برای مقابله با موادمخدر کمبود قانونی داریم/  مصرف سالانه 500 تن مواد مخدرتوسط معتادان

مرگ روزانه ۸ معتاد در اثر عوارض مصرف مواد مخدر، دستگیری روزانه ده ها قاچاقچی و صدها کیلو مواد مخدر و اینکه بیش از 65درصد جرائم مرتبط با موادمخدر و بیش از ۶ میلون نفر در کشور تحت تاثیر مواد مخدر قرار دارندتنها بخشی از واقعیت اعتیاد است.

زهره حاجیان- آمارهانشان می دهد روزانه ۸ نفر در اثر مواد مخدر جان خود را از دست داده و هر روز 70 نفر معتاد به جمعیت یک میلیون و 325 هزار نفری آنها اضافه می شود و اگر به این آمار مصرف سالانه 500 تن مواد مخدر یعنی 500 هزار کیلو مواد توسط معتادان را اضافه کنیم می توانیم به عمق فاجعه اعتیاد پی ببریم.

اول تیر سال جاری سردار حسین اشتری فرمانده ناجا گفت: سالانه 500 تا 600 تن مواد مخدر توسط ناجا کشف می شود اما اینکه می گویند مصرف مواد مخدر دو برابر کشفیات است باید بررسی شود.

هفته پیش بود که سخنگوی ستاد کل مبارزه با مواد مخدر در دهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد گفت : بین 1.5 تا 2 میلیون نفر سوء مصرف‌کننده مواد مخدر در ایران وجوددارد اما وجود 40 تا 50 هزار معتاد متجاهر خیابانی توانسته همه فعالیت‌های دستگاه‌های متولی مبارزه با مواد مخدر را زیر سوال ببرد.

هر سال 3 هزار نفر به دلیل ناخالصی مواد می میرند

پرویر افشارگفت:روزانه بیش از 8 نفر و سالانه بیش از 3 هزار نفر به دلیل ناخالصی‌های مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند که 30 درصد از این میزان اوردوز است و همواره مواد مخدر جزو 5 رتبه اصلی بروز آسیب‌های اجتماعی و کشتارها در ایران بوده است.

معتادان سالیانه 500 تن مواد مصرف می کنند

گزارش های رسمی بیانگر این است که مصرف سالیانه انواع مواد ۵۰۰ تن است به طوری که می توان گفت معتادان کشور روزانه یک و نیم تن مواد مخدر مصرف می کنند.

علیرضا جزینی ،‌ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر سال گذشته با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور، در خصوص میزان مصرف مواد مخدر در کشور به تسنیم گفته بود : آخرین آمار جمع‌آوری شده در خصوص تعداد معتادان کشور، حاکی از وجود بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد است و این در حالی است که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، معتادان کشور، سالانه در حدود ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر را مصرف می‌کنند. این در حالی است که میزان خرید و فروش این مواد در میان معتادان و خرده فروشان، روزانه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

21 درصد رشد کشفیات داشتیم

در نشستی دیگر سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مجموع کشفیات موادمخدر در هفت ماهه ۹۴، ۳۶۶ هزار و ۵۷۷ کیلوگرم بود به آمار مقایسه‌ای هفت ماه اول 94 با مدت مشابه سال گذشته در زمینه مقابله با عرضه پرداخت و گفت: امسال برغم کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان، 21درصد رشد کشفیات داشته‌ایم و میزان کشف مواد افیونی مانند هروئین 13 درصد رشد نشان می‌دهد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه کشف مورفین در 94، کاهش 50 درصدی را نشان می دهد گفت: در واقع میزان کشف مورفین در سال 93، 6369 کیلوگرم بوده که در سال 94 به 2701 کیلوگرم رسیده است. همچنین با رشد کشفیات تریاک و رشد 30 درصدی حشیش روبرو هستیم. مواد محرک نیز با کاهش 10 درصدی کشفیات مواجه‌اند که حاکی از کنترل شدید تولید و عرضه پیش سازهای مواد محرک است.

کشفیات مواد محرک درسال گذشته 1243 کیلو بود

افشار ادامه داد: در واقع در سال 93، میزان کشفیات مواد محرک 1379 کیلوگرم بوده که در سال 94 به 1243 کیلوگرم رسیده است.

ضمن اعلام اینکه از مجموع کشفیات 366هزار و 577 کیلوگرمی انواع مواد مخدر در سال 94، 79 درصد کشفیات مربوط به ناجا بوده است گفت: کشفیات سازمان زندان ها در سال 94، 69کیلوگرم است. همچنین مجموع درگیریها در هفت ماه اول 93، 1280مورد بوده که در سال 94 به 1510مورد رسیده و حاکی از رشد 18 درصدی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال 93، 1604 گروه مواد مخدری متلاشی شدند که در 94 به 1767 مورد رسیده است و نشان دهنده رشد 10 درصدی است، گفت: در سال 94 با کاهش 5 درصدی انهدام کارگاه های شیشه مواجه‌ایم، این میزان در سال 93، 140 مورد بوده که امسال به 133مورد رسیده است.

قیمت شیشه

او گفت: همچنین میانگین قیمت شیشه در سال 93، کیلویی 18میلیون و 900هزار تومان بوده که امسال به کیلویی 58 میلیون و 700هزارتومان رسیده است.

افشار همچنین به کاهش جرائم مواد مخدری اشاره کرد و گفت: درهفت ماهه اول سال 93، 70هزار و 846 نفر زندانی شدند که این آمار در سال 94، 59هزار و 181نفر است.

