واکنش نمایندگان مجلس به صحبت های وزیر اقتصاد در رابطه با FATF در صحن علنی مجلس

وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای تنویر دیدگاه نمایندگان نسبت به تعامل گروه اقدام مالی مشترک (FATF) به مجلسی ها گزارش داد که در طی آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار نظرهایی داشتند.

به گزارش ایسکانیوز، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اینکه ایران از بزرگترین کشورهای قربانی تروریسم به شمار می رود، تاکید کرد: مبارزه با پولشویی و تسلط بر جریانات مالی آنها، بهترین و اصولی ترین شیوه برای مقابله با تروریسم به شمار می رود.

وزیر یادآورشد: مبارزه با پولشویی از اوایل دهه 80 خورشیدی و از طریق دادستانی تهران آغاز شد و سپس وزارت اطلاعات اقدامات جدی را در این زمینه کلید زد.

وی درخصوص اینکه گفته شده دولت به جای مجلس تصمیم گرفته است نیز گفت: پاسخ در این زمینه منفی است؛ دولت برای اجرای برنامه مبارزه با پولشویی اقداماتی باید انجام دهد که برخی از آنها در حیطه اختیارات دولت که از گذشته نیز در دست انجام بوده است.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به صحبت های وزیر اقتصادی و دارایی طی گزاش FATF اظهارات داشتند.

وکیلی: ما چاره‌ای جز الحاق به نظامات جهانی نداریم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر فقط در ارتباط با قرارداد مالی مذکور با مسئله روبرو نیستیم، پیرامون الحاق به همه نظام‌های جهانی اشکالاتی شبیه به این در کشور وجود دارد که البته دغدغه مهمی است.

وکیلی افزود: هنر حکمفرمایی خوب به این صورت نیست که کشور را ایزوله کرد که احیانا پرتو نظام‌های جهانی دامن کشور را بگیرد، ما چاره‌ای جز الحاق به نظامات جهانی نداریم چون ایران جزوی از جریان جهانی است.

وی ادامه داد: ایران پیشقدم دو مسئله محوری بوده که روح حاکم در قراردادهای مالی است که مبارزه با تروریسم موضوعی بوده که همواره ایران روی آن تأکید داشته و هیچ کشوری به اندازه ایران در زمینه مبارزه با تروریسم هزینه معنوی و مالی نداشته است.

وکیلی افزود: بنابراین جوری نگوییم که ایران اسلامی با وجود انجام هزینه‌های زیاد برای مبارزه با تروریسم از مبارزه با تروریسم در این موضوع بیمناک شده است.

وی ادامه داد: ایران اسلامی بیشترین هزینه را در برخورد با منافقین انجام داده است و در بحث مبارزه با داعش نیز بیشترین هزینه معنوی را ایران داده است. ما پیش قدم مبارزه با تروریسم هستیم اما اینکه خارجی‌ها تا چه اندازه به این تعهد پایدار باشند یک بحث ثانویه است. روح حاکم بر این قرارداد مبارزه با تروریسم است.

وکیلی گفت: سوال "از کجا آورده‌اید" سوال رهبران نظام از ابتدا تاکنون بوده است و نهادهای جهانی استانداردهایی را در این خصوص وضع می‌کنند، البته در درون کشور نیز باید مکانیزمی وجود داشته باشد تا به مقررات جهانی عمل شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوداظهاری در قراردادهای مالی تقریبا مسلم است و باید با اقداماتی کشور را از ردیف کشوری مانند کره جنوبی در رنکینگ‌ها جدا کنیم و به رتبه شایسته ایران برسانیم.

ذوالنور: اگر ما کلیات FATF را بپذیریم در مفاد جزئی نمی‌توانیم خروج پیدا کنیم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه ایران قربانی تروریسم و مقابله با تروریسم بوده است، گفت: در این زمینه نسبت به وضع قوانین اقداماتی صورت گرفته، ایران نیز در این خصوص با هر همکاری همراه شده و از آن حمایت می‌کند؛ در دولت‌های گذشته برای خروج نام ایران از لیست سیاه نیز اقداماتی انجام گرفت که دولت کنونی نیز این اقدامات را دنبال کرده است.

وی افزود: دولت گذشته به مذاکرات در خصوص خروج از لیست‌های مذکور پرداخت اما امروز تعهداتی ایجاد شده که بهتر می‌بود پیش از اما و اگرهای مطرح و رسانه‌ای شدن FATF موضوع مورد وفاق قرار می‌گرفت و پس از آن خودزنی‌ها شروع می‌شد.

