وزیر علوم: دانشگاههای ما جای خود را در رتبه بندی های معتبر جهانی باز کرده اند

 وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: کشور ما با انجام 141 پروژه مشترک تحقیقاتی با دیگر کشورها و 3 پروژه کلان در سال 1394، به قطب علمی منطقه تبدیل شده است و برای اولین بار دانشگاههای ما جای خود را در رتبه بندی های معتبر جهانی باز کرده اند. 

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی با تبریک آغاز سال تحصیلی گفت: در تولید علم برتر در سال جاری رتبه اول و در شتاب رشد علمی، رتبه دوم دنیا را به دست آورده‌ایم.

وی افزود: آخرین نتایج رتبه بندی ها نشان می دهد که 13 دانشگاه ایران در حال حاضر در رتبه بندی تایمز و در جمع 978 دانشگاه برتر جهان از 79 کشور حضور دارند که از این میان، 5 دانشگاه از کشورمان برای اولین بار این حضور را تجربه می کنند.

وزیر علوم گفت: در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه حرکت های خوبی شده و رشد قابل توجه ای داشته ایم که در این خصوص می توان به مشارکت دانشگاهها در طرح ازدیاد برداشت از مخازن بیست میدان نفتی و قراردادهای همکاری با وزارتخانه های نیرو ، جهاد کشاورزی ، صنعت و دفاع اشاره کرد.

وی افزود: موفقیت های امروز در نتیجه خودباوری ناشی از ایثارگری ها و فداکاریهای دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است و دانشگاهها نیز رشد خود را از آن دوران شروع کردند و بسیاری از مقاطع تحصیلات تکمیلی در آن دوران ایجاد شد.

دکتر فرهادی گفت: آموزش در دوران دفاع مقدس هیچگاه تعطیل نشد و کلاس های درس در جبهه ها تشکیل می شد و بسیاری از دانشگاههای نظامی امروز مانند دانشگاه هوایی شهید ستاری،نیروی دریایی نوشهر و امام حسین(ع) در آن دوران پایه گذاری شد.

وی افزود: ایران هم اکنون از جمله کشورهایی است که دانشگاههای جامع و صنعتی دارد و مقاطع تحصیلات تکمیلی را نیز به طور کامل دارد و پس از توسعه کمّی که رخ داده، به سرعت دنبال توسعه کیفی هستیم.

وزیر علوم گفت: هم اکنون بیش از 4 میلیون و 850 هزار دانشجو در کشور تحصیل می کنند که حدود 100 هزار دانشجو در مقطع دکترا هستند که پتانسیل مهمی برای حل مشکلات کشور در قالب پایان نامه ها و پژوهش های دانشگاهی محسوب می شود.

وی افزود: براساس ضوابط، دانشجویان تحصیلات تکمیلی از همان آغاز، موضوعات پروژه های خودرا انتخاب می کنند که باید در جهت حل مشکلات کشور باشد و در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی نیز به تحقیقاتی که در راستای حل مشکلات کشور انجام شده باشد امتیازات بیشتری در نظر گرفته شده است.

دکتر فرهادی گفت: خدا را شکرگذار هستیم که برکت آن رشادت ها و ایثارگری ها، امروز کشور ما در یک منطقه پرتلاطم از امنیت کامل برخوردار کرده است و روز به روز نیز رشد علمی بیشتری را شاهد هستیم.

وی اظهار داشت:دانشگاههای نظامی ما هماهنگی خوبی با وزارت علوم دارند و در زمینه آموزش، تحقیقات، حضور منظم اساتید و محتوای تحصیل الگو هستند و مصداق دانشگاههای نسل سوم و کار آفرین هستند.

وی ارتقای کیفی، اجرای طرح آمایش آموزش عالی ، ایجاد رشته های بین رشته ای و جدید را از برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و افزود: در سال گذشته برنامه درسی دانشگاهها با قدمت 10 سال و بیشتر بازنگری شدند.

وزیر علوم، ایجاد دانشگاههای نسل سوم و کار آفرین ، بین المللی شدن تعدادی از دانشگاهها ،توجه به رشد شرکت های دانش بنیان و فناور و پارک های علم و فناوری را از دیگر برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و گفت: از ایجاد پارک های علم و فناوری خصوصی و تخصصی استقبال می کنیم.

وی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای ایجاد 131 آزمایشگاه مرکزی و مرجع در کشور گفت: 50 آزمایشگاه مرکزی به بهره برداری رسیده اند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه اخیرا برنامه درسی امنیّت فضای مجازی دانشگاه عالی دفاع ملی در وزارت علوم تصویب شد گفت: وزارت علوم در راستای وظایف خود در زمینه آموزش و پژوهش از تقویت مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح حمایت می کند.

گفتنی است در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی ، سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ،سرلشکر رحیم صفوی، سردار احمد وحیدی، عبدالرحیم موسوی جانشین ستاد کل، حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و جمعی از استادان و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.

​101/103

کد خبر: 680590

وب گردی

وب گردی