هم‌شاگردی سلام/ تحصیل  ۱۲میلیون‌و ۴۹۱هزار و ۱۷۲ دانش‌آموز در سال جاری

از ابتدای هفته جاری، برگزاری جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها در مدارس مختلف، فرارسیدن سال تحصیلی جدید را خبر می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شرق مسئله‌ای که امسال با ماجراهایی مانند آلودگی هوا و صندوق ذخیره فرهنگیان، گره خورده است. از طرفی خبر مردودی ٤٠هزارنفری دانش‌آموزان پایه اول نیز ماجرایی بود که شهریور و فصل بازگشایی مدارس را دستخوش اتفاقات زیادی کرد.

بنا بر آمار اعلام‌شده از سوی اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش، ثبت‌نام ۱۲میلیون‌و ۴۹۱هزار و ۱۷۲ دانش‌آموز در سامانه سناد تا پایان روز دوشنبه، قطعی شده بود. آماری که می‌تواند تعداد دانش‌آموزان را در سال تحصیلی جدید اعلام کند.

اسفندیار چهاربند با بیان اینکه تاکنون ۱۲میلیون‌و ۴۹۱هزارو ۱۷۲ دانش‌آموز در سامانه سناد ثبت‌نام شده‌‌اند، گفت: از این تعداد، ۸۲ هزارو ۷۰۹ نوآموز در دوره پیش‌دبستانی، 7 میلیون‌و۴۲۲هزار و ۶۳۹ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، 2 میلیون‌و ۹۶۹هزار و ۷۵۰ دانش‌آموز در متوسطه دوره اول، یک‌میلیون‌و۹۷۱هزار و ۶۳۸ دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه و ۴۴هزارو ۴۳۶ دانش‌آموز در مدارس استثنایی ثبت‌نام شده‌اند.

به گفته چهاربند، در دوره دوم متوسطه، ۷۷۹هزارو ۷۰۸ نفر در پایه دهم ثبت‌نام کرده‌‌اند که ١٢,٣ درصد در رشته ریاضی، ٣٢.٢ درصد در رشته تجربی، ٢٣.٥ درصد در رشته انسانی و ٠.٥ درصد در رشته معارف ثبت‌نام کرده‌اند. در شاخه فنی‌وحرفه‌ای، ۱۳۵هزارو ۵۸۷ دانش‌آموز، معادل ١٧.٣٩ درصد و در رشته کارودانش، ۱۰۷هزارو ۶۰۴ دانش‌آموز معادل ١٣.٨ درصد ثبت‌نام شده‌اند

جشن شکوفه‌ها
به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، امسال در تهران جشن آغاز مدرسه کلاس اولی‌ها برای ١٢٠ هزار دانش‌آموز برگزار شده است. سال تحصیلی که امسال از سوم مهرماه به صورت رسمی آغاز خواهد شد، یک‌میلیون‌و صد هزار دانش‌آموز را به پشت میزهای مدرسه‌ها می‌کشاند. به گفته کمره‌ای، از بین ۵۲۰ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی شهر تهران، ۱۲۰ هزار کلاس اولی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند. همچنین برای ۶۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی نیز جشن غنچه‌ها برگزار شده است. امسال سه‌هزارو ٦٠٠ معلم در پایه تحصیلی اول پذیرای دانش‌آموزان در مدارس خواهند شد.
به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، تعداد 3 هزارو ۶۰۰ معلم پذیرای دانش‌آموزان کلاس اول در سال تحصیلی جدید می‌شوند.

کمره‌ای با اعلام اینکه تعداد ۸۰۰ نیروی پیش‌دبستانی طبق مصوبه مجلس وارد آموزش‌وپرورش شدند، افزود: «آنها را جایگزین پیش‌دبستانی‌ها کردیم؛ همچنین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و پذیرفته‌شدگان استخدامی ماده ۲۸ را نیز برای سال تحصیلی جدید به کار خواهیم گرفت. به صورت میانگین در مقطع ابتدایی و متوسطه اول، تعداد دانش‌آموزان ۲۸ و ۲۹ نفر در کلاس است و در متوسطه دوم با احتساب کارودانش و فنی‌وحرفه‌ای، میانگین دانش‌آموزان ۲۲ نفر در کلاس است».

