16 سال تلاش / بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در خدمت بهداشت و سلامت مردم

بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود یکی از اولین بیمارستان‌های مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور است که در عرصه بهداشت و درمان و نیز آموزش پزشکی به مردم خدمت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز از شاهرود، این بیمارستان یکصد تختخوابی سال‌هاست که از سوی کمیته ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان بیمارستان درجه‌ یک شناخته‌شده است.

بر آن شدیم تا برای آشنایی هر چه بیشتر با این مرکز درمانی گفتگویی را با دکتر حسین هراتی پور رئیس این بیمارستان انجام دهیم که در ذیل می‌خوانید:

آقای دکتر کمی در مورد تاریخچه بیمارستان بگویید و اینکه چگونه این مرکز درمانی شروع بکار کرد.

مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی خاتم‌الانبیاء (ص) تنها بیمارستان تابعه دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در این شهرستان است. این بیمارستان در سال 1370 با عنوان گروه پزشکی رازی توسط بخش خصوصی تأسیس و راه‌اندازی شد که البته براثر مشکلاتی پس از 14 ماه فعالیت آن متوقف شد و در سال 1379 توسط دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود خریداری و در سال 1380 بانام بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) به بهره‌برداری مجدد رسید.

در ابتدا این بیمارستان دارای چه امکاناتی بود و هم‌اکنون چه امکاناتی دارد؟

در ابتدای تأسیس، بیمارستان دارای بخش‌هایی چون جراحی ، اتاق عمل ، اورژانس ، زایمان و نوزادان بود که بعداً بخش‌های داخلی ، زنان ، اطفال ، CCU ، ICU ، NICU ، چشم ، قلب ، نورولوژی ، ENT و... در آن راه‌اندازی راه‌اندازی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت .

در سال‌های بعد و پس از واگذاری به دانشگاه، درمانگاه بیمارستان ( کلینیک ) شروع به فعالیت کرد و خدمات‌رسانی این بخش در قسمت‌های کلینیک زنان ، چشم ، اطفال و نوزادان ، قلب ، داخلی ، غدد ، ENT ، نورولوژی ، آندوسکوپی ، کولونوسکوپی ، اسپیرومتری ، غربالگری دیابت و بیماری‌های پستان آغاز شد.

آیا در جهت بروز کردن بیمارستان اقداماتی شده است؟

بله . در این مرکز امکانات تشخیصی پیشرفته نظیر ام آر آی ، سی‌تی‌اسکن اسپیرال ، آزمایشگاه مجهز به دستگاه وایداس P.C پاتولوژی ، سونوگرافی رادیوگرافی با سیستم دیجیتالی ( D.D.R) ، ماموگرافی ( دیجیتال) ، OPG (دیجیتال) ، اکوگرافی ، EEG ، EMG ، MCV نیز فعال شده و مورداستفاده برای عموم است ضمن اینکه سنگ‌شکن و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های چشم‌پزشکی نیز به مجموعه خدمات این بیمارستان اضافه‌شده و همچنان هم تهیه دستگاه‌های بروز پزشکی در دستور تهیه و خریداری قرار دارد.

مرکز تصویربرداری بیمارستان خاتم‌الانبیاء هم به‌عنوان تنها دارنده دستگاه MRI تاکنون، در سطح شهرستان توانسته است خدمات زیادی را به مردم ارائه دهد به‌طوری‌که درگذشته شهروندان برای این خدمت درمانی باید یا به گرگان و یا به شهر سمنان عزیمت می‌کردند که در این راه مشکلات زیادی برای آن‌ها پیدا می‌شد و گاها مریض‌های بدحالی داشتیم که حالشان اورژانسی بود و امکان رفتنشان به شهر دیگر بسیار سخت و دشوار بود که با راه‌اندازی این مرکز بسیاری از مشکلات مردم حل شد.

آقای دکتر در مورد تعالی بخشی بیمارستان چه اقداماتی انجام‌شده و آیا تلاشی برای بروز رسانی مدیریت بر اساس متد جدید صورت گرفته است؟

در شروع دوره تحول در سال 1380 ابتدا در طی چند ماه وضعیت موجود بیمارستان بررسی و برنامه‌ریزی اولیه برای بهبود سه محور اساسی آغاز شد که شامل بهینه‌سازی فضاهای فیزیکی و تأسیساتی، اصلاح سیستم مدیریت در جهت افزایش کارایی و بهره‌وری واحدها و مدیریت منابع انسانی بود که خوشبختانه همگی تا حد ممکن به ثمر نشست.

آنچه مسلم است امروزه مؤسسات خدمات بهداشتی – درمانی در راستای رسیدن به بالاترین سطح کیفیت ، جهت‌گیری نموده‌اند و به این منظور فعالیت‌های عدیده‌ای از قبیل تضمین کیفیت ، بهبود کیفیت ، ، مدیریت کیفیت فراگیر ، بهبود بهره‌برداری از منابع ، اعتبار سنجی ، و مدیریت خطر را انجام می‌دهند و اگرچه همه این فعالیت‌ها حول محور کیفیت صورت می‌گیرد ولی از حیث مفهومی و عملیاتی وجوه افتراق مشخصی میان آن‌ها وجود دارد .