افشار ادامه داد: قیمت شیشه در سطح عمده 210 درصد و در سطح خرده‌فروشی 143 درصد افزایش یافته است که علت آن کنترل پیش سازها و کاهش عرضه است، اما قیمت خرده‌فروشی هروئین 2 درصد و قیمت عمده فروشی آن 52 درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده الگوی مصرف از شیشه به سمت هروئین است.

کمبود قانونی برای مقابله با موادمخدر

به اعتقاد نماینده مجلس نهم پیش از انقلاب و حتی سال‌ها پیش‌تر از آن عده‌ای به این فکر افتادند که نسل جوان ما را با دچارشدن به اعتیاد گرفتار کنند. هدف آنها این بود که جوانان قدرتمند ما از نظر جسمانی ضعیف شوند و از طرفی قدرت تفکر نداشته باشند و خلاقیت خود را از دست بدهند. سال‌ها پیش انگلیسی‌ها تریاک را به‌صورت رایگان در بین مردم توزیع می‌کردند و از طرف دیگر سوخته تریاک‌های مصرف‌شده را با قیمت بالایی می‌خریدند تا جوانان بیشتر گرفتار اعتیاد شوند.

محمدعلی اسفنانی می گوید: در حال حاضر در کشور مواد اعتیادآور وارد می‌شود و نوجوانان امروزی کمتر شباهتی با جوانان و نوجوانانی که 30 سال پیش با گریه و خواهش می‌خواستند به جبهه‌های جنگ بروند و در مقابل دشمن بایستند، دارند. از طرفی برخی از داروهای اعتیادآور بیشتر شده و عده‌ای را درگیر مساله اعتیاد می‌کند که بعضا داروهایی است که به‌عنوان قرص‌ها یا شربت‌های ترک اعتیاد به افراد داده می‌شود و خود آنها اعتیادآور است و فرد معتاد با مصرف آن داروها با اینکه به نظر می‌رسد که مواد مصرف نمی‌کند اما معتاد باقی می‌ماند.

او می گوید: یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد اینکه برای مقابله با موادمخدر قانون کافی وجود ندارد و زمانی که متهمان به دادگاه مراجعه می‌کنند با خلا قانونی مواجه هستیم. این موضوع درمورد موادمخدر قدیمی و مواد صنعتی جدید وجود دارد.

اسفنانی می گوید: به اعتقاد من در مورد داروهای اعتیادآور مانند ترامادوال که به‌راحتی در دسترس قرار دارد، باید دقت بیشتری کرد و برای جمع‌آوری و مقابله با آن اگر منع قانون دارد، قوه قضائیه با ارائه لایحه‌ای به مجلس این مساله را مطرح و مجازاتی را برای تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد در نظر بگیرد و در مجلس طرح و بررسی و به قانون تبدیل شود تا با مجرمان بر اساس قانون برخورد شود. معتقدم اگر برنامه‌هایی برای مقابله با این کار انجام نشود و فروش مواد اعتیادآور ادامه پیدا کند جوانان و آینده‌سازان کشور را که مدیریت فردای جامعه به دست آنهاست را از دست خواهیم داد.

او می گوید: درحال حاضر داروهای اعتیادآور در دسترس شهروندان قرار دارد و افراد به‌راحتی می‌توانند داروها را تهیه کنند. باید با فروش این داروها برخورد و فروشندگان و تهیه‌کنندگان آن مجازات شوند به‌طوری که مقابله با آنها باید در اولویت برنامه مسئولان مربوطه قرار بگیرد. آنچه مشخص است اینکه مجازات‌هایی که برای این گروه درنظر گرفته شده کافی نیست و تشدید مجازات لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته اسفنانی به‌نظر می‌رسد اگر این مجازات بازدارنده اعمال شود کمتر کسی به سمت قاچاق موادمخدر و تهیه و فروش داروهای اعتیادآور تمایل پیدا می‌کند. از طرفی میزان مجازاتی که برای این افراد درنظر گرفته می‌شود در حدی نیست که بازدارنده باشد و متهمان فروش داروها مجازات نمی‌شوند و بعضا به کیفر و سزایی که حق‌شان است، نمی‌رسند و با افزایش تعداد آنها و گسترش موادمخدر و داروهای اعتیادآور جوانان و خانواده‌های آنها از زندگی ساقط می‌شوند اما چون در قانون جرم سنگینی برای آنها در نظر گرفته نشده است پاسخگو نیست و فرد به محض خروج از زندان به کار خود ادامه می‌دهد. از طرفی زندان‌های ما بیش از ظرفیت اصلی خود زندانی دارد و با توجه به این موضوع نمی‌توان تعداد زیادی از آنها را به زندان فرستاد.

او می گوید: معتقدم درصورتی که برای زندانیان کارهای سخت درنظر گرفته شود به‌عنوان مثال آنها را به بیگاری یا کار در معدن و انجام کارهای سخت وادار کنند به تولید و توزیع‌کنندگان موادمخدر و داروهای اعتیادآور یاد می‌دهد که به سمت این کار نروند و درواقع این مجازات‌ها حکم بازدارندگی خواهد داشت وگرنه اگر مجرمان حوزه موادمخدر را به زندان بفرستیم و جای گرم و نرم و غذای کافی و شرایط و امکانات کافی برایشان فراهم کنیم کار مثبتی انجام نگرفته است.

105105

کد خبر: 679970

وب گردی

وب گردی