بررسی گزارش کمیسیون عمران درباره ارایه قیر رایگان به شهرهای کوچک در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران درباره ارایه قیر رایگان به شهرهای کوچک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران درباره نحوه ارائه قیر رایگان به راه های روستایی و شهرهای کوچک را بررسی کردند، این گزارش در جلسه پیش از تعطیلات مجلس قرائت شده بود و در این جلسه نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را مطرح کردند.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مخالفت با این گزارش گفت: براساس قانون بودجه باید 62 درصد از قیر رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی، 20 درصد در اختیار بنیاد مسکن برای اجرای طرح های هادی، 15 درصد در اختیار شهرداری ها و 3 درصد برای آسفالت حیاط مدارس قرار بگیرد.
وی از عدم تخصیص قیر به صورت متعادل در شهرستان های مختلف انتقاد کرد و افزود: با وجود مدیریت خوب آقای تابش در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اما وی، به احتمال زیاد از بعضی از موضوعات که در زیرمجموعه این سازمان انجام می شود، اطلاع ندارند به دلیل اینکه به طور مثال دو برابر قیر سهمیه یک استان به یک شهرستان اختصاص داده شده است.
کمال الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان نیز در موافقت با گزارش تصریح کرد: کمیسیون عمران به واسطه تکلیفی که آیین نامه داخلی مجلس برای آن تعیین کرده و بعد نظارتی را شامل می شود نحوه اجرای بودجه سال 94 را بررسی کردند.
وی افزود: تهاتر بخشی از بدهی وزارت نفت از طریق ارائه قیر به بخش های اجرایی و عمرانی کشور همانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان همیاری شهرداری و دهیاری ها و سازمان نوسازی مدارس در بودجه سال 94 پیش بینی شد.
وی اظهار داشت: دستگاه های اجرایی برای بخشی از کارهای عمرانی همچون روکش آسفالت و ایزوگام قیر را از وزارت نفت دریافت می کردند و در قانون بودجه سال 94 مقرر شده بود 2 هزار میلیارد تومان به این دستگاه های اجرایی اختصاص داده شود.
وی تصریح کرد: کمیسیون عمران تحقیقاتی پیرامون نحوه و میزان اختصاص تهیه کرد و این گزارش به صحن علنی مجلس ارائه شد که امیدوارم این گزارش بعد نظارتی مجلس را تقویت کند.
همچنین علیرضا محجوب نماینده تهران در مخالفت با این گزارش گفت: در خصوص نحوه و شکل تخصیص قیر موضوعاتی باید مورد توجه قرار بگیرد و اگر روند کلی ادامه یابد یک سوم بودجه برای این طرح اختصاص نمی یابد، در موضوع آسفالت گران ترین هزینه ها مربوط به قیر است که باید به نحوه تخصیص قیرها که در قانون بودجه لحاظ شده توجه شود.
محمد محمودی نماینده شهریار در موافقت با این گزارش گفت: اختصاص قیر به شکل فعلی سبب می شود که به جای اینکه قیرها در محل مناسب خود مصرف شوند در یک مسیر غیر صحیح توزیع شوند.
وی افزود: باید شرایطی فراهم شود که شهرداری ها از مسیر مناسب قیر دریافت کنند اما متاسفانه روند کنونی نحوه عرضه و تقاضا را تحت الشعاع قرار داده است و در بسیاری از کارخانجات قیر موجود نیست.
به گزارش ایرنا، صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران گزارش این کمیسیون را در جلسه دهم شهریور ماه مجلس قرائت کرد و گفت: این گزارش مربوط به اجرای تعهدات وزارت نفت در تامین قیر رایگان در سال 93 و اختصاص آن به راه های روستایی ، وجود ابهامات قانونی در تعیین متولی دریافت و توزیع قیر رایگان بین شهرهای کوچک و سهم شهرهای زیر 20 هزار نفر است.
بدری افزود: در این گزارش آمده است که از مجموع 2 میلیون تن قیر رایگان مصوبه در سال 94 به طور متوسط 73 درصد محقق شده و در 4 ماه اول سال 95 علی رغم انتظار تنها 17 درصد محقق شده است.
بدری با یادآوری این که در این گزارش از عملکرد وزارت نفت در تحویل قیر رایگان برای مصرف عمرانی شهری و روستایی انتقاد شده است، خاطر نشان کرد: وزارت نفت این کار را منوط به تامین مالی کرده حال این که این وزارتخانه با ماموریت تهاتری باید قیر را در اختیار این بخش قرار می داد.
سخنگوی کمیسیون عمران تصریح کرد: همچنین در این گزارش از عملکرد نظارتی سازمان بازرسی کل کشور انتقاد شده و در پیشنهادی و با مطرح کردن استفساریه ای به دنبال حل این مشکل بوده است.

206

کد خبر: 680671

وب گردی

وب گردی