قوانین آمریکا ممکن است انگلیس را به افشای اسرار امنیتی "وادار" کند

به گفته آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس، قانون عدالت علیه حامیان تروریسم (جستا) که کنگره آمریکا اخیرا تصویب کرد و به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر اجازه می‌دهد از عربستان شکایت کنند، می‌تواند انگلیس و آمریکا را مقابل اقدام حقوقی علیه دولت‌های خارجی متخاصم آسیب‌پذیر کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، پایگاه خبری دیلی اکسپر اعلام کرد، مقام‌های امنیتی انگلیس و آمریکا مدعی هستند که این لایحه حقوقی که جمعه گذشته اوباما آن را وتو کرد، ممکن است که دولت را مجبور به افشای اسرار فوق محرمانه خود کند. کارشناسان امنیتی انگلیس تاکید دارند که "جستا" می‌تواند انگلیس را هدف اقدام حقوقی آمریکا قرار دهد تا ثابت کند که افراطگرایان انگلیسی‌تبار در توطئه‌های تروریستی علیه اهداف آمریکا دخیل بودند.

مقام‌های دفتر نخست‌وزیری انگلیس در حال لابی با کنگره آمریکا هستند تا دست از تصویب آن بردارند. در واقع این لایحه حقوقی یکبار تصویب شد اما با وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مواجه شد و حال قانونگذاران آمریکایی تلاش دارند تا با انجام رای‌گیری دیگری، وتوی اوباما را لغو کنند و این لایحه لازم‌الاجرا شود.

به گفته یک مقام دفتر نخست‌وزیری انگلیس، مقام‌های لندن نگرانی‌اشان را نسبت به اجرای احتمالی لایحه جستا اعلام کردند. اتحادیه اروپا نیز رسما شکایتی را درباره جستا به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تسلیم کرده است. منتقدان مدعی هستند که این اقدام علیه اصول سنتی قوانین بین‌المللی در حوزه مصونیت دولتی است. طبق این مصونیت، مقام‌های دولتی و پرسنل نظامی از دادگاهی شدن در کشورهای خارجی‌ که در آن کار می‌کنند، مصون می‌شوند.

206/201

کد خبر: 681458

وب گردی

وب گردی