سامانه جامع گمرکی مانع خسارت های اقتصادی و فسادهای کلان شد

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سامانه جامع گمرکی به دلیل تبادل اطلاعاتی با دیگر دستگاه های اقتصادی و نظارتی، موجب جلوگیری از خسارت به اقتصاد کشور شده و جلو فساد کلان را گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، عزت الله یوسفیان ملا اظهار کرد: بسیاری از مسائلی که در اقتصاد کشور اتفاق می افتد، ناشی از کمبود اطلاعات و مبادله نشدن اطلاعات بین دستگاه هاست.
نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز عملکرد سامانه جامع گمرکی به گونه ای است اطلاعات افرادی که به صورت عادی کالای خود را از گمرک ترخیص می کنند، به صورت شفاف در دسترس بوده و میزان ترخیص، مبلغ یا حجم کالای ترخیص شده مشخص است؛ در صورتی که در گذشته این اطلاعات وجود نداشت.
یوسفیان ملا اضافه کرد: این اطلاعات می تواند در اختیار سازمان مالیاتی قرار بگیرد و دقت در وصول مالیات را بالا ببرد، بر این اساس حقوق گمرکی بیشتری دریافت شده و درآمدهای دولت بالا می رود.
وی یادآوری کرد: پیش از اینکه کالا به بارانداز بندرها برسد، گمرک در جریان ریز محموله قرار دارد و این موضوع باعث جلوگیری از قاچاق کالا شود و فرد واردکننده دیگر نمی تواند برای کالای وارد شده سندسازی کند.
یوسفیان ملا اعلام کرد سامانه جامع، اطلاعات کامل محموله های وارداتی به کشور را دارد، در این شیوه، اطلاعات گمرک مقدم بر افراد است و بنابراین از بزرگ ترین ضعف موجود در بخش واردات که به فساد بسیار گسترده منجر می شد، جلوگیری شده است.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در گذشته نبود یا کمبود اطلاعات سبب بروز مشکلات بسیاری در واردات کالا می شد، در حالی که امروز گمرک با وزارت امور اقتصادی و دارایی، دستگاه های تولیدی، وزارت صنایع، سازمان امور مالیاتی و سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط است و اینها همچون حلقه های زنجیر عمل می کنند.
به گفته این نماینده مجلس، سامانه جامع گمرکی این حلقه ها را به یکدیگر متصل کرده و جلو بسیاری از هزینه ها، خسارت به اقتصاد و فسادهای کلان را گرفته است.
سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) پانزدهم مهرماه 1393 با حضور معاون اول رییس جمهوری و همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.
تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمرکی موجب شفافیت و سلامت تجارت می شود و با مشارکت و همکاری سازمان های همجوار گمرک، شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم انجام می دهند، آسان تر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان روزبه روز تنگ تر می کند.

402/602

کد خبر: 679516

وب گردی

وب گردی