پخش مستند «قنات بلده فردوس»  در مجموعه  «سینما حقیقت»

مجموعه «سینما حقیقت» شبکه مستند این هفته «قنات بلده فردوس» ساخته فرهاد ثریا را برای پخش در نظر گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، فرهاد ثریا کارگردان «قنات بلده فردوس» درباره ساخت این مستند توضیح داد: این فیلم تولید زمستان 93 و بهار 94 و موضوع آن قنات بلده فردوس است که از 14 رشته قنات و دو چشمه تشکیل شده و 35 کیلومتر باغات انار و مزارع مختلف را آبیاری می کند.

وی افزود: مالکیت آب در دوره صفویه توسط شاه عباس صفوی که از این مکان میگذشته و به زیارت امام رضا (ع) در مشهد میرفته، ساماندهی می شود. به دستور او بخشی از آب بین چهار گروه علما، صلحا، سادات و مستحقین تقسیم می شود که سند مهم و معتبری از آن در دسترس است.

این مستندساز ادامه داد: در این فیلم چهار متخصص که ارتباطی با هم ندارند و هر کدام به نوعی به این قنات وابسته هستند از دغدغه های خود درباره آن حرف میزنند. بحث موقوفات آب قنات بلده نیز از نکات کلیدی این فیلم است.

کارگردان مستند «قنات بلده فردوس» درباره دشواری‌های ساخت این مستند اظهار کرد: تصویربرداری داخل قنات کار دشواری بود اما از آن جایی که مستندسازان با این سختی‌ها آشنا هستند، جذابیت‌های این کار برایمان به یادگار مانده است. همچنین نورپردازی داخل قنات به نحوی که هم میراب دیده شود و هم آب، بر دشواری کار می‌افزود که در مجموع باعث تفاوت‌های این اثر مستند شده است.

ثریا در پایان گفت: من فارغ التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما در رشته فیلمبرداری هستم و «قنات بلده فردوس» اولین همکاری من با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. تصویربردار این اثر محمدرضا زمانیپور و تدوینگر آن حمید فنایی است. صدابرداری را نیز حسین خزایی بر عهده داشته است.

«قنات بلده فردوس» از مجموعه «سینما حقیقت» شنبه سوم مهر ساعت 21 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و جمعه نهم مهر ساعت 17 بازپخش می شود.

508

کد خبر: 679885

وب گردی

وب گردی