دکتر میرزاده: نباید بگذاریم خاطره مدافعان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، توسط شبکه بین الملل جهانی محو شود/تدریس درس دفاع مقدس در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی

جلسه هم اندیشی اساتید درس دفاع مقدس با روسا و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس صبح امروز با حضور دکتر میرزاده و سردار بهمن کارگر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این جلسه با درود به روح پرفتوح امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم، گفت: امروز پایداری و امنیت کشور حاصل خون شهیدان عزیز است که در حقیقت جمهوری اسلامی ایران رزق شهدای بزرگواری است که همیشه زنده و جاوید هستند و نزد پروردگارشان رزق و روزی دارند.

میرزاده با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی با تلاش مثال‌زدنی شهید سوداگر و کوشش همکاران فعالی همچون سردار زمانی بنیانگذار درس دفاع مقدس بوده است، اظهار داشت: به وضوح مشاهده می شود که در دانشگاه آزاد اسلامی اهتمام بیشتری نسبت به درس دفاع مقدس صورت می گیرد و خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی با مجموعه حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و مدیران حوزه شاهد و ایثارگر وجود دارد.

ساخت 50 یادمان شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در مجاورت مساجد واحدهای دانشگاهی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون در این دانشگاه 50 یادمان برای شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در مجاورت مساجد واحدهای دانشگاهی ساخته شده است، گفت: ساخت یادمان شهدا به صورت یک برنامه اساسی برای بزرگداشت یاد شهدا در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه در جهان سربازان هر کشور به عنوان قهرمانان ملی شناخته می شوند و برای گرامیداشت آنها تندیس های ارزشمندی ساخته می شود، گفت: این موضوع نشان دهنده ارزش کار سربازان در دفاع از کشورهایشان است و ما نیز در ایران همانند قبل باید همواره یاد شهدای خود را گرامی بداریم.

میرزاده با بیان اینکه واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز می تواند در طرح درس دفاع مقدس فعال شود، تصریح کرد: باید با همکاری معاون آموزشی دانشگاه و سردار کارگر، کمیته ای تشکیل شود تا با برگزاری کارگاهی در این خصوص، این امکان فراهم شود که دانشجویان سراسر کشور از درس دفاع مقدس استفاده کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هم نسلان ما که نسل انقلاب بودند، در جریان تمام تحولات انقلاب و جنگ تحمیلی بودند، گفت: نسل های جدید هیچ خاطره ای از جنگ، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ندارند و این موضوع می تواند در کنار هجوم نرم‌افزاری که به وجود آمده، خطرناک باشد. چرا که ممکن است یاد و خاطره دفاع مقدس، ایثارگری ها و شهادت های آن دوران به دست فراموشی سپرده شود.

وی افزود: امروز کشور ایران در منطقه پرآتش خاورمیانه یک کشور کاملاً امن است و این جز با خون شهدا حاصل نمی شد ،بنابراین باید امکان دسترسی به درس آشنایی با دفاع مقدس برای تمام دانشجویان فراهم شود.

میرزاده همچنین پیشنهاد داد درس دفاع مقدس در یک نسخه جدید و دانش‌آموزی، در مدارس سما هم تدریس شود تا دانش‌آموزان نیز با فلسفه و روحیه جنگ و دفاع مقدس آشنا شوند.

وی با اشاره به خدمات دانشگاه آزاد اسلامی برای خانواده های شاهد و ایثارگر اظهار داشت: در حال حاضر 220هزار نفر از خانواده های شاهد و ایثارگر و بسیجی های فعال در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیلند که 118هزار نفر از آنان مشمول قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بوده و از آنها شهریه ای دریافت نمی شود و مابقی بین 10 تا 50درصد از تخفیف شهریه بهره مند می شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آماری از فعالیت خانواده شهدا و ایثارگر در این دانشگاه گفت: 560 عضو هیات علمی و 2هزار و 214 نفر از همکاران دانشگاه از خانواده بزرگ شاهد و ایثارگر هستند. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون 46 شهید مدافع حرم داشته است.