خبر خوش امسال مانند سال پیش، درس‌خواندن دانش‌آموزان اتباع در کنار دانش‌آموزان ایرانی بود. به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، بر اساس روال گذشته، تعداد ۳۸ تا ۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور تحصیل می‌کنند. ورود اسامی دانش‌آموزان اتباع در سامانه سناد، در حال انجام است و محدودیتی برای ثبت‌نام آنان به لحاظ قانونی نداریم. دانش‌آموزان باید مدرک هویتی لازم را طبق قوانین داشته باشند تا کار ثبت‌نام آنان به سهولت انجام شود».
اضافه‌شدن ٢٦ هزار نیرو از اول مهر
همچنین رسول پاپایی، معاون مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، در گفت‌وگو با «شرق» درباره اخبار جدید اول مهر بیان کرد: «امسال از حدود ٢٦ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان، ١٣ هزار نفر در پایه ابتدایی و متوسطه فعالیت خواهند کرد و چهارهزار نفر نیز از کسانی که در دوره یک‌ساله این دانشگاه آموزش دیده‌‌اند، به آموزش‌وپرورش اضافه خواهند شد که در مجموع، ٢٦ هزار نیرو از اول مهر ٩٥ به این وزارتخانه می‌آیند.

امسال نیز دانشگاه فرهنگیان حدود ١٠ هزار نفر را پذیرش خواهد کرد که مراحل گزینش آنها انجام شده و به سازمان سنجش اعلام شده است و هم‌زمان با اعلام نتایج کنکور سراسری، کار خود را در سال تحصیلی ٩٥-٩٦ آغاز می‌کنند. علاوه‌براین، ١٠ هزار نفر نیز از طریق آزمون استخدامی و بر اساس ماده ٢٨ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی، از مهر ٩٦ به ما خواهند پیوست».

پاپایی همچنین درباره پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در فصل پاییز به علت آلودگی هوا، گفت: «آموزش‌وپرورش نهادی صددرصد متمرکز است؛ به‌گونه‌ای که شروع و طول سال تحصیلی در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی آمده است و امکان انعطاف در تعطیلات برنامه‌های درسی میسر نیست؛ به‌همین‌دلیل نمی‌توانیم به طور شناور مدارسمان را تعطیل کنیم.

آقای وزیر در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کردند اینکه در چه تاریخ‌هایی وارونگی هوا رخ می‌دهد، از ابهامات است؛ اما ما استقبال می‌کنیم و در کمیته مشترکی با محیط زیست موضوع را بررسی می‌کنیم، زیرا سلامت دانش‌آموزان برای ما مهم است. از سوی دیگر ١٠ درصد مدارس ما در کل کشور، دو شیفته هستند و اگر بخواهیم ساعات مدارس را تغییر دهیم، به دانش‌آموزان لطمه وارد می‌شود. کار ابعاد مختلفی دارد و خیلی ساده نیست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، درباره پیشنهاد تعطیلات زمستانی مدارس نیز بیان کرد: هنوز اخبار رسمی در ساختار و فعالیت‌های آموزشی معین نشده است و از حوزه وزارتی نیز تأییدیه‌ای به دست ما نرسیده است. بنده می‌توانم تنها به عنوان یک کارشناس، نظر دهم و نمی‌توانم خبری رسمی درباره تعطیلی در زمستان ارائه دهم». این در حالی است که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از امکان تعطیلی دوهفته‌ای، سه‌هفته‌ای و حتی یک ‌ماهه مدارس، در زمان آلودگی و پایداری هوا در فصول سرد خبر داده بود.

معصومه ابتکار درباره بررسی‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای مصوبه دولت مبنی بر کاهش ساعت شروع و پایان کار دستگاه‌های دولتی و مدارس یا تعطیلی مدارس در برخی روزهای پاییز و زمستان، اظهار کرد: امکان تعطیلی برای مدارس در روزهایی که پایداری هوا ایجاد می‌شود، وجود دارد و در حال بررسی این موضوع هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد وارونگی هوا در فصل سرد سال و از ماه دی آغاز می‌شود و همین مسئله، سبب آلودگی هوا شده و روزهای ناسالمی را برای کشور به ارمغان می‌آورد. این در حالی است که در سال گذشته، پدیده وارونگی هوا یک ماه زودتر شروع شد و عده‌ای را غافلگیر کرد؛ آنچنان‌که تمام معادلات در این زمینه به هم خورد و احتمال تجربه دوباره این اتفاق برای سال ۹۵ مطرح شد. پدیده وارونگی هوا مقارن با سال تحصیلی دانش‌آموزان است و دلیل این پیشنهاد از طرف سازمان محیط زیست به مسئولان آموزش‌وپرورش نیز همین بوده است.

105105

کد خبر: 679661

وب گردی

وب گردی