رییس جمهوری:توسعه همکاری های بانکی جزو تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت است

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر سوئد با اشاره به ظرفیت های صنعتی و علمی خوب دو کشور تاکید کرد که تهران علاقه مند به گسترش روابط با استکهلم در همه عرصه ها است.

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه به وقت نیویورک و در دیدار "استفان لوون" که در محل اقامت رییس جمهور و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده جذب و مشارکت در سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی است و باید بخش خصوصی دو کشور را با امکانات یکدیگر آشنا و آنها را به مشارکت و همکاری بیشتر تشویق کرد.

رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه همکاری های بانکی می تواند پایه روابط نوین اقتصادی دو کشور باشد، اظهارداشت:حل و فصل برخی مشکلات بانکی تحول بزرگی نیز در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد و امیدواریم شاهد فعالیتهای اقتصادی مشترکی به نفع دو کشور و منطقه، با کشور دوست سوئد باشیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت های اروپایی و از جمله سوئد باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند، گفت: توسعه همکاری های بانکی و برداشتن موانع در این مسیر، بخشی از تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت است.

رییس جمهوری، همکاری های بانکی را یکی از پایه های روابط اقتصادی دو کشور ذکر کرد و افزود: با شماری از کشورها همکاری های جدید بانکی را آغاز کرده ایم و مایلیم چنین همکاری را با بانکهای اروپایی و از جمله سوئدی نیز داشته باشیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت سوئد در شورای امنیت، گفت: حضور سوئد در شورای امنیت با توجه به فرهنگ و رویه معتدلی که مردم این کشور دارند می تواند در حل مسایل پیچیده بین المللی بسیار مفید باشد.

دکتر روحانی با تشریح وضعیت منطقه بویژه یمن و سوریه گفت: اکنون مردم این دو کشور در شرایط سختی بسر می برند و نیازمند کمکهای دارویی و غذایی هستند. بمبارانهای پی در پی زیرساخت های یمن را نابود و وضعیت مردم این کشور را بحرانی کرده به گونه ای که در صورت نرسیدن دارو و غذا ، با خطر بزرگی مواجه اند.

رییس جمهوری افزود: در سوریه نیز وضعیت بدین گونه است. گروههای تروریستی مردم این کشور را با خطر مواجه و زیر ساخت های این کشور را نابود کرده اند.

دکتر روحانی با اشاره به مسایل بسیار پیچیده و مهم در منطقه و تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی یکی از مهمترین پایه های ثبات در منطقه و محو ریشه های تروریستی است، گفت که دو کشور می توانند در نحوه کمک رسانی انساندوستانه به مردم آسیب دیده منطقه همکاری کنند.

نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار با بیان اینکه در ماه های آتی در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی راهی تهران می شود ، گفت : سوئد به دنبال توسعه روابط با ایران در همه عرصه ها بویژه اقتصادی است.

استفان لوون با اشاره به روابط قوی دو کشور در حوزه های مختلف ، اظهارداشت: بی صبرانه منتظر دیدار از ایران هستم

و باید با تلاش بیشتر موانع همکاری بانکی را برداریم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ریشه کنی تروریسم و نقش اشتغال و توسعه اقتصادی در این روند، گفت: حملات سالهای اخیر، زیرساخت های سوریه و یمن را به یک ویرانه تبدیل کرده و صدمات زیادی به مردم این کشور زده است.

نخست وزیر سوئد تصریح کرد: همه باید دست به دست دهند تا آرامش بار دیگر به سوریه و یمن بازگردد و لازمه تحقق این امر ، پیگیری راه حل های سیاسی است.

201/201

کد خبر: 679637

وب گردی

وب گردی