقوق بشر از سوی نیروهای دولتی هند در منطقه کشمیر می نامد، درعین حال خواستار اقدام آمریکا برای مسائل میان اسلام آباد و دهلی نو شد.
نواز شریف در این ملاقات تلاش کرد تا توجه جان کری را به 'نقض حقوق بشر در کشمیر تحت کنترل هند از سوی دولت دهلی نو' جلب کند.
براساس گفته نواز شریف در این ملاقات، از زمان آغاز دور جاری ناآرامی ها در کشمیر تحت کنترل هند تا کنون، دست کم 107 نفر کشته شده و هزاران و نفر دیگر مجروح شده اند ضمن اینکحه حقوق بشر در این منطقه از سوی دولت هند نقض می شود.
نخست وزیر پاکستان کفت: هنوز قول بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا را خوبی به خاطر دارم. او قول داد بود که آمریکا به حل مشاجرات و مسائل دو جانبه میان پاکستان و هند کمک خواهد کرد.
وی افزود: دولت پاکستان امروز هم از آمریکا و وزارت امور خارجه این کشور انتظار دارد تا به حل مسائل موجود میان هند و پاکستان کمک کند.
در این ملاقات، سرتاج عزیر مشاور نخست وزیر امور خارجی، طارق فاطمی دستیار ویژه نخست وزیر در امور سیاست خارجی و اعزاز احمد چودری قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان نیز حضور داشتند.
در بیانیه ای که دولت پاکستان از این دیدار منشتر کرده، به رغم تلاش طرف پاکستانی برای جلب توجه وزیر امور خارجه آمریکا به تنش های میان هند و پاکستان و مسئله کشمیر، هیچ جمله ای از جان کری در این بیانه در باره مسئله هند و کشمیر گفته نشده و فقط در حد چند جمله درخصوص اهمیت روابط پاکستان و افغانستان و امنیت و منافع مشترک کابل و اسلام آباد پرداخته شده است.
نواز شریف و هیات عالی دیپلماتیک همراه وی، پس از ملاقات با جان کری، با خانم 'ترزا می' نخست وزیر جدید انگلیس نیز ملاقات کرد و در این ملاقات هم خواستار ایفای نقش لندن برای متقاعد کردن هند نسبت به متوقف کردن خشونت در منطقه کشمیر شد.
نخست وزیر پاکستان خطاب به نخست وزیر انگلیس گفت که مردم منطقه جامو کشمیر باید این حق را داشته باشند که براساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، خودشان سرنوشت خود را رقم بزنند.
نواز شریف با اشاره به ناآرامی های جاری در کشمیر تحت کنترل هند گفت که موارد نقض حقوق بشر در کشمیر تحت کنترل هند به اوج خود رسیده و جامعه جهانی موظف است از هند بخواهد که فورا خشونت علیه مردم کشمیر را متوقف کند.
نخست وزیر هند قرار است در ادامه برنامه ها و ملاقات های خود در حاشینه نشست سازمان ملل و همچنین در سخنرانی اصلی خود در این نشست که روز چهارشنبه انجام خواهد شد، همچنان مسئله کشمیر را به عنوان موضوع اصلی دولت پاکستان در این نشست بین المللی، برجسته کند.
300300

کد خبر: 679202

وب گردی

وب گردی