در موردبحث حاکمیت بالینی چه اقداماتی در بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود انجام‌شده است؟

بسیاری از سازمان‌های خدمات بهداشتی – درمانی در دنیا ، به‌کارگیری مدل EFQM یا مدل تعالی سازمان را در فعالیت‌های خود آغاز کرده‌اند. این مرکز هم از شهریور سال 90 با برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی در بحث اعتباربخشی ، حاکمیت بالینی و خودارزیابی در سطح مدیریت ارشد ، مدیران میانی و سرپرستان با همکاری معاونت درمان شهرستان شاهرود اقدام کرد و هم‌اکنون وارد عرصه استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان در ایران شده است.

آیا این اقدامات در ارتقای خدمات بیمارستان و سطح رضایتمندی بیماران تأثیری داشته است؟

این اقدامات به‌منظور جایگزینی روش‌های سنتی مدیریت با سیستم‌های مدیریت نوین بوده و تفکر سیستماتیک و قرار گرفتن در مسیر برتری پایدار را برای بیمارستان ، فراهم کرد .

بیانیه‌های سازمان ، منشور اخلاقی بیمارستان ، باورها ، خط‌مشی و اهداف استراتژیک همگی مبین ارزش‌ها و اهداف اصلی این مرکز است و بر اساس آن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی خصوصاً در چند سال اخیر تهیه و اجرا می شو و مسلماً اجرای درست این روش‌ها توانسته است تا حدود زیادی در جلب رضایت بیماران و خانواده‌های آنان و نیز کارکنان بیمارستان مؤثر باشد .

شنیدیم که دو مرکز جدید هم به مجموعه درمانی بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) افزوده‌شده در این مورد توضیح بدهید؟

بله مرکز بیماری‌های خاص بیمارستان به‌عنوان تنها مرکز ازاین‌دست در استان سمنان و استان‌های هم‌جوار با کمک و همیاری بنیاد امور بیماری‌های خاص کشور در زیر بنایی به متراژ 1200 مترمربع در مجموعه بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) راه‌اندازی شده که این مرکز دارای امکانات تخصصی پزشکی شامل بخش شیمی‌درمانی، همودیالیز، تالاسمی، آزمایشگاه با پیشرفته‌ترین تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز است و هم‌اکنون بخش همودیالیز آن فعال است که البته سایر بخش‌ها هم آماده بهره بردای است که به‌محض دریافت مجوزهای لازم آغاز بکار می‌کند.

همچنین از سال 94 مرکز درمان ناباروری (IUI) بیمارستان راه‌اندازی شد که این مرکز هم با استفاده از پیشرفته‌ترین متد در درمان ناباروری کمک شایانی را به تحکیم خانواده و فرزند آوری انجام می‌دهد و هم‌اکنون نتایج آن نیز به بار نشسته است.

آیا در آینده نیز برنامه‌های جدیدی برای ارتقای بیمارستان دارید؟

مسلماً نظر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود همیشه بر ارتقای تمامی بخش‌هاست و به‌خصوص روی مجموعه درمانی یعنی بیمارستان و دانشکده پزشکی تأکید زیادی دارند . بنابراین تجهیز بیشتر بیمارستان و دانشکده پزشکی به پیشرفته‌ترین امکانات درمانی و آموزشی مدنظر دانشگاه است که البته همشهریان محترم تفاوت‌های بیشتری را در آینده احساس خواهند کرد.

هم‌اکنون نیز با اعمال سیاست‌هایی که از سوی مدیریت دانشگاه انجام می‌شود بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) سال‌هاست از سوی کمیته ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان درجه‌یک شناخته‌شده و این مهم انجام نمی‌شد مگر با تلاش و کوشش همه کارکنان و پزشکان .

در پایان اگر نگفته‌ای دارید بفرمایید:

ممنونم . بیمارستان خاتم‌الانبیاء مجموعه‌ای است که هیچ کمک دولتی را دریافت نمی‌کند و روی پای خود ایستاده و افتخار ماست که در اهداف والایی که داریم که همانا بهداشت و سلامت مردم است سعی و تلاش می‌کنیم اما مصرانه از مسئولان مجموعه بهداشت و درمان شهرستان و استان می‌خواهم که با این مرکز درمانی بزرگ بیشتر همکاری نمایند تا ثمره آن به مردم بیش‌ازپیش برسد . البته تاکنون همکاری‌های خوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام‌شده اما باید این همکاری‌ها در جهت ارتقای سطح بهداشت شهرستان مؤثرتر واقع شود.

مصاحبه و تنظیم: سید امیر رضا حسینی نژاد

101

کد خبر: 681006

وب گردی

وب گردی