تالاب‌های خوزستان، کشتارگاه جدید پرندگان مهاجر

کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار کم بود،حالا قصابان و قاتلان پرندگان،تالاب های جنوب کشور را به مَحفِل و عرصه ای برای قربانی کردن آنها تبدیل کرده اند.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مدت هاست اخباری در رسانه های محلی و کشوری منتشر می شود که موید شکار پرندگان مهاجر در شمال کشور و برخی تالاب ها و آبگیرهای این خطه سرسبز است.

فریدونکنار یکی از اصلی ترین مراکز کشتار این پرندگان به شمار می رود و کار به جایی رسیده که چندی پیش برخی رسانه های خارجی و بین المللی با اشاره به کشتار وسیع پرندگان مهاجر در این منطقه،به جهانگردان و توریست ها توصیه کردند سفر به فریدونکنار را تحریم کنند.

البته در این میان،برخورد دوگانه رسانه های غرب در ارتباط با چنین موضوعاتی از یکسو و سکوت در برابر کشتار وحشیانه مردم و غیر نظامیان در منطقه خاورمیانه از سوی گروه های تحت حمایت غربی ها از سوی دیگر،از نکات تامل برانگیزی است که بیش از پیش عمق چنین دلسوزی های به ظاهر انسانی را شفاف و مشخص می کند.

با این وجود قربانی شدن پرندگان زبان بسته مهاجر و کشتار بالای آن سوژه و موضوعی نیست که از آن به سادگی گذشت.

میزبانی نامیمون و شوم برخی از شکارچیان و صیادان فریدونکنار از پرندگان مهاجر کم بود،حالا اخبار و گزارشات موید تمرکز شکارچیان بر تالاب های جنوب کشور است.

بر اساس برخی از گزارشات منتشر شده برخی تالاب ها همچون هور العظیم به عرصه و محفلی برای قربانی شدن پرندگانی تبدیل شده که از هزاران کیلومتر آنسوی آبها طی مسیر می کنند و با ورود به آسمان جنوب کشورمان ،آخرین پرواز خود را تجربه می کنند.

پروازی که با شلیک گلوله و پهن کردن تور و پراکنده ساختن دانه های مسموم خاموش می شود تا با معامله جان این پرندگان، مبلغی پول به جیب عده ای برود که حیات و مرگ این پرندگان بازیچه کسب درآمد و به اصطلاح معیشت آنها شده است.

صید و شکار پرندگان در برخی از مناطق جنوب کشور ،امری نوظهور نیست و از سالهای دورِ گذشته این سنت یا رویه دیرین،در این خطه جاری و ساری بوده و به واقع عده ای از خانوارها برای مصرف شخصی خود به شکار پرندگان مبادرت می ورزند.

اما نکته تاسف بار معطوف به این امر می شود که رویه کشتار و شکار افسار گسیخته ای که مدتی است در شمال کشور باب شده،حالا در جنوب ایران در حال شیوع و ظهور و بروز است.

صید پرندگان با دانه های مسموم!

بر اساس گزارشات واصله،سود حاصل از فروش پرندگان گاه به روزی 500 هزار تومان می رسد،رقم و عددی که به هر حال برخی افراد طماع را به این سمت سوق می دهد که برای کشتار پرندگان مهاجر به هر شیوه ممکنی دست اندازند،تا جایی که با مسموم کردن دانه ها،این گونه های مهاجر را به دامان مرگ هدایت می کنند.

پرداخت مبالغ بسیار برای خرید پرندگان صید شده ،در شرایطی واقع می شود که عده بسیاری از مشتریان و خریداران چنین پرندگانی،از مسموم بودن و نحوه صید و شکار آن بی اطلاع هستند.

مسمومیتی که به اعتقاد برخی کارشناسان در صورت تناول و مصرف آن،انتقال چنین سمومی به بدن انسان دور از ذهن نخواهد بود.

فروش پرندگان صید شده در بازار کیان اهواز

فروش پرندگان مهاجر در نقاط متعدد جنوب کشور همچون سوسنگرد،آبادان،شادگان،خرمشهر چندی پیش به میزانی تشدید شد که انتقاد فعالان و دوستداران محیط زیست را به همراه داشت،اما اصلی ترین مرکز فروش این پرندگان،در بازار کیان اهواز متمرکز شده است.

بر اساس اخبار واصله در طول روز قریب به 300 تا 400 پرنده صید شده در این مراکز خرید و فروش می شوند.

البته طرح هایی برای برخورد با فروشندگان این پرندگان از سوی محیط زیست منطقه مذکور،اجرایی و عملیاتی شده،اما بعد از گذشت اندکی،مجددا فروش این پرندگان و صید دوباره آن،از سر گرفته می شود.

وقتی زنان مُسِن،سپر صیادان طماع می شوند

حسن آقا شیر محمدی،فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان خوزستان در خصوص دشواری های برخورد با شکار غیر مجاز پرندگان مهاجر و عرضه و فروش آن در بازار های جنوب کشور می گوید:شکارچیان و فعالان عرصه فروش پرندگان صید شده،با سپر قرار دادن زنان مسن،مقابله با عرضه این پرندگان در بازار را دشوار ساخته اند و وضعیت بعضا بگونه ای رقم می خورد که حتی امکان ضبط سینی پرندگان صید شده نیز با دشواری های خاص به خود همراه می شود.

