انتقاد از نگاه غیرمنصفانه به هزینه های امداد و نجات

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: دولت وظیفه حاکمیتی امداد و نجات کشور را به جمعیت هلال احمر سپرده و باید هزینه های آن را پرداخت کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر سید امیرمحسن ضیائی با عنوان این مطلب که هر سال ۵ درصد بودجه هلال احمر به اعتبارات اضطراری واریز می شود تا در شرایط بحران با تصویب شواری عالی هلال احمر هزینه شود، گفت: به دلیل پرداخت نشدن اعتبارات عمومی، مجبور شدیم ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات اضطراری را برداشت کنیم.

او با اشاره به قول های رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبنی بر پرداخت بودجه امداد و نجات در سال جاری، افزود: امیدواریم با گشایش وضعیت اقتصادی دولت، بودجه امدادی هلال احمر پرداخت شود.

ضیائی با بیان این مطلب که جمعیت هلال احمر دستگاه دولتی محسوب نمی شود، گفت: آنچه مسلم است اینکه دولت وظیفه حاکمیتی امداد و نجات کشور را به جمعیت هلال احمر سپرده و باید هزینه های آن را پرداخت کند.

او ادامه داد: نباید این طور باشد که وقتی موضوع وظیفه و خدمت رسانی مطرح است دولت از هلال احمر توقع داشته باشد، ولی هنگام اعطای بودجه بگوید هلال احمر نهاد غیر دولتی است. این نوع نگاه به دستگاهی که هر روز صدها عملیاتی امدادی را به نیابت از دولت انجام می دهد، منصفانه نیست.

ضیائی افزود: در حال حاضر هیج بازوی اجرایی برای امدادرسانی به جز هلال احمر در کشور وجود ندارد، در حالی که هر ارگانی بخواهد وظیفه امدادرسانی در کشور را بر عهده بگیرد به ۳۰ هزار نیروی استخدامی و ۵ هزار میلیارد تومان هزینه جاری در سال نیاز دارد.

او با عنوان این مطلب که جمعیت هلال احمر ایران در ۱۸ ماه گذشته بدون دریافت ریالی وظایفش را انجام داده است، گفت: جمعیت هلال احمر طی سه سال و نیم گذشته به ۳ میلیون ۶۳۱ هزار نفر که در سوانح گرفتار شده بودند امداد رسانی کرد و ارزش کل خدمات، عملیات و اقلام امدادی در این عملیات ها بالغ بر ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است.

ضیائی افزود: جمعیت هلال احمر با وجود پرداخت نشدن اعتبارات امدای سرعت حضور امدادگرانش را در محل حادثه کاهش داده است و آن را از ۱۱ دقیقه به ۸.۵ دقیقه رسانده است.

20106

کد خبر: 679839

وب گردی

وب گردی