خانی: تغییر مدیریتی در بانک سرمایه خاتمه می یابد/وام های بدون وثیقه را برمی گردانیم

دکتر محمدرضا خانی مدیرعامل جدید بانک سرمایه بعد از کشو قوس‌های فراوان و بلاتکلیفی ۱۸ ماهه سرمایه توانست رای اعتماد هیات‌مدیره را بگیرد و با تایید بانک مرکزی مدیرعامل جدید بانک سرمایه شود. وی دارای مدرک دکترای حقوق بین الملل عمومی با ۲۵ سال سابقه بانکی و چهار سال سابقه معلمی دارد. وی خود را معلمی که لباس بانکداری بر تن دارد معرفی می‌کند.

حاشیه‌های فراوان حول محور بانک سرمایه و آمد و شدهای مدیریتی در راس بانک بهانه‌ای شد تا با وی گفتگویی انجام دهیم. مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

چرا بانک سرمایه در طول یک سال سه مدیرعامل عوض می‌کند؟ آیا این نمی‌تواند نشان بی‌ثباتی در بانک سرمایه باشد؟

بانک سرمایه حساسیت ویژه ای نسبت به بانک های دیگری دارد چراکه اکثر معلمین سهامدار اصلی هستند و این نگرانی وجود دارد که ممکن است مدیران نتوانند نسبت به جامعه معلمان ادای دین کنند. تغییر مدیریتی که در بانک سرمایه بسیار زیاد بوده و انشاءلله باید خاتمه پیدا کند بخاطر بررسی اهداف است، اهدافی که همگان دنبال آن بوده اند که بتوانند بانک را به برترین بانک ایران تبدیل کنند و دیونشان را نسبت به معلمین بدهند. این تغییر بخاطر مسائل سیاسی نبوده و فقط جهت سرعت بخشیدن به دست یافتن اهداف و مدیرانی که اجرای تر هستند و کارایی بیشتری دارند، جابجایی ها رخ داده است.

چرا بانک سرمایه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان وام بدون اعتبار سنجی و بدون سپردن وثایق بانکی پرداخت کرده است؟ آیا شایعه اختلاس هشت هزار میلیاردی توسط پنج نفر صحیح است؟

اولا در سال های گذشته این اتفاقات افتاده است ولی جدا از آن برای دادن وام و فرآیندی که در مراحلی طی می شود نیاز به بررسی است که از همه مهم تر اعتبار سنجی است؛ یک بخش از آن به موضوع اهلیت برمیگردد. وقتی پرونده در شعبه ای تشکیل می شود بستن قرارداد و جزئیات مسائل به عهده شعبه خواهد بود و این وظیفه شعبه است که این خط قرمزها را رعایت کند تا زمانی که شعبه به ارکان ستاد گزارش ندهد ستاد دخالتی در موضوع ندارد لذا تا وقتی شعبه اختیار دارد مسئولت ها را به گردن می گیرد در غیر این صورت طی گزارشی که می دهد این مسولیت اول به کمیته اعبتاری و بعد به هیئت مدیره محول می شود. دراین بین افرادی بودند که این فرایند را طی نکردند و ما پیگیری می کنیم و درصدد آن هستیم تا این پول ها را برگردانیم ضمن این که مهم نیست چه کسی این وام ها را گرفته است.

میزان مطالبات افراد وام گیرنده ای که باید به بانک پول ها را پس دهند، چقدر است؟

میزان این مطالبات متاسفانه خیلی زیاد بوده اما نسبت به ابتدا سال خیلی بهتره شده است. در خصوص این ارقام هم بنده فعلا صلاح نمی دانم تا اعلام رسانه ای کنم و ترجیح می دهم صحبتی در این خصوص نداشته باشم.روش های متعددی وجود دارد که می شود به تسویه نقدی و غیر از آن ما تمدید زمانی برای افراد کارآفرین و تولید کنند خواهیم داشت آن هم به صورتی که یا بخشی از پول را دریافت می کنیم یا اینکه از اموال غیر منقولشان پرداخت می کنند.بانک یک نامه کلی به قوه قضاییه ارسال کرده است که کارهای موثری انجام داده شد ولی بانک راه خودش را ادامه داد تا بتواند مطالباتش را دریافت کند.

عملکرد بانک سرمایه در خصوص جذب منابع و سپرده و سوددهی به سهامداران را شرح دهید.

روش حذب منابع ما همان دستورالعمل بانک مرکزی است؛ لذا همه بانک ها در نرخ سوددهی مساوی‌اند و بانک مرکزی آن را ابلاغ و نظارت می‌کند و پس از ارسال هر بانک هم تبعیت می کند ولی مهم ترین روشی که بانک سرمایه برای جذب منابع در دستور کار خود دارد بحث برخورد کارکنان ما با مشتری است.

نظرتان در خصوص مصاحبه‌ آقای غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان که گفته بودند ۴۵ درصد از سهام بانک به صندوق فرهنگیان تعلق دارد و بانک مرکزی باید بر عملکرد بانک سرمایه نظارت کند چیست؟

بانک مرکزی نظارت عالی خود را همیشه در تمامی بانک ها داشته و برای او هیچ بانکی فرقی ندارد. وقتی که شکل پرونده صحیح است. حتما بخش بازرسی بانک مرکزی در حد کمال وظیفه خود را انجام داده است پس نباید کوتاهی از جانب بانک مرکزی حاصل شده باشد.