وی افزود: در حال حاضر 72درصد از دانشجویان شاهد و ایثارگر که تحت پوشش قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هستند، در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند که این موضوع مایه افتخار است که آغوش دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب بهترین فرزندان این مرز و بوم که همان خانواده شهدا و ایثارگران هستند، باز است.

دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب فارغ‌التحصیلان ممتاز شاهد و ایثارگر دانشگاه برنامه هایی دارد، گفت: در حال حاضر 150نفر از فارغ‌التحصیلان ممتاز شاهد و ایثارگر شناسایی شده و جذب آنها بعنوان اعضای هیات علمی در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط خوبی با خانواده های شاهد و ایثارگر دارد، اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی، موسس دانشگاه آزاد اسلامی، خود فرمانده جنگ بود و همزمانی تاسیس این دانشگاه با سالهای جنگ و دفاع مقدس، نشان دهنده همراهی دانشگاه آزاد اسلامی با دفاع مقدس است که از همان روزهای ابتدایی وجود داشت و این همراهی در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

اجرای کارهای جدید درباره دستاوردهای علمی و رزمی دوران دفاع مقدس

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه نباید به درس دفاع مقدس فقط به عنوان یک درس موظفی نگاه شود، خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم خاطره مدافعان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، توسط شبکه بین الملل جهانی محو شود و ما باید تلاش های آموزشی و تبلیغاتی در این زمینه را بیشتر کنیم.

میرزاده تاکید کرد: باید کارهای جدیدی درخصوص دستاوردهای علمی و رزمی دوران دفاع مقدس صورت گیرد و دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد در این زمینه مشارکت داشته باشد.

دکتر میرزاده همچنین با بیان اینکه در چارچوب حفظ یادگارهای دفاع مقدس، مقرر شده با همکاری شورای عالی معماری و شهرسازی، طرحی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شود، گفت: در این طرح، اسامی 250هزار شهید کشور به شکل سرامیک های زیبا در یک دیوار نصب می شود که یک یادمان بسیار ارزشمند برای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

آغاز به کار شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه آزاد اسلامی

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای نخستین بار شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرده است تا فرهنگ دفاع از وطن و شهادت، ماندگار شود.

حسین زاده لطفی: دانشگاه آزاد اسلامی در وارد کردن دفاع مقدس به ادبیات دانشگاه، خط‌شکن است

دکتر فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه با بیان اینکه دفاع از جان، مال و ناموس سرزمین و وطن از نظر همه افراد، لازم و حیاتی است، یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی داشت.

وی با اشاره به مهمترین دستاوردهای دوران دفاع مقدس گفت: خودباوری نسلی، شفاف تر شدن ارزش های انقلاب، افشای عمق دشمنی مستکبرین با ایران، ایجاد سرمایه عظیم انسانی، نیاز به خودکفایی و قطع وابستگی، قدرتمند شدن ایران در منطقه و تحمیل شکست بر دشمن متجاوز ازجمله این دستاوردها بود.

حسین زاده لطفی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ 27 دی 1386 با تایید رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه، درس دفاع مقدس را تعریف‌، ابلاغ و اجرایی کرد، گفت: درواقع دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان خط‌شکن در حوزه آموزش عالی وارد عمل شد و در این خصوص پیگیری و سختکوشی شهید سوداگر و حمایت های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قابل قدردانی است.

وی افزود: در دو سال گذشته با پیگیری های دکتر میرزاده، کمیته تخصصی مبانی انقلاب و دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی فعال شده که هر ماه دو جلسه به صورت منظم برگزار شده است. وظیفه این کمیته راهبری درس دفاع مقدس و رفع مشکلات احتمالی موجود در واحدها بوده که تقریباً تمام مصوبات آن به اجرا درآمده است.

حسین زاده لطفی تصریح کرد: این کمیته دارای 13 عضو فعال است که 6 عضو از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و 7 عضو دیگر از دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دوره مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی، تفاهم نامه ای بین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و دانشگاه منعقد شده که با پیگیری کمیته تخصصی، بخش عمده ای از مفاد این تفاهم نامه عملیاتی شده و برای اجرایی شدن دیگر مفاد آن، برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد حاصل تشکیل این جلسه، در رشد کمی و کیفی درس دفاع مقدس موثر باشد.

