دو انتقاد در صحن علنی مجلس: از نحوه ریاست لاریجانی تا انتقاداز ارجاع طرح حقوق‌های نامتعارف به کمیسیون اصل 90

عضو کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس از بلاتکلیفی طرح یک فوریتی حقوق های نجومی و نماینده شاهین‌شهر از نحوه ریاست علی لاریجانی بر مجلس انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در اولین روز کاری نمایندگان مجلس پس از تعطیلات تابستانی دو نماینده نتقادهایی را مطرح کردند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در نشست علنی امروز با انتقاد از نحوه ریاست علی لاریجانی بر مجلس گفت: به نظر می‌رسد این روزها مجلس در حالت انفعالی نسبت به مسائل ملی کشور برخورد می‌کند و شان مجلس رعایت نمی‌شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد این مسأله ناشی از نوع هدایت و مدیریتی است که توسط آقای لاریجانی در مجلس انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود گذشت چند ماه سوالات و تذکرات نمایندگان هنوز در دستورکار کمیسیون ها قرار نگرفته است گفت: در موضوع قراردادهای نفتی که در 31 مردادماه سال جاری بررسی شد باید نظرات نمایندگان مجلس اخذ می‌شد اما اینگونه نبوده و اعلام شد اشکالی در زمینه قراردادها وجود ندارد چرا باید کار به جایی برسد که مقام معظم رهبری 15 ایراد به قراردادهای نفتی وارد کند بنابراین باید سوال کرد وظیفه نمایندگان در این رابطه چه می شود و باید رئیس مجلس در این زمینه مسئولیت را بپذیرد.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در پاسخ گفت: در مورد ارجاع برخی مسائل به شورای عالی امنیت ملی وعدم ورود مجلس فکر می کنم که اجازه ورود نداشته باشیم.

همچنین محمد دهقان در تذکر آیین نامه ای با یادآوری تصویب طرح یک فوریتی حقوق های نجومی درجلسه علنی مجلس گفت: این طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد و بنده نیز دو بار در جلسه این کمیسیون حضور یافتم تا طرح استرداد حقوق های نجومی به یک جمع بندی برسد.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به جلساتی که در کمیسیون اجتماعی برای بررسی طرح مذکور برگزار شد اما به یکباره هیأت رئیسه این کمیسیون تصمیم گرفت تا این طرح در کمیسیون اصل 90 بررسی شود در حالی که بر اساس قانون اساسی کمیسیون اصل 90 مسئول رسیدگی به شکایات طرز رفتار قوا است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: من حتی به رئیس مجلس اعلام کردم که کمیسیون اصل 90 مسئول رسیدگی به شکایات است و تا جایی که بنده می دانم در 9 دوره گذشته مجلس تا کنون کمیسیون اصل 90 طرح و لایحه ای را مورد رسیدگی قرار نداده است.

وی یادآور شد: جای تعجب است که طرحی به این مهمی که بارها مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید کرده است همچنان بلاتکلیف بوده در حالی که مقام معظم رهبری در هفته دولت به دولتی ها اعلام کردند که با این موارد برخورد شود و نگذارید این موضوع مشمول مرور زمان شود.

دهقان تأکید کرد: متاسفانه طرح حقوق های نجومی در نوسان بین کمیسیون های اجتماعی و اصل 90 است و هیأت رئیسه باید به این موضوع رسیدگی کند.

پزشکیان، نایب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: این موضوع قابل بحث است و رئیس مجلس نیز با توجه به اینکه قبلا کمیسیون اصل 90 نسبت به این موضوع بررسی هایی انجام داده تصمیم بر آن گرفت تا این طرح به کمیسیون اصل 90 ارجاع شود اما در هر صورت حق با شماست و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر: 680451

وب گردی

وب گردی