اعتراض دانشجویان تبریزی به اجاره بهای خوابگاه‌های دولتی

با آغاز سال تحصیلی جدید، دانشجویان تبریزی با مشکلات متعددی در خصوص استفاده از خوابگاه‌های دانشگاه‌ها مواجه شده‌اند به طوری که هزینه‌های بالای این خوابگاه‌ها باعث شده تا این دانشجویان با دغدغه‌های مالی سال تحصیلی خود را شروع کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، وزارت علوم در سال جاری هزینه خوابگاه‌های دانشجویی را پنج درصد افزایش داده و اجاره بهای خوابگاه‌های دولتی دانشجویی از 340 هزار تومان در سال 94 به 430 هزار تومان در سال 95 افزایش یافته است. اما سوالی که مطرح است این است آیا فرد دانشجویی که خانواده‌اش نیز از تمکن مالی کافی برای پرداخت این مقدار هزینه به صورت نقدی در ابتدای سال تحصیلی برخوردار نیست حق ادامه تحصیل آن هم در دانشگاه دولتی را ندارد؟!

ذوالفقار یزدان‌مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، مرداد ماه سال جاری گفت: هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵ مصوب کرد، نرخ اجاره‌ بهای خوابگاه‌هایی که در رتبه‌های چهار و پنج قرار گرفته‌اند که تعداد آنها کم هم نیست؛ افزایش نداشته باشد.

او افزود: همچنین مصوب شد، اجاره بهای خوابگاه‌هایی که در رتبه سه قرار دارند، پنج درصد و اجاره‌ بهای خوابگاه‌هایی که در رتبه‌های یک و دو قرار دارند، ۱۵ درصد افزایش یابد.

او گفت: به طورکلی می‌توان گفت نرخ اجاره‌بهای خوابگاه‌ها به طور متوسط حدود پنج درصد افزایش داشته است.

او با اشاره به عادلانه سازی اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید گفت: اجاره بهای خوابگاه‌ها در سال ۹۳، ۲۲ درصد، درسال ۹۴، ۱۴.۳ درصد و در سال تحصیلی جدید به طور متوسط حدود پنج درصد افزایش داشته است که نشان از عادلانه سازی اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی دارد.

یزدان‌مهر گفت: اجاره بهای خوابگاه‌ها در حالی عادلانه سازی شده است که حدود چهار درصد خوابگاه‌های دانشگاه‌های سراسری در رتبه یک و دو قرار دارد و ۳۷ درصد خوابگاه‌ها در رتبه چهار و پنج قرار گرفته‌اند.

این سخنان مسئول وزارت علوم می‌باشد اما حال که زمزمه‌های شروع سال تحصیلی جدید شروع شده است و دانشجویان باید برای گرفتن خوابگاه اقدام کنند با افزایش هزینه حدود 80 هزار تومانی نسبت به سال گذشته مواجه شده اند. هزینه‌ای که اکثر دانشجویان دانشگاه دولتی توان پرداخت آن را ندارند.

یکی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، ضمن اعتراض به این افزایش در سال‌های اخیر گفت: من دانشجوی دکترای حرفه ای در دانشگاه تبریز هستم. سال اولی که به تبریز آمدم 170 هزار تومان به عنوان هزینه خوابگاه پرداخت کردم اما این هزینه همه ساله افزایش یافته و امسال باید 430 هزار تومان برای اقامت چند ماهه در یک اتاق چهار نفره شش متری بپردازم!.

او افزود: با این اوصاف تلاش های ما برای قبولی در دانشگاه سراسری و تحصیل بدون هزینه هیچ ارزشی نداشته است.

یکی دیگر از دانشجویان گفت: این میزان هزینه برای اقامت در خوابگاه بسیار ناعادلانه است چرا که با همین پول می توان به راحتی در خارج از دانشگاه سوئیت به مراتب بزرگتر از خوابگاه اجاره کرد اما سوال اینجاست پس کمک های تحصیلی وزارت علوم به دانشجویان چه می شود؟!.

او افزود: در سایت ثبت نام خوابگاه آورده‌اند که بدون واریز کل پول نمی‌توانیم در خوابگاه ساکن شویم! یعنی حتی امکان تقسیط هم برایمان وجود ندارد.

دانشجوی دیگری که در خوابگاه فجر ساکن است گفت: به علت عدم دسترسی به مراکز خرید، مجبور هستیم مسافت طولانی ای را برای تهیه مواد غذایی به بیرون از دانشگاه طی کنیم، این در حالی است که در خوابگاه شهرک امام (ره) این دسترسی بسیار آسان‌تر است.

او افزود: در حالت کلی دانشگاه تبریز، خوابگاه‌های سطح یک که بتواند تمامی امکانات رفاهی را به دانشجو عرضه کند، ندارد اما متاسفانه هزینه‌های هنگفتی از دانشجویان گرفته می‌شود.

حسین امامعلی پور، معاون امور دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان اینکه افزایش بهای خوابگاه ها نسبت به سال های گذشته کمتر بوده است، گفت: در سال گذشته هزینه تمامی خوابگاه‌های دانشجویی یکسان بود اما در سال جاری تمامی خوابگاه ها رتبه بندی شدند و متناسب با امکانات رفاهی از دانشجویان هزینه دریافت می شود.

او افزود: برای مثال در دانشگاه تبریز، از دانشجویانی که در خوابگاه شهرک امام (ره) که مسافت دوری با دانشگاه دارد، هزینه کمتری نسبت به دانشجویان خوابگاه فجر دریافت می شود.

او تاکید کرد: در دانشگاه تبریز خوابگاه رتبه یک نداریم، بر این اساس در هیچ یک از خوابگاه‌های ما افزایش هزینه 15 درصدی نداشته‌ایم.

با این وصف از مسئولان وزارت علوم و صندوق رفاهی دانشجویان و همچنین مسئولان دانشگاه‌ها انتظار می‌رود تا با فراهم سازی شرایط مناسب برای تحصیل دانشجویان، بستری را فراهم سازند تا دانشجویان فارغ از مسائل مالی و رفاهی بتوانند به تحصیل در دانشگاه‌ بپردازند.

20103

کد خبر: 679864

وب گردی

وب گردی