جانشین ستاد کل نیروهای مسلح: ما قدرت دفاعی و تهاجمی‌مان را افزایش خواهیم داد تا تجربه‌هایی مانند جنگ را نداشته باشیم

همایش پیام‌آوران شکست حصر با رونمایی از کتاب «روزهای سرنوشت» و تمبر ملی پنج فرمانده شهید در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، امیر سرتیپ «عبدالرحیم موسوی»، جانشین ستادکل نیروهای مسلح در سخنانی گفت: اینکه توانسته‌ایم در یادواره شهدا حضور یابیم و یاد و خاطره فرماندهان شهید را گرامی بداریم، برای ما یک نعمت بزرگ است که باید قدردان آن باشیم. هریک از فرماندهان شهید ما همچون فکوری، کلاهدوز، نامجو، جهان‌آرا و فلاحی دارای ابعاد شخصیتی خاصی هستند که باید بسیار در موردش صحبت کرد.

وی افزود: امروز پنجم مهرماه است. باید در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس یاد عملیات ثامن‌الائمه را هم در نظر داشته باشیم. در آن زمان تدبیر امام خمینی (ره) موجب شد یک تهدید را که می‌توانست کشور را نابود کند به دانشگاه تبدیل شود که همچنان از دل آن بروندادهای بسیاری را شاهد هستیم که برای ملت ما و جهانیان یک درس است؛ بنابراین دفاع مقدس یک مقطع درخشان در تاریخ انقلاب و ایران است.

سرتیپ موسوی با اشاره به نقاط درخشان عملیات ثامن‌الائمه که منجر به شکست حصر آبادان شد توضیح داد: نخستین نقطه عطف این عملیات آن بود که فرمان امام اجرا شد. بسیار کم است که امام (ره) به صورت مصداقی نقطه‌ای را معین کند و بگویند که باید آزاد شود. ما پس از شکست حصر آبادان شاهد پیامدهای درخشان آن بودیم. دومین نقطه این عملیات آن بود که فرماندهان برای اجرای این دستور امام (ره)، سر از پا نمی‌شناختند و همین باعث شد که فرمان امام محقق شود. سومین نقطه درخشان عملیات ثامن‌الائمه آن بود که اگر از هرکس بپرسیم خوشحالی شما چه زمانی بوده، می‌گوید: هنگامی که این عملیات انجام شد. ما در جنگ خوشحالی‌های بسیاری داشته‌ایم، اما این عملیات عمق قدرت امامت و ولایت‌مداری رزمندگان و ملت ایران را به نمایش گذاشت.

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به چهارمین نقطه درخشان عملیات ثامن‌الائمه یادآور شد: این عملیات گام بلندی در پیوند مقدس ارتش و سپاه را با خود به همراه داشت؛ به گونه‌ای که هرگاه از نیروهای ایرانی صحبت می‌شود، بخش اعظمی از گفته‌های جهانیان در رابطه با ایران و این دو نیرو است. بنابراین این پیوند تحول بزرگی در انقلاب و آینده آن داشت. تأثیر راهبردی این عملیات در سرنوشت جنگ نیز بسیار مهم است. چرا که آن زمان آبادان به روایتی ۲۷۰ و به روایت دیگری ۳۴۰ درجه در محاصره بود و از باریکه‌ای به نام جاده وحدت که همه نیروها در احداث آن حضور داشتند کمک‌رسانی انجام می‌شد. این راه بسیار مهم بود و ما برای حفظ جاده بسیار تلاش کردیم. بدون شک اگر لحظه‌ای غفلت می‌کردیم، دشمن شهر را به صورت گازانبری به محاصره کامل درمی‌آورد.

امیرسرتیپ موسوی افزود: مسئله دیگر نوع عملیات بود. ما توانستیم در این عملیات از محورهای دارخوئین، فیاضیه و ذوالفقاریه عملیات را آغاز کنیم که این مسئله کار چندان آسانی نبود، به این دلیل که نیروهای سطحی بسیاری در آن‌جا حضور داشتند و تطبیق آتش پشتیبانی در آنجا مشکل بود. مهم‌ترین نقطه عملیات ثامن‌الائمه نیز این است که ما پس از آن پیروزی‌های دیگری را هم داشتیم و دشمن نیز به سراشیبی شکست افتاد. عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس از جمله این عملیات‌ها هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در زندگی هر فرد و تاریخ هر جامعه، نقاط عطف سرنوشت‌ساز وجود دارد. یکی از نقاط عطف ما، اتمام حجت بود؛ چرا که شهدا و فرماندهان‌مان، آن زمان حیات جامعه را برای تمامی نسل‌ها تبیین کردند. ما اگر در تاریخ کشورمان فقط همین پنج فرمانده‌ی شهید را داشتیم، حجت بر ما تمام بود. اگر آن‌ها را فراموش کنیم و اتمام حجت‌ها را گوش ندهیم، قطعاً در مقابل خداوند باید پاسخگو باشیم.

سرتیپ موسوی یادآور شد: زندگی هریک از فرماندهان شهید ما مانند فلاحی، فکوری، کلاهدوز، نامجو، جهان‌آرا برای ما درس‌هایی دارد. هریک از این شهدا دارای ویژگی‌های خاصی هستند. در این میان شهیدان کلاهدوز و نامجو با آن که ارتشی بودند، تلاش می‌کردند که سپاه تشکیل شود. اکنون این دو سازمان بسیار قدرتمند هستند که افراد نظامی دنیا همواره در رابطه با آن‌ها صحبت می‌کنند.

جانشین ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به سخنانی که برخی از افراد در رابطه با قدرت دفاعی کشور مطرح می‌کنند گفت: ما دیگر نمی‌خواهیم در کشورمان خانواده‌ای دختر سه ساله‌اش را جا بگذارد یا گورهای دسته‌جمعی‌ای مانند هویزه پیدا شود. ما هرگز دیگر اجازه نخواهیم داد که این‌چنین شود و جنایت‌های این‌گونه‌ای در کشور شکل بگیرد. حتی اگر قرار باشد از ملزومات زندگی‌مان هم بگذریم، اجازه این کار را نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: ما امروز هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرزها حضور داریم و از مرزهای اسلامی و کشور دفاع می‌کنیم. ما قدرت دفاعی و تهاجمی‌مان را افزایش خواهیم داد تا تجربه‌هایی مانند جنگ را نداشته باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم امیرسرتیپ ابراهیم گلفام، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش نیز گفت: چند ماه پس از عزل بنی‌صدر، ارتش و سپاه به وحدت جدیدی رسیدند و همین موجب شد تا بتوانند فرمان امام (ره) مبنی بر شکست حصر آبادان را محقق کنند.

وی اظهار کرد: امروز در تقویم دفاع مقدس روز پیروزی رزمندگان ما و آغاز عملیات ثامن‌الائمه است و دو روز دیگر یعنی هفتم مهرماه، سالروز شهادت پنج فرمانده ماست. از این رو در راستای گرامیداشت یاد و خاطره این فرماندهان همایش پیام‌آوران شکست حصر را برگزار کرده‌ایم.

در بخش پایانی این مراسم کتاب «روز سرنوشت» و تمبر ملی پنج فرمانده شهید رونمایی شد. همچنین پیشکسوتان دوران دفاع مقدس نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

202

کد خبر: 681123

وب گردی

وب گردی