هشدار درباره استفاده بی‌رویه از شیمی‌درمانی در درمان سرطان

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران با بیان اینکه در کشور ما به صورت بی‌رویه از شیمی درمانی برای درمان سرطان استفاده می‌شود و سالانه بیش از ١٥٠٠ میلیارد تومان هزینه داروهای شیمی درمانی توسط دولت پرداخت می‌شود، گفت: عدم هماهنگی بین‌بخشی پزشکان موجب گسترش استفاده بی‌رویه از شیمی درمانی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر احمد عامری از برگزاری کارگاه آموزشی کانتورینگ معده برای متخصصان کلینیکال انکولوژی (رادیوتراپی انکولوژی) از سوی انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران خبر داد و گفت: با پیشرفت علم، تکنیک‌های استفاده از رادیوتراپی به عنوان موثرترین درمان سرطان نیز گسترده شده است؛ به گونه‌ای که امروزه می‌توان به صورت دقیق محل مورد نیاز را تعیین و سپس رادیوتراپی را انجام داد. استفاده از این روش سایر اعضای بدن را کمتر در معرض اشعه رادیوتراپی قرار می‌دهد و در نتیجه عوارض ناشی از آن کاهش می‌یابد.

این متخصص کلینیکال انکولوژی افزود: در این کارگاه آموزشی، انجمن کلینیکال انکولوژی به این متخصصان تکنیک‌های جدید را آموزش خواهد داد تا بتوان همزمان با پیشرفت علم، دانش همکاران‌مان را به روز کرده و عوارض ناشی از درمان سرطان را کاهش دهیم. این درحالیست که درمان‌های دارویی با اثربخشی بسیار کمتر از رادیوتراپی بدون هیچ کنترلی توسط بعضی از رشته‌هایی که تسلط کافی به تمامی درمان‌های غیرجراحی سرطان ندارند، هزینه درمان را روز به روز بیشتر کرده و بار مالی آن و همچنین هزینه عوارض ناشی از آن بر دولت تحمیل می‌شود و اگر اقدام موثری صورت نگیرد، بزودی شیمی درمانی تمامی بودجه بهداشت را خواهد بلعید.

او با بیان اینکه در این کارگاه به تکنیک‌های رادیوتراپی در درمان سرطان معده توجه خواهد شد، افزود: سرطان معده از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه‌های گوارش در ایران بوده که در آقایان از بالاترین شیوع برخوردار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص استفاده بی‌رویه از شیمی درمانی برای درمان سرطان‌ها در کشور هشدار داد و گفت: شیمی درمانی از روش‌های درمان غیرجراحی سرطان‌ است که متاسفانه در کشور ما به صورت بی‌رویه و در بسیاری از موارد بی‌مورد از آن استفاده می‌شود و این هزینه بالا مانع پیشرفت موثر رادیوتراپی در کشور شده است.

او با بیان اینکه عدم هماهنگی بین بخشی پزشکان موجب گسترش استفاده بی‌رویه از شیمی درمانی شده است، گفت: امیدوارم وزارت بهداشت و درمان در تصمیمات خود ارایه خدمات جامع به بیماران مبتلا به سرطان را بطور جدی و عملیاتی مدنظر داشته باشد و در جهت تقویت رشته جامع رادیوتراپی انکولوژی (کلینیکال انکولوژی) تصمیم‌گیری کند.

20106

کد خبر: 679847

وب گردی

وب گردی