سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی در آب روستائی مازندران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستائی مازندران گفت که بیش از 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در سه سال گذشته برای اجرای طرح های آب روستایی این استان هزینه شده است.

به گزارش ایسکانیوز ، مجید عبدالهی در آئین افتتاح مجتمع آبرسانی روستای رشکلا و اسپیاربن بخش دابودشت آمل افزود : با جذب این اعتبار ، بخش زیادی از طرح های مربوط به بازسازی شبکه های فرسوده انتقال ، توسعه شبکه های جدید و اقدام های زیربنایی دیگر در روستاهای مازندران اجرا شده است.
وی بهره مندی روستاهای مازندران از آب آشامیدنی سالم را کمتر از میانگین کشوری دانست و گفت : در حالی که به طور میانگین 78 درصد روستاهای کشور آب آشامیدنی سالم دارند ، میانگین برخورداری روستاهای مازندران 71 درصد است .
عبدالهی آمار روستاهای دارای آب آشامیدنی سالم مازندران را بیش از سه هزار پارچه اعلام کرد.
** آب سالم برای ساکنان 226 روستای مازندران
مدیر عامل شرکت آبفار مازندران همچنین از اجرای 67 طرح بزرگ آبرسانی روستایی با اعتبار 570 میلیارد ریال در سه سال گذشته در این استان خبر داد.
وی گفت که با افتتاح این طرح ها ساکنان حدود 226 روستای مازندران با بیش از 47 هزار خانوار در شهرستان های آمل ، نور ، فریدونکنار ، سوادکوه ، بابل ، قائمشهر ، ساری ، نکا و بهشهر از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.
عبدالهی اضافه کرد : در این مدت حدود 700 کیلومتر لوله گذاری جدید انتقال ، بهسازی 54 دهنه چشمه ، حفر 38 حلقه چاه ، احداث 12 هزار متر مکعب مخازن ذخیره و 57 واحد ایستگاه پمپاژ اجرا شده است.
** کم آبی جدی است
مدیرعامل شرکت آبفار مازندران کم آبی در مازندران را جدی توصیف کرد و گفت : در صورت افزایش بی رویه و رعایت نکردن مدیریت مصرف ، با مشکل کم آبی و بی آبی در سال های آینده در مازندران مواجه خواهیم شد.
وی اضافه کرد : در سال های اخیر و به علت استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی در مازندران، اکنون سفره های زیرزمینی آب استان به سمت شور شدن می رود و این روند در صورت ادامه داشتن استان را در سال های آینده با چالش جدی مواجه و مازندران را به کویر تبدیل خواهد کرد.
عبدالهی یادآورشد : در گذشته روستاها برای تامین آب شرب از منابع چشمه و رودخانه بهره مند می شدند و نیاز خود را برطرف می کردند، اما اکنون با سه برابر شدن جمعیت ، 6 برابر شدن مصرف و کمبود منابع آب ، مشکل به صورت جدی به سمت حاد شدن گرایش دارد.
وی با اشاره به اینکه بارش های کم و تغییر شرایط جوی تاثیری زیادی بر کم آبی استان مازندران گذاشته است ، گفت : امروزه باران های سیلابی نه تنها تاثیری بر کاهش کم آبی استان نمی گذارد ، بلکه موجب تحمیل خسارت به منابع آبی استان می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، برای ساخت مجتمع آبرسانی 2 روستای رشکلا و اسپیاربن ، حدود 17میلیاد ریال هزینه شده است .
با بهره برداری از این مجتمع بیش از یکهزار خانوار ساکن در این 2 روستا و روستاهای مسیر دارای آب آشامیدنی سالم شدند.

منبع: ایرنا

702/602

کد خبر: 680507

وب گردی

وب گردی