لازم به ذکر است در این نشست، 7 نفر از اساتید درس دفاع مقدس در استان ها گزارشی از بازخورد تدریس درس دفاع مقدس و پیشنهاداتی درخصوص بهتر شدن وضعیت این درس ارائه دادند.

اظهارات و مطالبات اساتید درس دفاع مقدس در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

استاد طهماسبی، مدرس درس دفاع مقدس از استان تهران در این نشست، با اشاره به چگونگی تدریس درس دفاع مقدس در واحدهای دانشگاهی گفت: تشکیل وبلاگی به نام درس دفاع مقدس، تجهیز کلاس ها به سیستم ویدئو پروژکتور، راه اندازی کتابخانه تخصصی با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، بازدید از موزه دفاع مقدس و... ازجمله فعالیت هایی است که استان تهران برای تاثیرگذاری بیشتر این درس انجام داده است.

وی افزود: جذب هیات علمی ویژه درس دفاع مقدس، راه اندازی گروه مربوط به دفاع مقدس، ایجاد کتابخانه تخصصی در واحدها و بازدید از جبهه ها تحت عنوان راهیان نور ویژه دانشجویان درس دفاع مقدس می تواند در اثرگذاری بیشتر این درس به دانشجویان، موثر باشد.

استاد مهدیخانی از استان زنجان با تشکر از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان برای همکاری در زمینه تدریس درس دفاع مقدس گفت: این درس به یک متولی مشخص و مطلع از قوانین مربوطه نیاز دارد. رشته های تخصصی مرتبط با دفاع مقدس و در نظر گرفتن مکانی مشخص در واحدها به عنوان دفتر دفاع مقدس می تواند موثر واقع شود.

استاد الهیاری از استان سمنان نیز با گرامیداشت ایام دفاع مقدس و درود به روح شهدا، از دانشگاه آزاد اسلامی که در زمینه تدریس درس دفاع مقدس پیشگام بوده است، تشکر و قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه اگر درس دفاع مقدس جزو دروس اصلی و عمومی قرار گیرد، می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد، اظهار داشت: باید برای این درس امکاناتی مناسب برای امور عملی فراهم شود.

استاد فتحی لوشانی از استان قزوین با تاکید بر استقبال بسیار زیاد دانشجویان از درس دفاع مقدس، پیشنهاد داد این درس به صورت آزمایشی، حداقل در یکی از رشته های اصلی به عنوان درس اجباری گنجانده شود تا تاثیر آن بر دانشجویان سنجیده شود.

استاد جنتی‌فر از استان قم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شروع سال تحصیلی جدید، با بیان اینکه درس دفاع مقدس می تواند به عنوان شاخص برای واحدهای برون مرزی در نظر گرفته شود تا از آن به عنوان الگو استفاده شود، گفت: برای تاثیر بیشتر درس دفاع مقدس می توانیم دانشنامه درس دفاع مقدس را با همکاری اعضای هیات علمی مورد استفاده قرار دهیم.

وی افزود: ‌همایش بین المللی ادبیات و هنر مقاومت نیز در استان قم، به منظور ارزیابی برای سنجش بازخوردها و استفاده از نقاط فنی، طراحی شده است.

استاد مرادی از استان مرکزی با بیان اینکه این جلسات باید به صورت دوره ای در مناطق مختلف برگزار شود، اظهار داشت: این موضوع باعث می شود نگاه آسیب شناسی به درس دفاع مقدس صورت گیرد.

وی افزود: باید دسترسی همگان به کتاب دفاع مقدس وجود داشته باشد و اساتید در جریان تازه های کتاب دفاع مقدس قرار گیرند.

استاد امیری از استان البرز نیز با تاکید بر ارزش و اهمیت تدریس درس دفاع مقدس، مسئولیت اساتید این درس را بسیار خطیر و ارزشمند دانست.

101

کد خبر: 680303

وب گردی

وب گردی