چرا هنگام نگاه کردن به گوشی همراه خواب از سرمان می  پرد اما پای تلویزیون چرت می زنیم؟

آیا تا به حال فکر کرده اید چرا هنگام تماشای تلویزیون ممکن است چرت بزنیم اما زمانی که تلفن همراه را مقابل چشمان مان می گیریم خوابمان می پرد؟

نیوشا یعقوبی: حتما برایتان پیش آمده است که نیمه شب از خواب بیدار شوید و بخواهید نگاه کوچکی به گوشیتان بیاندازید، چک کردن گوشی همان و تا صبح بیداری کشیدن همان! اما فقط کافی است در مقابل تلویزیون دراز بکشید؛ در عرض 5 دقیقه پلک هایتان سنگین می شود و ممکن است به خواب عمیقی فرو بروید. در این گزارش تلاش کرده ایم به چرایی این علت بپردازیم.

تحقیقات محققان نشان داده است افراد به طور میانگین در هر شب حداقل نیم ساعت را به چک کردن فیس بوک، اینستاگرام می کنند بر اساس این تحقیق مشخص شد نوری که از تلفن همراه منتشر می شود پیغامی را به مغز ارسال می کند و باعث بیدار ماندن انسان می شود.

همچنین محققان به بررسی یکی دیگر از عادت های بد انسان پرداخته اند که در گذشته تا دیروقت به تماشای تلویزیون می پرداختند و پای برنامه های ان به خواب می رفتند. البته هنوز افرادی هستند که این عادت را ترک نکرده باشند اما با آمدن تلفن های همراه هوشمند اغلب مردم قبل از خواب زمان بسیاری را صرف بازی و چک کردن شبکه های اجتماعی می کنند.

مایکل برئوس، متخصص روانشناس در این باره می گوید: افراد باید برای زمان هایشان خود برنامه ریزی کنند و زمان های متفاوتی را برای کار، استراحت، تماشای تلویزیون و حتی چک کردن تلفن همراه در نظر بگیرند. چک کردن تلفن قبل از خواب به مرور زمان به یک عادت تبدیل می شود و باعث ایجاد اختلال در خواب و بروز بیماری های مختلفی می شود.

او ادامه داد: اما تماشای تلویزیون قبل از خواب به طور کلی خوب است به شرطی که بیش از 1.5 تا دو ساعت نباشد.

او افزود: محققان دریافته اند هنگام استفاده از گوشی های هوشمند در رختخواب افراد زمانی که آن را نزدیک صورت خود قرار می دهند یک نور آبی از آنها ساطع و در بدن باعث ترشح هورمون ملاتونین شده و باعث بیدار ماندن افراد می شوند اما تلویزیون معمولا چند فوت دورتر از چشم قرار دارد و نور کمتری از آن منتشر می شود.

105/106

کد خبر: 681269

وب گردی

وب گردی