تبیین عدالت جنسیتی باید مبنای اقدام و عمل مسئولان قرار گیرد

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان ضمن تعریف عدالت جنسیتی در جامعه گفت: تبیین عدالت جنسیتی باید مبنای اقدام و عمل مسئولان کشور قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آنا،منیره نوبخت، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفت‌وگو به مفهوم عدالت جنسیتی در کشور اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر با کمک اساتید و صاحب نظران حوزه زنان، روی اختلاف عدالت جنسیتی با برابری جنسیتی در طرح مباحث نظری و اقدامات عملی تاکید فراوانی صورت گرفته است.

نوبخت افزود: برابری جنسیتی به همانندی، یکسانی و مشابهت بدون در نظر گرفتن خصوصیات مردان و زنان تاکید دارد و به هر دو مثل یک جنس نگاه می‌کند، یعنی همان چیزی که برای مرد قابل انجام است برای زن نیز می‌توان آن را پیاده کرد. بر این اساس، در این نوع نگاه تعریف حقوق نظری عالم واقعیت کنونی مطرح است اما عدالت جنسیتی واژه‌ای است که به همه زوایا نگاه کرده و آن را اثبات می‌کند. لحاظ کردن تفاوت‌ها، نگاه اولیه شنونده که در واقع زن و مرد مشابه نیستند و اختلاف فاحشی میان آن دو وجود دارد در این مقوله می‌گنجد. در این نوع نگاه، زن و مرد براساس ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و میزان مسئولیت پذیری آنها دیده می‌شود.

او با اشاره به اینکه به دنبال طرح ارائه مباحث فکری و نظری این موضوع در کشور هستیم، اظهار کرد: تبیین عدالت جنسیتی باید مبنای اقدام و عمل مسئولان کشور قرار گیرد و برای اینکه اکثر افراد جامعه احساس رضایت داشته باشند، باید با برنامه ریزی دقیق و سنجیده در راستای تبیین و توسعه عدالت اجتماعی حرکت کنیم.

نوبخت تصریح کرد: بیان مساله تشکیل مجموعه‌های گروهی برای اجرای عدالت اجتماعی گامی مهم در جهت تحقق عدالت جنسیتی است.

او ادامه داد: دیده شدن همزمان حقوق و مسئولیت‌ها، تعیین و تضمین اقداماتی برای ارتقای مسئولیت و همچنین راهکارها و قوانینی برای استیفای حقوق از نکات مهم عدالت اجتماعی و در نهایت عدالت جنسیتی است.

نوبخت ادامه داد: برای رسیدن به عدالت جنسیتی باید شناخت دقیقی از حقوق و مسئولیت‌ها داشته باشیم و در واقع راه‌های ایفای مسئولیت‌های افراد و استیفای حقوق آنها را تعبیه کرده و در نهایت بهترین راه، پیش روی افراد گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه مراحل مختلفی را باید برای رسیدن به عدالت چنسیتی پیمود، افزود: تدوین قوانین دقیق مبتنی بر شناخت و آگاهی از مجموعه و بایدها و نبایدهای عدالت اجتماعی و جنسیتی لازمه مرحله اولیه طرح است، همچنین اجرای قوانین و ساز و کارهای مشخص برای انجام آن در مرحله دوم قرار دارد. بر این اساس، نظارت دقیق برای اجرای قوانین از لازمه‌های مرحله سوم است که به‌واسطه آن انجام کار مشخص می شود.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه مهمترین مساله قانونگذاران در نظام جمهوری اسلامی پس از تصویب قانون، تامین عدالت است، گفت: در تدوین عدالت جنسیتی، عدالت در سطح کلی رعایت شده است. قانون اساسی به جایگاه زن به صورت کلی نگاه می‌کند و تا حدودی در قبال زنان احساس مسئولیت کرده است.

نوبخت اظهار کرد: اگر به ادوار مختلف مجلس نگاهی کنیم، متوجه خواهیم شد که همیشه نوعی نگرانی و دغدغه برای تامین عدالت به زنان وجود داشته، اما این نوع نگرانی بر پایه برابری جنسیتی بوده که در بعضی موارد سبب سوء تفاهم نیز شده که بر این اساس واژه عدالت جنسیتی برای رفع برخی از شبهات و حل مسائل زیربنایی زنان از سوی معاونت زنان ریاست جمهوری مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه جامعه امروزی در بیشتر اوقات تحت تاثیر نگاه‌های جهانی بوده و در بعضی موارد نیز نگاه‌های فمینستی وجود داشته است، گفت: اکثر افراد در این سال ها تلاش کرده اند که برابری جنسیتی را به سمت ظرفیت‌ها و توانمندیهای زنان هدایت کنند که در این راستا تحرکاتی نیز صورت گرفته است. خوشبختانه نگاه غالب قانونگذاران ما به این سمت است و امیدواریم که با یک سرعت عمل قابل توجه بتوانیم کارهای انجام نشده در این زمینه را بهبود بخشیم.

703

کد خبر: 680517

وب گردی

وب گردی