ذوالنور با طرح این سوال که چرا مجلس باید آخرین جایگاه پرداختن به FATF باشد، گفت: از ریاست مجلس درخواست می‌شود تا در بزنگاه‌های خاص و ورود به هنگام مجلس بتواند ایفای نقش کند تا چهره نامناسبی از کشور در صحنه بین‌المللی نیز نشان داده نشود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در واکنش به اظهارات طیب‌نیا مبنی بر اینکه مفاد FATF‌ در چارچوب قانون اساسی پذیرفته شده است، گفت: در قانون اساسی حزب‌الله و حماس تروریسم شناخته نشده‌اند اما کشورهای دیگر اینها را در لیست تروریسم قرار دادند لذا تعامل ایران با آنها بر اساس مفاد FATF سازگار نخواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعاریف ما و سایر کشورهای عضو FATF از تروریسم و پولشویی متفاوت است، گفت: سایر کشورها طبق مفاد FATF ما را ملزم با اجرای آنها خواهند کرد و اگر ما کلیات این معاهده را بپذیریم در مفاد جزئی نمی‌توانیم خروج پیدا کنیم.

بنیادی: از حضور در جهان و پیوستن به FATF نترسیم

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری نیاز امروز ما وحدت است، ادامه داد: جهان با ظهور تکنولوژی‌های نوین به یک دهکده تبدیل شده است، ما نمی‌توانیم فارغ از اصول حاکم بر این دهکده جهانی زندگی کنیم، لذا وقتی تمام کشورها در معاهدات بین‌المللی حضور فعال دارند، به یقین انزواطلبی به ضرر ما خواهد بود و عدم عضویت ما در WTO ضررهای بسیاری در بخش صادرات برای ایران به همراه دارد.

وی با بیان اینکه اگر امروز مجلس به برجام رأی داده است، باید آن را به بهترین شکل در سطح جهانی و مشارکت جهانی به بهره‌برداری برسانیم، گفت: اکنون که جامعه به ثبات نزدیک شده و در راه اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنیم، پیوستن به FATF ما را در مباحث بیرونی و جهانی اقتصاد به اهدافمان می‌رساند و باید از این رهگذر زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی که سالانه بالغ بر 50 میلیارد دلار است را فراهم کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی با بیان این درخواست که لیست افراد و بنگاه‌های مورد تحریم و گردش مالی آنها را به مردم ارائه کنید، گفت: قرارداد مالی FATF شفاف‌سازی درونی و بیرونی را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که برخی از این شرکت‌ها به طور کل مخالف با اصل 44 قانون اساسی تشکیل شده‌اند، لذا معتقدم ابتدا باید از اصلاح خودمان شروع کنیم و از حضور در جهان و پیوستن به FATF نترسیم.

پورابراهیمی: رفتار FATF با ایران دوگانه و سیاسی است

نماینده مردم کرمان افزود: موضوع تصویب قوانین مهمی همچون قانون مبارزه با پولشویی، قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و بحث الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با فساد نمونه‌ها و مصادیقی از جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه موضوعات افشای اطلاعات و توانمندی‌ها و صلاحیت‌های اقتصادی در کشور است لذا وقتی ما با این رویکرد با دنیا صحبت می‌کنیم این مسائل کاملا واضح و شفاف است چرا که ما این موضوعات رسما اعلام و تصویب کرده‌ایم.

پورابراهیمی با بیان اینکه بحث تأمین مالی مبارزه به تروریسم در کشور ما یک قانون مهم در بحث شفافیت اطلاعات است، گفت: امروز در دنیا آمده‌اند، گروهی تشکیل داده و برایمان تعیین تکلیف می‌کنند و اکنون ما باید به این فکر کنیم که چگونه با این گروه‌ها تعامل کنیم؟، در حالی که ما قوانین مهمی را در خصوص مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی و مبارزه با فساد داریم اما با این وجود می‌بینیم کشوری مانند عربستان منابع مالی جریان داعش در کشوری مثل سوریه تأمین می‌کند و کسی در دنیا با آنها برخورد نمی‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضع FATF نسبت به ایران کاملاً سیاسی است و ارتباطی به حوزه شفافیت اقتصادی ما ندارد، گفت: ما قانونی تصویب کردیم که در خصوص افشای اطلاعات اقتصادی که این قانون افتخار جمهوری اسلامی ایران است که می‌گوید هیچ بنگاه اقتصادی در کشور نمی‌تواند وجود داشته باشد مگر آنکه صورت حساب مالی خود را افشا کند این قانون دو هفته گذشته در مجلس نیز اصلاح شده است.

وی خطاب به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد گفت: ما به حسن نظر شما در خصوص اصلاح تعاملات ایران با دنیا اعتقاد داریم اما باید بدانیم رفتار آنها، رفتار دوگانه و سیاسی است.

