طراحی و اختراع پارچه سه بعدی با خاصیت جذب و رهایش ترکیبات ریز در واحد علوم و تحقیقات

فارغ التحصیل رشته مهندسی نساجی واحد واحد علوم و تحقیقات موفق به ثبت اختراع با عنوان " تولید پارچه سه بعدی – دوجداره با خاصیت جذب و رهایش ترکیبات ریز" شد.  این پروژه در زمینه تکمیل کالای نساجی سه بعدی (دوجداره) توسط بتا سیکلودکسترین به کمک اتصال دهنده های مختلف انجام شده است.

به گزاش ایسکانیوز، محمد مهدی جولایی با اشاره به اینکه پارچه های سه بعدی ساختار حلقوی دارند که از اتصال دو پارچه جدا از هم بوسیله نخ های متصل کننده (نخ های ایجاد کننده فاصله بین دو پارچه) با سختی خمشی متفاوت ایجاد می شوند، گفت: از جمله ویزگی های این پارچه ها می توان به گردش هوا داخل ساختار پارچه، انعطاف پذیری، برگشت پذیری، ظاهر سه بعدی و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: همین امر باعث شده که این پارچه ها جزء منسوجات فنی به حساب آیند، این خصوصیات سبب کاربردهای ویژه آنها شده که از جمله می توان به عنوان روکش صندلی اتومبیل، تشک بیمارستانی، ژئوتکستال، کامپوزیت ها ، مصارف ورزشی و... استفاده کرد. همچنین نانو سیکلودکسترین ها بدلیل شکل فضایی و ساختار فوق العاده ای که دارند می توانند مکان هایی را برای حبس مولکولهای میهمان ایجاد کنند.

جولایی بخش داخلی را حاوی هیدروکسیل نوع اول و بخش خارجی را حاوی هیدروکسیل نوع دوم عنوان کرد و اظهار داشت: در این روش با استفاده از اتصال دهنده های شیمیایی نانو سیکلودکسترین را در داخل ساختار پارچه به روش فیزیکی حبس کرده و به جهت ساختار حفره ای این مواد مکان هایی را برای جذب ویا رهایش ترکیبات ریز روی کالای اصلاح شده ایجاد کرده است.

وی به ازمایش جذب بو، اشاره کرد و افزود: با انجام یک آزمایش کیفی میزان جذب بو و انتشار آن توسط نمونه ها بوسیله منتول انجام شد و مشخص گردید که نمونه های عمل شده پس از 24 ساعت هنوز بوی منتول را از خود منتشر می کنند.

لازم به ذکر است این فارغ التحصیل واحد علوم و تحقیقات، تا کنون 3 گواهینامه ثبت اختراع علاوه بر اختراع فوق تحت عناوین" فرآیند رنگرزی پارچه سه بعدی پلی استر با رنگزای راکتیو توسط بتاسیکلودکسترین" ، " تولید پارچه پلی استر حجیم با قابلیت پیوند با مواد شیمیایی واکنشی" و " روشی به منظور تهیه پارچه سه بعدی – دوجداره با ویژگیهای خاص حاوی β-CDو ترکیبات سیلیکونی راکتیو با ویژگی نرمی و پایدار در برابر شستشو" از اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی دریافت کرده است.

101

کد خبر: 680408

وب گردی

وب گردی