۸۰ ایرانی در مالزی محکوم به اعدام هستند/ ۳۰۰ ایرانی در زندان‌های مالزی

روز گذشته دادستان کل کشور با اشاره به محبوس بودن ۳۰۰ ایرانی در مالزی عنوان کرد: «حدود ۸۰ نفر هم محکوم به اعدام هستند.» بازداشت و محکومیت ایرانیان در خارح از کشور همواره یکی از موارد چالش آفرین قضائی بوده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان امروز عنوان می‌شود بازداشت‌ها عمدتا به دلیل قاچاق مواد مخدر صورت می‌گیرد، حال آنکه برخی از اظهار نظر‌ها حکایت از این دارد که ندانستن قوانین کشور‌های دیگر ایرانیان را در مواردی به دام انداخته و آنها علاوه بر گرفتار شدن توسط پلیس بیگانه در دادگاه‌های کشور‌های دیگر به مجازات‌های سنگین محکوم شده اند. مسئولان دولتی و همچنین مسئولان قوه قضائیه تلاش می‌کنند ایرانیانی را که به خارج رفته و توسط پلیس کشور‌های دیگر بازداشت شده اند، به کشور باز گردانند. در این زمینه بستن تفاهمنامه‌هایی با کشور‌های دیگر می‌تواند روند بازگرداندن یا حداقل پیگیری قضائی وضعیت ایرانیان زندانی در کشور‌های دیگر را تسریع کند.

زندان برخی از کشور‌ها بیشتر میزبان ایرانیان بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان به مالزی، تایلند و همچنین کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، ارمنستان و آذربایجان اشاره کرد. در یکی دو سال اخیر بار‌ها خبر‌هایی در مورد بازگردانده شدن زندانیان ایرانی خارج از کشور منتشر شده است، اما همچنان تعداد قابل توجهی از ایرانیان در زندان‌های کشور‌های دیگر هستند. در مواردی شرایط این زندان‌ها بسیار بد گزارش شده و مسئولان باید فکری برای بازگرداندن هموطنان بیندیشند.
۳۰۰ ایرانی در زندان‌های مالزی
دادستان کل کشور در دیدار با دادستان مالزی با اشاره به ضرورت ایجاد وحدت بین کشورهای اسلامی عنوان کرد: همکاری‌های حقوقی در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری گفت: متاسفانه امروز شاهد این هستیم که جهان اسلام با ۵۰ کشور در اختلاف شدید است و انسان‌های بی گناهی در این آتش اختلافات می‌سوزند.

دادستان کل کشور گفت: امیدواریم در اجرای توافقنامه‌‌ها و یادداشت تفاهم بین دو کشور، شاهد آثار و تبعات اجرای آن باشیم. منتظری با اشاره به اینکه توسعه همکاری‌های حقوقی و قضائی فی مابین در جلوگیری از وقوع جرم موثر است، ابراز امیدواری کرد: این توسعه‌ها در حل برخی از مسائل بین دو کشور از جمله مواد مخدر و قاچاق انسان و سایر جرائم موثر باشد.

او توضیح داد: می‌دانیم که جمهوری اسلامی به دلیل همسایگی با افغانستان دچار مشکلات زیادی است و ما در راه مبارزه با مواد مخدر هزینه‌های زیادی داده‌ایم و آسیب‌های اجتماعی بی شماری ناشی از مواد مخدر هم متحمل شده‌ایم.

منتظری به سنگ‌اندازی‌های غرب در راه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: کشورهای غربی به جای حمایت خودشان سنگ‌اندازی می‌کنند. دادستان کل کشور در ادامه افزود: در مبارزه با تروریسم تردید نداریم و کشور و ملت ما در طول ۳۸ سال پس از پیروزی انقلاب بیشترین آسیب و خسارت ناشی را از ناحیه تروریسم تحمل کرده است. منتظری اعلام کرد: با این وصف به لحاظ مطالعات جامعی که می‌توانید روی ایران داشته باشید می‌بینید کشور ما بالاترین ضریب امنیت را داراست.

او با بیان اینکه این امنیت محصول چند عامل است، ادامه داد: تسلط اطلاعاتی و اشراف دستگاهای اطلاعاتی به مجموع حرکات دشمن، همکاری تنگاتنگ بین مردم و حاکمیت، تعامل و تبادل اطلاعات بین دستگاهای انتطامی، اطلاعاتی و قضائی از دلایل این امنیت محسوب می‌شود.

او به دلیل تاسیس سازمان مجاهدین خلق اشاره کرد و گفت: یکی از گروه‌های تروریستی در کشور ما منافقان بودند که در مدت کوتاهی این جریان نفاق بیش از ۱۷ هزار نفر از مسئولان عادی ما را به شهادت رساندند.

منتظری گفت: از جمله این شهدا، شهید بهشتی رئیس قوه قضائیه ایران بود. دادستان کل کشور تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی با چنین چالش‌هایی مواجه بوده است، اما به حیات خود ادامه می‌دهد و آینده روشنی را در برابر خود می‌بیند.

در عین حال تعامل و هماهنگی بین کشور مالزی را مایل هستیم. او با اشاره به محبوس بودن ۳۰۰ ایرانی در مالزی اظهار کرد: حدود ۸۰ نفر هم محکوم به اعدام هستند. همان طور که رئیس قوه قضائیه مطرح کردند می‌توان با انعقاد قرارداد تفاهمنامه نسبت به سرنوشت زندانیان تصمیم گیری بکنیم.

به گزارش مهر، منتظری با ارائه یک پیشنهاد مطرح کرد: برای ارائه تجربیات طرفین آمادگی تشکیل کارگروه در دادستانی کل را داریم و اگر تمایل داشته باشید در دادستانی مالزی هم کارگروه مشابه را تشکیل دهید.

105105

کد خبر: 679713

وب گردی

وب گردی