جعفر والی: امیدوارم بتوانم دو بازیگر خوب پیدا کنم

جعفر والی در نخستین روزی که از بیمارستان مرخص شده، به فکر یافتن دو بازیگر خوب است تا بتواند بعد از سال‌ها، نمایشی تازه را روی صحنه ببرد. این هنرمند باسابقه تئاتر و سینما به دلیل ناراحتی قلبی حدود دو هفته در بیمارستان بستری بود و روز چهارم مهر ماه مرخص شد تا در خانه‌اش استراحت کند و دوره نقاهت خود را بگذراند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه اعتماد، والی که به گفته خودش تازه از بیمارستان رها شده، تصمیم دارد به سرعت کار خود را در تئاتر آغاز کند و نمایش جدیدی را در مقام کارگردان به صحنه ببرد.
او البته می‌داند که به توصیه پزشک درمانگرش، نباید کارهای سنگین انجام دهد و باید بیش از پیش ملاحظه خودش را بکند. والی که مشتاق اجرای نمایش تازه‌اش است، در این باره به «اعتماد» می‌گوید: قرار است نمایشنامه «توی گوش سالمم زمزمه کن» را اجرا کنم که نوشته نویسنده‌ای آلمانی به نام ویلیام هانری است. البته خودم متن را اقتباس و ایرانی کرده‌ام تا تماشاگران بهتر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
این نمایش دو پرسوناژ دارد و داستان آن درباره دو پیرمرد مهاجر است که قصد دارند خودکشی کنند، اما تصمیم می‌گیرند به همین بهانه، از آخرین روز زندگی خود، حسابی لذت ببرند و در این میان با ماجراهایی روبه‌رو می‌شوند.
این بازیگر که علاقه‌مند است بار دیگر روی صحنه برود، اما می‌گوید که توان بازی به ویژه در تئاتر را ندارد و تاکید می‌کند: «به هر حال دیگر خیلی پیرمرد شده‌ام و باید به فکر سلامتی‌ام باشم اما امیدوارم بتوانم دو بازیگر خوب پیدا کنم و زودتر تمرین نمایش را آغاز کنیم تا در زمان مقرر روی صحنه برویم.»
والی که با اجرای نمایشنامه‌هایی همچون «آی باکلاه، ‌ای بی‌کلاه»، «چوب به دست‌های ورزیل»، «از پا نیفتاده‌ها»، «دعوت» و... همواره وفاداری و علاقه خود را به آثار زنده‌یاد غلامحسین ساعدی نشان داده، حدود دو سال پیش هم قصد داشت بار دیگر نمایشنامه «آی باکلاه‌، ای بی‌کلاه» را در تماشاخانه «سنگلج» یا بیست و پنج شهریور سابق اجرا کند؛ جایی که بیشترین نمایش‌های خود را در آن صحنه برده بود و همواره برایش تداعی‌گر خاطره حضور هنرمندانی چون عزت‌الله انتظامی، عباس جوانمرد، علی نصیریان، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، بهرام بیضایی و... است اما این نمایشنامه به دلیل حساسیتی که در مورد بعضی نویسنده‌ها در تئاتر وجود دارد، مجوز اجرا نگرفت. هرچند این موضوع در شرایطی که آثار ساعدی اجازه تجدید چاپ گرفته بود، قدری عجیب به نظر می‌رسید، با این حال انتظار بی‌فایده بود و حالا والی نمایشنامه «در گوش سالمم زمزمه کن» را جایگزین آن کرده است.
او پیش از این و حدود ٣٠ سال پیش، همین نمایشنامه را به صورت تله تئاتر کار کرده بود و حالا قرار است این نمایش آذر ماه امسال در تالار «سایه» مجموعه تئاتر شهر به صحنه برود و به گفته والی، بر اساس قول و قرارهایی که با این مجموعه انجام شده، اجرای این اثر نمایشی قطعی شده است.
جعفر والی، هنرمند باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون چندی پیش در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر ایران مورد تقدیر قرار گرفت. او در این جشن اعلام کرد که بازی در سریال «معمای شاه» بزرگ‌ترین اشتباه کارنامه هنری‌اش بوده است چراکه این سریال، تاریخ را تحریف کرده است. این سخنان بازتاب گسترده‌ای داشت و در همان جشن با تشویق گرم حاضران روبه‌رو شد و بعد از آن هم در فضای مجازی دست به دست شد. والی علاوه بر اجرای صحنه‌ای از نمایش «گاو»، در کنار هنرمندانی چون انتظامی، مشایخی، محمود دولت‌آبادی و... سابقه بازی در فیلم «گاو» داریوش مهرجویی را دارد. او بعد از انقلاب با بازی در دو نمایش «اتاق شماره شش» نوشته خسرو حکیم رابط بر اساس اثری از آنتوان چخوف داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس مشهور روسی و «ویتسک؛ یک داستان ناتمام» نوشته بوشنر هر دو به کارگردانی ناصر حسینی‌مهر در تالار مولوی روی صحنه رفت و در سینما و تلویزیون نیز سابقه همکاری با هنرمندانی چون داریوش مهرجویی، علی حاتمی، امیر نادری، مازیار میری، مسعود کیمیایی، مازیار پرتو و... را دارد.
جعفر والی مدتی است به دلیل آلودگی هوای تهران در روستایی نزدیک کرج زندگی می‌کند و حالا به امید برگشتن به صحنه تئاتر، می‌خواهد که بیماری که از سر گذرانده را فراموش کند.

503502

کد خبر: 680885

وب گردی

وب گردی