حجت الاسلام علی عسکری: راه نجات کشور الهیات عارفانه و عاشقانه است

عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با گرامی داشت یاد شهیدان دفاع مقدس بیان کرد: آن عزیزان هم توانستند به مراد واقعی و معشوق حقیقی واصل گردند وهم راه نجات و ماندگاری را به همه ماها آموختند و درس زندگی دادند.

به گزارش ایسکانیوز، علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: معرفت شناسی و خداباوری بر دو نوع است: 1 . معرفت شناسی حصولی که بر مبنای استدلال و براهین عقلی است از قبیل استدلال به وجود خدا، از راه توجه به علت و معلول، برهان نظم و غیره است. 2.معرفت شناسی حضوری که از راه تمرکز قلبی و اراده عاشقانه حاصل می شود و کار عارفان است. این نوع معرفت که برترین نوع است را بسیاری از رزمندگان عزیز اسلام در هشت سال دفاع مقدس دارا بودند و با چنین سرمایه ای معنوی و الهی کشور را نجات دادند.

وی گفت: اگر بخواهیم از منیت و خودخواهی رهایی پیدا کنیم و کشورمان را برابر با معیارهای آرمانی و خدایی اداره کنیم باید از الهیات عارفانه و عاشقانه برخوردار باشیم. مهمترین سرمایه امام(ره) این بود که عالم را محضر خدا می دانست و این درس آموزی از امام(ره) باعث گردید رزمنده نوجوانی در جبهه اعلام کند خدا را در میادین دفاع مقدس شاهد و ناظر است او را می بیند. وقتی سوال شد چگونه چنین اداعایی دارد گفت: ما از موانع و هر چیزی که موجب غفلت و درماندگی است عبور کرده ایم. فقط خدا را می بینیم و دیگر هیچ از توپ، تانک و هواپیماهای دشمن ترسی نداریم . این درس معرفتی را امام راحل(ره) از امام عارفان علی علیه السلام به شیعه های آن حضرت منتقل کرد پیشوا و فرمان روایی که وقتی مورد سوال قرار گرفت به اینکه آیا خدا را می بیند و او را عبادت می کند در پاسخ فرمود: اَفَاَعْبُدُ ماٰ لاٰ أَراهُ ؟ آیا فکر می کنی من او را نمی بینم و عبادتش می کنم ؟ سپس توضیح داد: لاٰ تراهُ العُیُون بِمُشاهَدَةِ العِیان وَلٰکِنْ تُدرِکُهُ القُلُوب بِحَقایِقِ الْأیمان- خدا را با این چشم های مادی و ظاهری نمی شود مشاهده کرد لکن او را با چشم دل و حقیقت های ایمانی می توان درک کرد و در محضرش بود.

عسکری گفت : به عنوان مهمترین اولویت، این نوع هستی شناسی و فهم عارفانه از خدا بیش از هر چیز دیگری باید در دانشگاه ها و حوزه ها منظور نظر قرار بگیرد بویژه در دانشگاه آزاد اسلامی که خانه امید و مرکز حریت و آزاد اندیشی محسوب می گردد وی در ادامه اظهار کرد اگر از این معرفت برخوردار باشیم برنامه ریزی و کار همه ماها برای آخرت خواهد بود و در کنار خدا محوری به نوع دوستی اهتمام خواهیم داشت . وی ضمن تشکر از خدمات رئیس سابق ، دکتر سیف را به عنوان سرپرست جدید واحد تهران شرق معرفی کرد و از او خواست با کمک همکاران تلاش کند تهران شرق را به دانشگاه جامعی از نوع تهران شمال و تهران مرکزی تبدیل کند و خطاب به حاضرین اعلام کرد، در آیه ای از سوره یاسین خدا فرمود: در روز قیامت دهان و زبان شما بسته می شود. دستهایتان تکلم می کند . پاهایتان شهادت می دهد به اینکه در دنیا چه کسب کرده اید . روی همین جهت است که پست ها و مقام ها را باید اعتباری بیش ندانیم بلکه دنیا مزرعه ای برای آخرت است . هر چه بکاریم در آخرت همان را درو خواهیم کرد و از محاسبه و مراقبه در کارهایمان غفلت نداشته باشیم .

101

کد خبر: 681066

وب گردی

وب گردی