تسهیلات بانکی در زمان کدام مدیر داده شده است که اینقدر تنش ایجاد کرده است؟

سال ۹۲ بود که آقای بیرانوندی مدیر وقت آن دوره بودند که این تسهبلات داده شد. حتی مدیران پیشین هم که قبل از ایشان در راس کار بودند در پرداخت امکانات بانکی دخیل بودند.

درباره جلسات وزارت آموزش و پرورش و بانک مرکزی برای بانک عامل شدن «سرمایه» به کجا کشید؟

جلساتی با معاونت آموزش پروش داشتیم همین مساله را مطرح کردیم تا منابع موجود در اختیار بانک قرار گیرد و بتوانیم خدمات ویژه ای را برای معلمین و فرهنگیان داشته باشیم اما تا کنون اقدامی از سوی معاونت آموزش و پروش صورت نگرفته است. اگر بانک سرمایه بعنوان بانک عامل قرار گیرد من این نوید را به شما خواهم داد که بانک سرمایه جزء بهترین بانک های ایران خواهد شد و همه آن خدماتی که برای معلمین در نظر گرفته شده بود را اعمال می کنیم.

عملکرد شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه و میزان دارایی‌های آن شرح دهید.

این شرکت عضو صندق ذخیره فرهنگیان بود که سهام آن به بانک سرمایه واگذار شد و بانک هم هیئت مدیره آن را تغییر داد. اعضای هیئت مدیره را بانک معرفی و منتصب می کند و بعد از آن هم خود هیئت مدیره مدیرعامل را انتخاب می کند که من قبلا رئیس هیئت مدیره شرکت بودم.

آقای حیدراباردی پور مدیرعامل سابق بانک سرمایه اعلام کرده‌اند که برکنار شده‌اند اما شما اعلام کرده بودید که وی استعفا داده است. چرا؟

جناب حیدرآبادی پور باید توسط هیئت مدیره عزل می شدند ولی یکی از دوستانشان گفتند که عزل را بردارید و بجای آن عبارت استعفا را قرار دهید که ما تا رسیدن استعفای ایشان اقدام به عزلشان نکردیم. در فرصت تعیین شده ایشان استعفا ندادند و گفتند من چنین کاری را انجام نمی‌دهم. بانک هم بخاطر جوی که برای افکار عمومی به وجود آمده بود، اعلام کرد که آقای حیدرآبادی پور استعفا دادند تا بانک صدمه ای نبیند. بانک مرکزی هم با عزل مخالف نبود بر این نظر بود که چرا یک بانک باید این همه جابجایی مدیر داشته باشد و این اعتقاد درستی از سوی بانک مرکزی بود که خطاب نامه معاونت نظارت بانک مرکزی در انتقاد از جابه‌جایی‌ها، شخص بنده نبود بلکه خطاب خود بانک بود.

اقای هاشمی حسینی اعتقاد داشتند که منابع خوبی در بانک وجود داشت که خیلی موثر و کارکرد های مناسبی برای بانک داشت آیا منابع برای این بانک حفظ شده است یا خیر؟

زمانی که ما بانک را به ما تحویل دادند ما به بانک مرکزی هر روز بدهکار بودیم و آن موقعی منابعی وجود نداشت و عامل بدهکاری ها به بانک مرکزی هم بخاطر نبودن همین منابع بود اما حال منابع خیلی خوبی برای بانک وجود دارد و ما از خود برجای گذاشتیم که بعد از ما هر کسی که آمد به نیکی یاد کنند.

چه نوع تسهیلاتی را در اختیار سپرده گذاران قرار می دهید؟

با توجه به اینکه بیشترین ضربه را بانک سرمایه در این مدت از دادن تسهیلات کلان خورد. سیسات خود را تغییر دادیم. تسهیلات خرد را در بخش های مختلف تولیدی پرداخت می‌کنیم. ضمن اینکه کارت اعتباری خرید کالا بود که با مبالغ ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان هم عرضه خواهد شد. خواهشی که از رسانه و مردم خواهیم داشت این است که گذشته را رها کنیم و به آینده بنگریم. متاسفانه یک سلیقه بدی در سیستم وجود داشت که ازبین رفته است و ما به همه مردم به خصوص معلمین و فرهنگیان قول می دهیم تا دیگر اخبارهایی این چنینی از این بانک به گوش هیچ کس نرسد و به شما نوید آن را می دهم که این بانک به یکی از بهترین بانک های یران تبدیل شود.

چگونه این بانک به یکی از بانک‌های خوب تبدیل شود؟

وقتی مسئولیت بانک را به عهده گرفتم متوجه شدم که بیشتر بازنشسته‌ها، میزهای مدیریتی بانک را در اختیار گرفتند و نیروهای جوان ما با سابقه ۱۰ ساله مظلوم واقع شده اند. طی اقدامی توانستیم بازنشسته‌ها را بازنشسته و آن‌ها را تکریم کردیم تا جوانان بتوانند بانک را در اختیار بگیرند. حتی من درصدد آن هستم که ما پیرمردهای هیئت مدیره هم کنار برویم و جوانان را در این هیئت مدیره میدان دهیم. اتفاقاً از وقتی که به‌قول‌معروف جوانگرایی رخ داد هم بازده بیشتر شد هم منابع خوبی جذب کردیم و هم بدنه پویا شد چراکه ستاد به اصطلاح چاق شده بود. در همین راستا بود که بانک سرمایه توانست شعار اقدام و عمل را عینیت بخشید.

منبع: بانک مردم

602/602

کد خبر: 681108

وب گردی

وب گردی