حریرچی :نقش اصلی وزارت بهداشت تولید است/تشریح روش‌های پرداخت در نظام سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز گفت:در طرح تحول سلامت در سال 93 تا 94 افزایش مراجعات به 8 درصد رسید و در برخی از بیمارستان ها تا 17 درصد نیز نسبت به گذشته افزایش یافت. اما باید آمار کل سال در سطح کشور در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی در مورد روش پرداخت ها گفت: روش پرداخت به صورت پرداخت به افراد به شکل حقوق، حقوق با پاداش، کارانه و سرانه و روش پرداخت سازمان های ارائه کننده خدمت به صورت بودجه ای، در ازای ارائه خدمات، بستری و یا از طریق گروه های دیگرصورت می گیرد.

او ادامه داد: مورد دیگر پرداخت حقوق با پاداش است و در اقبال اضافه کاری پاداشی در نظر گرفته می شود.

حریرچی افزود: روش دیگر کارانه است و معادل فی فر سرویس(کارانه) است یعنی به ازای هر خدمت تعرفه ای وجود دارد و پرداخت بر اساس آن است که باید شمرده شود و در قبال کارها پرداخت ها صورت بگیرد.
او ادامه داد: سرانه کاپیتیشن بر اساس فرمول هایی حساب می شود که به یک پزشک چند نفر سپرده میشود و به ازای هر نفر مبلغ مشخصی در اختیار او قرار می گیرد و فرد مکلف است تمامی اقدامات سلامتی آنها را انجام دهد.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: پرداخت در دستگاه ها به صورت بودجه ای است بودجه حقوق انسانی، تجهیزات تعمیرات و ... مشخص است . در بیمارستان ها نیز ممکن است پرداخت ها فی فر سرویس باشد و در ازای تعداد خدمات انجام پرداخت صورت گیرد. در بیمارستان های دنیا میانگین بستری اندازه گیری شده است و در برخی موارد به صورت روز محاسبه می شود.
او ادامه داد: روش دیگر پرداخت در ازای هر بستری با تعدیل موارد است و نوع پرداخت از نوع بستری است. در نظام فی فرسرویس ریسکی برای خدمت کننده وجود ندارد زیرا هر چه خدمت ارایه دهیم پول بیشتری می گیریم اما درسیستم پرداخت کارانه ارایه دهنده ریسکی متحمل نمی شود و تمامی ریسک متحمل پرداخت کننده است.
حریرچی افزود:تقریبا برای خدمات سرپایی و بهداشتی و سطح یک پرداخت از نوع سرانه است و کاربرد بیشتری دارد. در بیمارستان بهترین روش های پرداخت در ازای هر بستری با تعدیل موارد است.

حریرچی گفت: در نظام فی فر سرویس مشکل ذاتی تقاضای القایی به دلیل عدم تقارن اطلاعات توسط ارائه کننده وجود دارد یعنی ممکن است یک سری خدمات برای افراد مختلفی نفی ایجاد کند یا طب تدافعی داشته باشند.
حریرچی افزود: تقاضای القایی تا حدی در سیستم کاپبیتیشن وجود دارد و در سیستم بیمارستانی به صورت بی آر جی.انجام شود تا خدمت اضافه برای افراد صورت گیرد این سیستم باعث می شود بیمار در معرض آزمایش های بی رویه قرار نگیرد و در هزینه ها صرفه جویی شود.
او تاکید کرد: یکی از اتهامات وارده به نظام سلامت ایجاد تقاضای القایی است در صورتی که چنین نیست.

نقش اصلی وزارت بهداشت تولید است
حریرچی درباره مراکز درمانی ناباروری گفت: آماری که گفته می شود مراکز جدیدی است که قرار است ایجاد شود یکی از اشکالات سیستم ما این است که این خدمات در بخش دولتی فعال نیست یکی از روش های افزایش جمعیت در خانه های ناباروری است که دوست دارند فرزند داشته باشند .در این حوزه مراکز دولتی ارایه دهنده خدمات را ایجاد و تقویت کردیم و هزینه هایی را برای افراد مشخصی در نظر گرفته ایم.
او با اشاره انتقال بیمارستان وزارت بهداشت به تامین اجتماعی گفت: نقش اصلی وزارت بهداشت تولید است در سیاست های نظام سلامت در ماده7 ارایه خدمات را به صورت دولتی عمومی خصوصی آمده است اما مایل هستیم بودجه هایمان را در اختیار افرادی چه دربخش عمومی خصوصی یا دولتی قرار دهیم که باهمین تعرفه ها خدمات ارائه کنند.

کمیته خطاهای پزشکی

او درباره کمیته خطاهای پزشکی گفت: این کمیته اصلی متشکل از معاونان اصلی وزارت بهداشت شامل آموزش،پژوهش پرستاری،درمان و....نزدیک به سطح شورای معاونان است و وظایفی را تعیین کرده است و کارهای تحقیقاتی انجام شده که میزان واقعی خطاهای درمانی مشخص شود.در این زمینه گروه های مشترکی با گروه سازمان بهداشت جهانی تشکیل شده است تا از تجربیات کشورهای دیگر انجام شود.امیدواریم در دوره باقی مانده وزارت بهداشت بتوانیم این اقدامات را انجام دهیم.

پرونده الکترونیک سلامت

او درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: یکی از دستاوردهای وزارت بهداشت تامین پرونده الکترونیک سلامت است البته مشکلاتی وجود دارد و توسعه شبکه مخابراتی و چگونگی لینک این موارد از جمله آنهاست که با آن مواجهیم. در بسیاری از استان ها به کارخانه ها و مراکز دولتی مراجعه شده است زیرا افراد سالم و میانسالان هستند و نمی توانند برای ثبت این پرونده مرخصی بگیرند اما با سرعت بسیاری این پرونده پیشرفت کرده است.

105/106

کد خبر: 680901

وب گردی

وب گردی