وی با اشاره به تلاش مجموعه تحت مدیریتی خویش برای مقابله با چنین اقداماتی عنوان کرد:عزم ما براین امر استوار است تا با تقویت گشتزنی ها و استقرار اکیپ های ویژه در محدوده های شکار و بخصوص هورا لعظیم،برخورد با متخلفان و شکارچیان را در دستور کار قرار می دهیم.

ایجاد آبگیرهای مصنوعی برای صید پرندگان

غلامعلی سنگری،یکی از فعالان عرصه زیست محیطی جنوب کشور با اشاره به صید بی رحمانه برخی از شکارچیان در این خطه عنوان کرد:خشکی تالاب هور العظیم و کاهش شدید منابع آبی این محدوده،باعث سوء استفاده برخی سودجویان از پرندگان مهاجر شده و برخی از این صیادان با ایجاد آبگیرهای مصنوعی و دانه پاشی برای پرندگان آنها را به حضور و فرود در این آبگیرهای مصنوعی ترغیب و سپس با کشیدن تور صید،بصورت دسته جمعی آنها را صید می کنند.

وی افزود:علیرغم برخورد محیط زیست این منطقه با صیادان و شکارچیان غیر مجاز پرندگان،سود ناشی از فروش این پرندگان آنچنان بالا و چشمگیر است که شکارچیان و عوامل فروش پرندگان مذکور،از هیچ فرصتی برای فروش و عرضه این گونه های قربانی شده،دریغ نمی کنند.

سنگری گفت:بعضا در بازار خرید و فروش این گونه های جانوری،پرندگان حرام گوشت نیز به فروش می رسد و در سایه بی اطلاعی خریداران به اسم پرندگان حلال گوشت،عرضه می شوند.

شلیک به لاشه پرندگان مسموم شده

این فعال زیست محیطی با اشاره به مسموم کردن پرندگان مهاجر از سوی برخی شکارچیان و فروش آنها در بازارهای جنوب کشور گفت:گاهی صیادان با جمع آوری لاشه های مسموم شده این پرندگان،به سمت آنها شلیک می کنند تا به خریداران این گونه وانمود و القاء کنند که صید آنها با شلیک گلوله محقق شده است.

وی افزود:تلاش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست خوزستان،ستودنی و قابل تقدیر است،اما کثرت شکارچیان و دامنه اقدامات آنها آنچنان وسیع است که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید اذعان کرد که امکانات و تعدد نیروی حفاظت محیط زیست دراین خطه از کشور،با تعداد صیادان و حجم انبوه و عظیم فعالیت آنها،قابل قیاس نیست و علیرغم تلاش شبانه روزی یگان حفاظت باز هم سود جویی های شکارچیان از محل کشتار پرندگان مهاجر ادامه و استمرار دارد.

لزوم تقویت یگان حفاظت از محیط زیست و تشدید قوانین بازدارنده

رضا نوروز زاده،یکی از کارشناسان عرصه محیط زیست کشور با اشاره به ضرورت افزایش نیروی یگان حفاظت از محیط زیست در مراکز و مناطقی که مسیر ورود پرندگان مهاجر هستند اظهار داشت:معضل مورد اشاره صرفا به جنوب کشور خلاصه نمی شود و باید گفت شمال ایران نیز به عرصه ای برای تاخت و تاز شکارچیان و قربانگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

وی افزود:بدون تردید وضعیت موجود،برای فعالان حوزه محیط زیست و یگان حفاظت،قابل قبول نیست و یقینا این گروه های فعال در بخش مقابله و مبارزه با شکار و صید نیز از این وضعیت ناراضی هستند.

کارشناس محیط زیست گفت:با همه این اوصاف نباید از نظر دور داشت که صرفا با اظهار تاسف و برخوردهای مقطعی با نیروها و امکانات معدود و محدود نمی توان به توفیقی در این عرصه نائل شد و باید از لحاظ عِدِه و عُدِه و تجهیزات یگان های حفاظت تقویت شوند تا بتوان در برخوردها را با شدت هر چه بیشتری عمل کرد.

نوروز زاده گفت:از سوی دیگر،قوانین نیز آنچنان که باید بازدارنده به نظر نمی رسد و حضور مجدد برخی از افراد دستگیر شده و شکار پرندگان و دیگر گونه های جانوری موید صحت این ادعا است که باید در تعریف و تصویب قوانین،بازنگری جدیدی لحاظ شود تا با حداکثر مجازات بتوان بر چنین اقدامات تاسف آوری غلبه کرد.

وی در خاتمه یادآور شد:تخصیص اعتبارات بیشتر، فرهنگ سازی، آموزش، اطلاع رسانی و گزارشات مردمی از مولفه های حائز اهمیتی محسوب می شود که باید با عزمی جدی و همتی فراگیر مد نظر قرار گیرد که در صورت حصول این امر،غلبه بر چنین معضلی،به نحوی شایسته و اثرگذار،تسهیل و تقویت خواهد شد.
704

کد خبر: 680992

وب گردی

وب گردی