ورابراهیمی در خصوص الزامات و تعهدات ایران در مقابل طرف‌های خارجی گفت: آیا نباید از مسیر مجلس و مشاورت مجلس این الزامات و تعهدات را به منصه ظهور گذاشت لذا مجلس نباید از ابهامات و ایرادات بگذرد.

حسن پور بیگلری: قانون مبارزه با دیانت مقام معظم رهبری تصویب شد

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از همه گروه‌های سیاسی در مجلس نهم حضور داشتند و هر دوره نیز بخش مهمی از نمایندگان رأی نمی‌آورند، امیدوارم شما با این ادبیات مشمول این موضوع نشوید، ولی افراط و تفریط در هر دوره‌ای مورد نکوهش مردم است.

وی یادآور شد: سوال پرسیدن از وزیر، زیر سوال بردن دولت نیست، بلکه کمک به دولت است. بهتر بود رئیس مجلس به برخی نمایندگان عنوان می‌کردند که قانون مبارزه با پولشویی و حمایت از بحث هسته‌ای در مجلس گذشته با تدبیر شخص رئیس مجلس و دیانت مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس نهم تصویب شد.

دکتر علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: بهتر است این بحث ادامه نیابد، زیرا اخلاقاً درست نیست که در مورد مجالس گذشته صحبتی به میان آید و باید به نهادهای قانونی احترام گذاشت.

محمدحسین فرهنگی: مجالس گذشته قوانین زیادی در زمینه مبارزه با پولشویی تصویب کرده‌اند

نماینده مردم تبریز،‌آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجالس گذشته 3 قانون در این زمینه تصویب شد و هر 3 قانون در همین سه محوری است که FATF محور کاری خود برای مقابله با انواع فسادهای مالی، البته با تعریف خود، قرار داده است.

وی یادآور شد: نخست قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در دوره هشتم مجلس به تصویب رسید و دوم قانون مبارزه با پولشویی در سال 86 تصویب شد و سوم قانونی است که در اواخر مجلس نهم و بعد از 3 دوره گردش مالی برای مقابله با حمایت مالی از تروریسم تصویب شد؛ حال ما نه با موضوع این 3 قانون مشکل داریم، نه با تلاش دولت برای خروج از کشور از لیست سیاهی که برای خود تنظیم کرده‌اند، بلکه از تلاش‌های صورت گرفته نیز تشکر می‌کنیم.

فرهنگی افزود: با این وجود اما همچنان برخی نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد، اصرار مجلس و دلسوزان نظام مبنی بر اجرای همان قوانین مصوب است و عدم تخطی از همان قوانین مصوب و عدم اختیار سایر نهادهای اجرایی دولتی برای اصلاح قوانین مصوب جای نگرانی است، در آن قوانین ما همه ملاحظات را دیدیم و تلاش کردیم که نگرانی‌ها را رفع کنیم، لذا اگر در همان چارچوب عمل شود، قابل تقدیر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: نباید برای کشور گرفتاری درست کنیم و و نباید در داخل با مخالفان بین‌المللی همراهی کنیم.

سلیمی: تعهد FATF‌باید مسیر قانونی خود را در مجلس طی کند

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌ها گزارشی ارائه داده که تعهد FATF الزام‌آور است و اگر تعهدی در این رابطه داده شده باید سوال کرد چرا از مسیر مجلس این روند طی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: وزیر اقتصاد در صحبت‌هایشان اظهار داشتند اگر نیاز به مصوبه‌ای در خصوص FATF باشد در خدمت مجلس هستم بنابراین با توجه به نظر مرکز پژوهش‌ها باید در این رابطه عمل شود.

سالک:FATF موجب تحقیر و تضعیف ایران و انقلاب اسلامی می‌شود

وی با یادآوری قراردادهای دیگر مانند FATF گفت: این قرارداد به دنبال کنترل مالی و نقل و انتقالات مالی و جلوگیری از حمایت از مستضعفین جهان است، در حالی که در قانون اساسی حمایت از مستضعفین یکی از رسالت‌های کشور ما است. در واقع این قرارداد به دنبال کنترل و نفوذ در منابع انرژی ایران است.

سالک با طرح چند سوال از وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید مشخص شود شورای مبارزه با پولشویی از سال 86 تاکنون به چه اقداماتی پرداخته است، همچنین FATF بر سر سفره مردم گرفتار و بیکار ایران جز نفوذ بیگانه چه چیزی خواهد آورد؟

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به آخرین بند قرارداد FATF اشاره کرد و گفت: در این بند آمده است با همکاری‌های بین‌المللی بدون هیچ محدودیتی از طریق کانال‌های ایجاد شده تبادل اطلاعات مالی، به اشتراک گذاشته شود. این بند یکی از الزامات این قرارداد است، مطلوب نیست.

202/201

کد خبر: 681271

وب گردی

وب گردی