خرازی: اوراق سلف موازی از بهترین گزینه های تامین مالی دولت

مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی گفت:اوراق سلف به عنوان یکی از بهترین گزینه های تامین مالی دولت محسوب می شود.

حسین خزلی خرازی، مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره اوراق سلف موازی گندم که اخیرا در راستای پرداخت مطالبات گندم کاران در بورس کالا منتشر شده است، گفت: اوراق سلف موازی در ابتدا به عنوان یک ابزار مالی جدید است که منجر به افزایش حجم معاملات کالا و نیز باعث بالا رفتن تنوع ابزارهای مبادلاتی در بورس کالا شده است.

وی گفت: دولت به دنبال اتخاذ تدابیری برای پرداخت بدهی های خود به گندمکاران بود تا اینکه توانست از طریق اوراق سلف موازی گندم که در بورس کالا منتشر شده است تا حدودی از بدهی های خود را پرداخت نماید.

خرازی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ضعف هایی که طی سال های گذشته در بورس کالا وجود داشت، انجام معاملات کالاها صرفا به صورت فیزیکی بود اما طی دو سال گذشته رفته رفته معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس آغاز شده و این مدل قراردادها روبه توسعه و افزایش است.

مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی با بیان اینکه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا، بسیاری از نارسایی های مبادلات فیزیکی را پوشش می دهد، افزود: بورس کالا با این اقدام از دو سال گذشته یک گام واقعی همسو با بورس های دنیا و به سمت بین المللی شدن برداشته چراکه بورس های کالایی معتبر 100 درصد حجم معاملاتشان اوراق بهادار مبتنی بر کالا است.

وی به رشد روزافزون حجم معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده کالا یک نوع اوراق بهادار مبتنی بر محصولات کشاورزی است که برای محصولات ذرت و جو صادر شده و همچنین اوراق سلف موازی از دیگر انواع اوراق بهادار بود که برای گندم منتشر شد.

خرازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا اوراق سلف برای سایر محصولات و تامین مالی های دیگر قابل انتشار است یا خیر، گفت: اوراق سلف موازی گونه ای از اوراق بهادار مبتنی بر شریعت و فقه انسانی است که برای هر کالای دیگری قابل صدور و انتشار است.

مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی اوراق سلف را یکی از بهترین روش های تامین مالی برای تولیدکنندگان دانست و گفت: اوراق سلف علاوه بر بورس کالا در بورس انرژی هم منتشر شده و لازم به ذکر است که براساس مصوبه موجود، ناشر این اوراق قبل از انتشار باید مشخص کند که در کدام یک از دو بورس کالایی قصد تامین مالی دارد.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از گندم در انحصار دولت است و دولت خود اقدام به خرید می کند بنابراین اوراق سلف موازی به عنوان یکی از بهترین گزینه های تامین مالی دولت محسوب می شود.

602/401

کد خبر: 679301

وب گردی

وب گردی