احداث نیروگاه زباله‌سوز،پروژه‌ای برای حفظ محیط‌ زیست و موثر در ایجاد شغل

عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاداسلامی گفت: زباله‌ها در خرم‎آباد به صورت سنتی امحاء می‎شوند که این امر فقط معضل محیط زیست شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، هاجر باقری طولابیگفت: در خرم‎آباد زباله به وفور یافت می‎شود زباله‎ای که فقط معضل محیط زیست شهر شده است. آخرین خبر در مورد احداث کارخانه بازیافت زباله در شهر خرم‎آباد تقریبا" مربوط به دو سال پیش است و خبر جدیدی در این زمینه نشر داده نشده و این یعنی زباله‎ها هنوز معضل شهر ما هستند و به صورت سنتی امحاء می‎شوند که مشکلات این نوع امحاء مدتهاست گریبانگیر اهالی بخصوص ساکنان منطقه کمالوند و اطراف آن شده است.

او افزود: اگر نیروگاه زباله سوزی برای خرم‎آباد احداث شود، علاوه بر تولید برق از این زباله‌های تجدیدپذیر و مزایای اقتصادی و صنعتی آن و ایجاد شغل برای جوانان شهر، منجر به حل کامل مشکل زباله و حومه شده و پروژه‎ای بسیار مهم برای حفظ محیط زیست این منطقه محسوب می‎شود.

باقری طولابی ادامه داد: برای طراحی نیروگاه زباله سوز، لازم است مطالعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی لازم صورت گیرد. زباله‎های شهر از لحاظ فیزیکی و شیمیایی به دقت مورد مطالعه قرار گیرند و ارزش حرارتی آنها معلوم شود. اجزاء اصلی نیروگاه زباله سوز عبارتند از انبار زباله، کوره، بویلر، فیلتر، دودکش و سیکل بخار. پس از جمع آوری زائدات از سطح شهر، زباله‌ها به انبار زباله منتقل شده و در دوره‎های زمانی مناسب به کوره نیروگاه تزریق می‎شوند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد واحد خرم‎آباد گفت: گازهای حاصل از احتراق وارد بویلر بازیاب شده و با عبور از روی سوپر هیتر داغ و آب اشباع شده را به بخار تبدیل می‎کنند. بخار سوپر هیتر تولید شده منجر به چرخش پره‌های توربین و روتور ژنراتور نیروگاه و در نتیجه تولید برق می‎شود.

او یادآور شد: اولین نیروگاه زباله سوز در ایران بهمن ماه 93 در کهریزک آغاز به کار کرد و شهرهای دیگری از جمله رشت و شهرکرد نیز در انتظار تکمیل نیروگاه‎های زباله سوز خود هستند. امیدواریم روزی در شهر خرم‎آباد هم تکمیل یک نیروگاه سبز با جشن افتتاحیه آن به پایان برسد.

20103

کد خبر: 679830

وب گردی

وب گردی