آموزش و پرورش عقب نشینی کرد/ بازگشت داستان « شهید حسین فهمیده» به پایه ششم

گروه قرآن و معارف اسلامی دفتر تألیف کتاب‌های درسی، درباره طراحی درس «رهبر کوچک» در کتاب هدیه‌های آسمان پایه ششم اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرآنلاین، در متن این اطلاعیه آمده است: «ترویج فرهنگ و ارزش‌های دینی و انقلابی، افتخاری است که گروه قرآن و معارف اسلامی دفتر تألیف کتاب‌های درسی به آن می‌بالد و تعمیق و تثبیت این ارزش‌ها را همواره در کتاب‌های درسی خود پی‌جویی می‌کند؛ ارزش‌هایی نظیر احسان، ایثار، شجاعت، شهادت و شهادت‌طلبی. شاهد این مدعا نالیدن دائمی و ناامیدانه رسانه‌های استکباری از استمرار ارائه این مفاهیم در کتاب‌های تألیف شده در دهه‌های اخیر است.

بر همین اساس و در راستای این حرکت مقدس، درسی به نام «رهبر کوچک» در کتاب هدیه‌های آسمان پایه ششم طراحی شد که در قالب روایت داستانی راهیان نور و با اشاره به کلام امام امت (ره) دربارة شهید عزیز دانش‌آموز، «محمدحسین فهمیده»، به ترویج فرهنگ شهادت و ارزش‌های بنیادین دفاع مقدس می‌پرداخت.

این درس در سال تحصیلی جاری با حفظ همان هدف و رویکرد، مورد بازنویسی و تقویت قرار گرفت، حجم آن از 6 صفحه به 8 صفحه افزایش یافت و موضوعاتی مانند شهدای انقلاب اسلامی (17 شهریور)، ارائة وصیت‌نامه نوجوانی شهید برای درک بیشتر نوجوانان از فلسفه حضور هم‌سالان آنها در جبهه‌ و همچنین نقش سرزمین‌های شاخص و کلیدی دفاع مقدس همچون دوکوهه بر آن افزوده شد. علاوه بر آن به موضوع تکریم خانواده‌های شهداء و دیدار مستمر مقام عظمای ولایت با آنها که در درس قبل وجود نداشت، پرداخته شد.


در ضمن این تغییرات با توجه به اینکه دانش‌آموزان در کتاب فارسی پایه سوم دبستان در درس فداکاران، با شخصیت شهید محمدحسین فهمیده و جمله تاریخی امام امت (ره) درباره ایشان یعنی «رهبر ما آن طفل سیزده ساله ایست ... » آشنا شده بودند، از تکرار جمله مزبور صرف‌نظر شد، و به همین اقتضاء عنوان درس نیز از «رهبر کوچک» به «سرزمین‌های همیشه سبز» که یادآور عرصه گسترده دفاع مقدس است، تغییر پیدا کرد، گرچه هم‌چنان نام شهید فهمیده در این درس وجود دارد و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های یادگیری عمیق و فکری کتاب به این شهید عزیز با ذکر عبارت "چه شباهت هایی میان رفتار حضرت قاسم علیه السلام در روز عاشورا و رفتار حسین فهمیده در جنگ می شناسید؟" اختصاص یافته است.


در این میان اما، ناگهان تغییرات فوق که همگی در راستای حفظ هدف اصلی درس و ارتقای سطح تأثیرگذاری آن بوده، با ورود موذیانه رسانه‌های دشمن صهیونیستی و ترسیم مغرضانه دشمنان و بدخواهان ملت ایران از این موضوع، شائبه‌هایی را در اذهان دلسوزان انقلاب اسلامی و علاقمندان به آرمان‌های ارزشمند دفاع مقدس به وجود آورد.


گروه قرآن و معارف اسلامی ضمن ارج نهادن به دغدغه تمامی همسنگران خویش در عرصه دفاع مقدس و در جهت اعلام برائت از تحلیل‌گران صهیونیستی، به منظور به خاک مالیدن بینی بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی و خنثی شدن نقشه‌های ایشان و بسته شدن باب هرگونه سوءاستفاده احتمالی، اعلام می‌کند که عبارت مورد اشاره از زبان حضرت امام (ره) در درس «رهبر کوچک» در تجلیل از شهید فهمیده را مجددا جزئی از درس حاضر تلقی می‌کند و با بازگرداندن عنوان پیشین درس در بخشنامه ویژه‌ای نحوه درج آن در کتاب درسی را به مدارس سراسر کشور ابلاغ خواهد کرد».

703

کد خبر: 681252

وب گردی

وب گردی